maandag, oktober 26, 2015

Heb jij dat ook ?

Voel je je ook zo ontredderd door die verandering van uur?
Gisteren zat ik al heel vroeg, steenstokkedoodmoe, in bed, viel als een blok in slaap, en was rond middernacht weer klaarwakker. (en bleef wakker...)
Anny loopt ook niet op haar pas, voelt zich mottig en niet uitgeslapen.
Je zou denken dat dat uur langer in bed je net uitgeslapen zou maken, maar noppes !
En wat brengt het op?
We zien 's morgens weer licht als we opstaan, maar moeten de rolluiken veel vroeger zakken. Netto ? Noppes, buiten je mottig voelen, vogels en vissen die duidelijk ook niet in hun sas zijn, en kippen die minder leggen door de andere voedingsuren...
Resultaat: een negatief saldo.

Er gaan eindelijk ook meer en meer stemmen op tegen dat kl...systeem ! Hopelijk helpt het, en laten ze ons in de toekomst gerust.

Ik hoorde dat het ook negatief werkt op de veiligheid in het verkeer, en zelfs de weerman durft eindelijk ook eens zijn eigen idee naar voor brengen (Hoop ik toch voor hem)... Sinds Tjernobyl weten we dat weermannen ook al eens onder druk gezet worden...

Gisteren zijn we naar Merelbeke gaan kijken naar de kippen en de konijnen en andere neerhofdieren. Er is daar ieder jaar een wedstrijd voor de mooiste dieren in ieder ras. Je ziet er prachtige kippen, mooie konijnen, duiven, cavia's, eenden, ganzen, fazanten en zelfs enkele kwartelsoorten...

Wij gaan graag eens naar dergelijke tentoonstellingen. Deze verenigingen hebben ook een zeker belang omdat ze de rassen van vroeger bewaren voor het nageslacht.

Toch heb ik er ook mijn bedenkingen bij: men richt de tentoonstellingen hoofdzakelijk op de schoonheid, de volmaaktheid van het dier ten opzichte van de standaard. Dar lijkt niets mis mee, maar men verliest op die manier het doel van het ras uit het oog.

Je kunt dit nog enigszins volgen als het gaat over vechthanen, waar die barbaarse sport gelukkig verboden is, maar ik ben helemaal niet gelukkig te zien dat een ras dat oorspronkelijk gekweekt werd als legkip, nu nog amper 100 eieren haalt per jaar, en meestal zelfs een stuk minder. Ze zien er wel prachtig uit, maar men is het doel van het dier uit het oog verloren... Ik vind dat jammer. Het is niet alleen bij het kleinvee dat we dit zien gebeuren... Kijk maar naar koeien en varkens, waar we net hetzelfde zien gebeuren. Je ziet maar heel zelden onze oude rassen meer rondlopen bij de gewone boer, want er zijn rassen die meer en beter renderen... Hoe dachten ze dat die anderen hun rassen zoveel beter hebben gemaakt? Met te selecteren op de schoonheid, of op het nut????

Wij hebben en hadden rassen die een hoog nutsgehalte hebben, maar men richt de kweek niet meer op het aspect nut, wie deze rassen nog heeft, houdt ze als "sieraad"... Te gek eigenlijk.

Maar het neemt niet weg dat het mooie dieren zijn om te zien.
Maar er zijn ook dieren bij waar ik medelijden mee heb... Duiven die nog amper kunnen vliegen, die hun eieren zelf niet kunnen uitbroeden, die hun jongen niet zelf meer kunnen voederen... Bij goudvissen zie je ook exemplaren die je nog moeilijk vis kunt noemen, en bij honden gaan ze zo sert selecteren op een teruggetrokken neus en muil, dat de dieren in veel gevallen operatief moeten geholpen worden, omdat ze geen adem meer kunnen halen...
Daar is niets moois meer aan.
Dat vind ik lelijk en mishandeling.

Ik heb nog een boxer gehad, en dat was een heel mooi dier, maar die had in die tijd nog een neus en een snoet. Het was nog een hond (en wat voor een). Nu zie je de boxer ook al met zo'n haast in de schedel teruggetrokken neus rondlopen. Niets voor mij, niets voor het dier !

Als men plots een ander kleur ziet opduiken in het ras, dan men dan poogt dat nieuwe kleur of de nieuwe tekening vast te houden, dat lijkt me leuk, en is soms zelfs ronduit mooier dan het oude ras, maar dat maakt het dier niet minderwaardig.  Als men echter over gaat tot het vastleggen van misvormingen, die nadelig zijn voor het dier, dan hoort men dat niet te doen !

Wel is het zo, dat tijdens de domesticatie, en het ontstaan van nieuwe kleuren, tekeningen, en zelfs iets ander model, de dieren minder geschikt worden om eventueel terug in het wild weg te kunnen. Herinner je mijn pleidooi voor de dierentuinen van een tijdje terug? Waar ik pleitte voor tuinen van bescherming van de dieren, ook daar zal men moeten oppassen voor het ontstaan van kweekvormen. Ik denk bijvoorbeeld aan de mooie witte tijgers. Die komen in het wild hoogst zelden voor, maar in dierentuinen dreigen ze de meerderheid te gaan vormen... Zo begint het om afwijkende kleuren te selecteren...

Maar voor de rest... ? Laat onze kwekers maar doen, ze behouden onze oude rassen ! Als ze nu ook eens weer stimuli zouden krijgen om ze weer te richten op het nut, dan zijn we waar we echt moeten zijn !

tot de volgende ?

1 opmerking:

Sopdet Si zei

Het selecteren van dieren om te kweken heeft zo zijn voor- en nadelen. Ergens geloof ik dat er niks beter is dan een natuurlijke selectie, maar anderzijds, aangezien we alles afbakenen is die natuurlijke selectie reeds enorm beperkt. Zoals je bijvoorbeeld schrijft over de zoo. Is het logisch dat we diersoorten proberen in stand te houden wanneer we beseffen dat ze in de natuur niet meer kunnen overleven? Voor mij komt dat over als een stap overslaan. Je zorgt eerst dat je de natuur niet langer vernielt en laat vervolgens de natuur selecteren.

Van de uurverandering heb ik geen last. Ik heb daar voor zover ik me kan herinneren nooit last van. Wanneer je laat thuiskomt maakt het geen verschil, het blijft donker 's avonds :/ Als het werkelijk zo is dat ze er op nationaal vlak voor zorgen dat er dan energie bespaart wordt, laat ze dan maar doen.