donderdag, oktober 29, 2015

voorbereiding

Straks moet ik Anny naar het UZ te Gent brengen, voor een scan en daarna voor een behandeling van haar rug.... We zullen dus wel een tijdje zoet zijn... En toch stoppen we daar niet mee.
In het terugkeren passeren we Zingem, en we gaan van de gelegenheid gebruik maken om het graf van Tante Irene en nonkel Julien en Noël wat te poetsen en er een pot chrysanten bij te plaatsen. Ik denk dat we de enigen zijn die nog dit graf vereren met een bezoekje... Vandaar rijden we dan door naar het kerkhof te Oudenaarde, waar we voor de laatste keer het graf van Koen zullen poetsen en er een bloempje bij zetten, want in april wordt het graf verwijderd. De as van Koen wordt dan wel uitgestrooid op de strooiweide.

Gisterenavond ben ik er in geslaagd om een vol kwartier een fles onder mijn voet vooruit en achteruit te rollen... (Ik heb nu last van spierpijn in mijn dij) Er is een truukje om het wat minder lastig te maken (Oefening baart...truukjes)... Je moet het liefst op een stoel zitten, zodat de houding van je been terwijl je voet op de fles staat, zo mogelijk een rechte hoek vormt. Bovendien ga je op de tip van de stoel zitten, zodat de dij volledig vrij kan bewegen. Het blijft lastig, maar zo is het te doen. Mijn voet is in ieder geval niet slechter geworden.

Oh ja, het euvel aan mijn voet dwingt me ook om eens (eindelijk) deftig op een stoel te leren zitten. Ik zit gewoonlijk met mijn benen naast mijn stoel (Ik heb dit van mijn doopmeter, die zat ook altijd zo, en is ooit eens lelijk gevallen, toen ze plots moest rechtstaan en haar voet bleef hangen achter de stoelpoot !) Maar ik moet nu mijn voeten netjes plat op de grond zetten, dat is de houding die het minst pijn doet...

Oktober is bijna weer voorbij... Heel de wereld staat vol met spoken en geraamten in het kader van Halloween. Dat is één van die feesten die wij als kind niet kenden. Het is ingevoerd uit Amerika, en de handelaars springen er op, want daar is weer iets waar ze munt kunnen uit slaan.
Haast iedere middag zien we hier nog een stukje film op tv, van "spokenjagers"... Blijkbaar geloven heel veel mensen in het bestaan van spoken, want er lijkt in Amerika een ganse industrie te bestaan van bedrijven die de aanwezigheid van geesten/spoken gaan vastleggen, en de bezitter van het spookhuis al dan niet te kunnen geruststellen "Het zijn aanwezigheden die er niet op uit zijn iemand kwaad te doen, mevrouw !"... djudedju

Als er ooit eens een bloempot valt, zonder dat je een aanwijsbare reden ziet, dan mag je van mij in spoken geloven, maar ik denk dat de pot wat op het randje stond, dat de trillingen veroorzaakt door het gerij van zware vrachtwagens in de straat, een tak van de plant die tegen het raam duwt en net zoveel langer is geworden dat de druk groot genoeg is om de pot van de vensterbank te duwen... Toch tonen ze daar dingen waar je vragen bij hebt, maar ja, denk ik dan, je krijgt ook niet de kans om eens rustig alles te bestuderen en alle mogelijkheden te onderzoeken.

Ooit schrokken we 's nachts wakker (ik was nog kind), er was geschoten in huis. Zoals gewoonlijk als er gevaar dreigde, was het moeder die opstond, en gans het huis controleerde. Vader vond het niet de moeite om op te staan (of misschien had hij wel schrik?)... Ieder kamer werd gecontroleerd, de deuren waren slotvast, niets te vinden... Bizar.
Tot 's morgens, toen we naar school wilden gaan, en onze fiets vastnamen die in de gang stond, en bleek dat er een band gesprongen was... Wellicht was het warm en was de druk in de band wat te hoog... Weg spoken, weg gevaar, weg raadsel... In de film op tv zouden ze dan wellicht gaan concluderen dat het toch wel zeer bizar was dat de band net op dat moment sprong...

Misschien zijn er wel spoken, ik weet het niet, en ik heb er nog nooit ene gezien. Misschien is er wel leven na de dood, maar ook dat heb ik nog niet gezien... Dat is een kwestie van geloven of niet, en wellicht is het ook zo iets met die spoken: als je er in gelooft, dan zie je wel eens dingen, en wie dan gelooft in het leven na de dood, zal vlug de twee aan elkaar verbinden, ook al klopt dat dan niet helemaal met andere zaken in dat geloof...
Veel van wat we niet kunnen verklaren, leggen we uit met dergelijke soorten van geloof. De dwaallichtjes werden vroeger ook beschreven als dwalende zielen, nu weten we dat het moerasgas is. Wie het sint Elmusvuur ziet op zee, gaat ook wel eens twijfelen aan zijn verstand... Er zijn zo veel dingen die we niet kennen of niet meteen kunnen uitleggen, verklaren...

En geef toe, we hebben allemaal wel hoop dat het leven niet stopt, dat we eeuwig blijven bestaan, ook al is het op een andere manier...
En weet je, ergens is het ook zo, zelfs wetenschappelijk gezien ! We zijn gemaakt van atomen, en die atomen zijn er duidelijk al van de oerknal af, en ook na onze dood blijven die atomen bestaan... En atomen zijn geen dode materie, nee, er is iets geks aan: ze bestaan voor meer dan 90% uit niets, en voor de rest uit bewegende partikeltjes rond een kern... En beweging, zien we dat niet als een soort bewijs van leven ???
Joepie, misschien heeft een stukje van mij al een verleden op Mars !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: