vrijdag, juni 19, 2015

De werkmenschen

De tuiniers zijn er. Om de haag te scheren.
Onkruid wieden en co is er niet bij, want ze hebben veel te veel werk, en de dienst heeft te kampen met heel wat afwezigheid door ziekte.
Nu ja, de haag is het voornaamste...
Alhoewel?
Sinds een goed jaar zien we dat een stuk van de haag is afgestorven, en dat afsterven lijkt steeds verder en verder te gaan... Ik vroeg de tuiniers om uitleg "De leeftijd meneer, sommige ligusterhagen hebben dat. Op een bepaalde leeftijd beginnen ze te sterven, en ja, dat sterven zet zich verder." "Is daar niets aan te doen?" " Nee meneer... je kunt daar niets aan doen."
In een van de afgestorven stukken, is de haag doorgroeit met kerria, die bovendien ook nog mooie gele bloempjes heeft... Misschien is dat een mogelijkheid ?

De tuinder zegt "ja", maar het zal niet makkelijk zijn om aan te planten. Maar dat hoeft niet erg te zijn, Kerria Japonica groeit verder langs zijn wortelstok, en dus kan het zichzelf oplossen... Nog beter !

Lang zullen ze hier niet zijn, met 4 man een haag attaqueren... dat moet wel snel gaan. Ik heb hen vlug nog elk een flesje cola gegeven, en dan zijn ze meer dan tevreden. Ik ook. Al had ik graag gezien dat het onkruid ook gewied werd, maar ja, als het niet kan...

Kijk, dat is maar één van de ergernissen die ziek zijn je bezorgt. Je kunt niet meer zelf je huis en tuin onderhouden, je moet alles laten doen. Dat maakt je afhankelijk en dat kost geld. 

Dat is een van de weinige dingen waar ik nog steeds niet goed mee overweg kan. Ik ben altijd nogal een onafhankelijk baasje geweest, en nu zit je plots met die afhankelijkheid. 

Ondertussen is de haag geschoren, alles opgeruimd en mee genomen in hun vrachtwagen, en ze gaan hun best doen om half juli terug te komen om de tuin te wieden... Oef.

Gisteren en eergisteren heb ik al wat zitten weven aan mijn mandala... Het is niet zo makkelijk om dat in een wiel te doen. Bij het maken van een normale mandala kun je bewegen zoals je wil, maar in een wiel komt de opening waar je de wol moet doorheen halen, altijd maar kleiner. Ik denk dat ik binnenkort een latje ga moeten maken (Zou Bart niet zo iets hebben?), om de wol door de open ruimte te halen. Maar het resultaat tot op heden mag gezien zijn ! Ik denk er over om eens met Crea Mater-Welden mandala's te maken...

tot de volgende?

Geen opmerkingen: