woensdag, augustus 19, 2015

't is er uit (hoop ik)

Gisteren heeft de verpleegster weer eens al haar gewicht en heel haar macht gebruikt om de tweede verzworen talgklier uit die diepe wonde naar boven te duwen... Op de duur was het of de zetel waarin ik lag, of de talgklier... Het was gelukkig de talgklier. Een harde massa, er uit ziende als een witte worm van zo'n 3 à 4 cm lang !
Dan bekeek ze "het gat"... "Dat is een diep gat, zunne !" Ik hoorde nog net geen echo.
Maar ja, als ik logisch redeneer, er zijn twee zo'n "wormen" uitgekomen, dus zijn er wellicht twee gaten van zo'n 3 cm minstens, in de wonde. (Die talgklieren liggen horizontaal in je vlees, wat mede één van de redenen is waarom je er zo moeilijk uit krijgt. Ze liggen letterlijk dwars.)
"Ik denk dat "hij" er nu volledig uit is" zuchtte Els, de verpleegster.

Ondertussen ben ik er quasi zeker van !

Het gezwel is in een nacht zowat gehalveerd, dus denk ik dat de wonde nu zuiver is, en aan het genezen is. Het gezwel is immers de ontsteking, en het feit dat de ontsteking afneemt lijkt duidelijk een indicatie dat de wonde nu zuiver is.

Oef !

Mijn antibiotica is ook bijna op. Ook Oef !

In ieder geval, het is de eerste keer dat ik zo'n dubbele talgklier-verzwering heb gehad, en ik hoop dat het ook de laatste keer was !  Ik wens het niemand toe. Eerst heb je de fase van het ontsteken, waarbij ik een dik gezwel kreeg van een groot kippenei dik in mijn lies. Daar binnenin zit dus een ontsteking die zich naar buiten wurmt, en die op dat ogenblik serieus pijn doet ! (Ook al door de ligging: iedere keer je van liggen of zitten naar staan gaat, of omgekeerd, wordt de lies geplooid of ontplooid, wat druk bij veroorzaakt.) Op het moment dat de zweer uitbreekt is de meeste pijn weg. Dan heb je wel nog het feit dat het niet geneest omdat die talgklier verder blijft zweren. Zoals gezegd, die klier ligt horizontaal, waardoor hij eigenlijk niet door de normale opening van de zweer naar buiten kan. Daarom moet de dokter dat gat groter maken en dus wat snijden. Dan nog moet je tijdens het uitduwen van de klier, de klier proberen zo te draaien dat hij door het gemaakte gat naar buiten kan. Normaliter is het dan alleen maar een kwestie van genezen. In dit geval genas het niet, en kwam na een tijdje een tweede klier aan het licht. Daar heeft de dokter wellicht ook het gat iets groter gemaakt, en moest dus de behandeling in feite herbeginnen voor klier twee...

Gisteren, na het verwijderen van de klier zat er nog een ontstoken massa, een bol van drie, vier cm doormeter zitten, maar deze nacht is dat al verminderd tot een bol van zo'n 2 cm diameter...

Vandaag komt de verpleegster terug, benieuwd wat zij zal zeggen en doen !
Ik voel me in ieder geval al een heel stuk beter !
Eindelijk !

(Heb je al gezien hoeveel uitroeptekens in vandaag heb gebruikt ??? Dat drukt mijn contentement uit ! )

Gek dat zo'n zweer je hele leven overneemt. Een heel groot stuk van je dagdagelijkse besognes wordt beheerst door die zweer. Een zweer als het centrum van de wereld... djudedju

tot de volgende ?

2 opmerkingen:

Sopdet Si zei

Oh fijn voor jou. Het klinkt inderdaad echt vreselijk. Brrr.
Maar hop, binnenkort kan je weer vlotjes wandelen en marktjes plannen.

Sopdet Si zei

Hey Antoon,

Blij dat te lezen. Nog even en je kan weer vlot wandelen en de rest van de zomer nog genieten van uitstapjes.

Groetjes