dinsdag, maart 03, 2015

Frieten met stoofkameraden

Thuis spraken we van stoofvlees, het was pas toen ik in Gent studeerde, dat de term stoverij vertrouwd werd, ook al werd het daar stuverije, met een scherpe uu klank en een vettige ei achteraan.
Maar officieel leek het toen eigenlijk stoofcarbonaden te heten... Dat was de term die je het meest zag op de aanplakbordjes in de kleine restaurantjes en frietkoten.
Dat werd bij de studenten al vlug stoofkameraden.

Zondag heeft men (wéér !) eens een speciale dag gecreëerd... De dag van Friet met stoverij...
Wat gaan ze nog allemaal uitvinden ?
Het ergste vind ik de manier waarop dat geplugd werd, en de grove manier waarop VRT aan verdoken reclame doet voor een bepaald merk van mosterd en een merk bier.
Precies of het is nog nodig om frites mee stuuverije bekend te maken... Meer zelfs, ze hadden uitgezocht dat dit het meest gekende en meest verkozen gerecht was van Vlaanderen... Waarom dan nog eens een dag van... gemaakt ? Alleen om de reclame ?

Gek genoeg aten wij thuis nooit frieten bij ons stoofvlees, altijd gewone aardappelen. Het was pas in mijn studententijd dat ik daar kennis mee maakte en ons moeder overhaalde het ook eens te maken...

Ik denk dat in ieder gezin er een eigen recept bestaat van stoofvlees... En ik heb er al heel veel geproefd, en ze allemaal goed bevonden. Het ene wat liever dan het andere, maar ik heb de indruk dat je eigenlijk niet veel kunt verprutsen aan stoofvlees.

Het is relatief goedkoop vlees, en wellicht stamt stoofvlees dan ook uit de tijd dat de mensen het niet zo heel breed hadden. (Mevrouw aan de keukenmeid: "En Marie, wat aten jullie thuis bij de frietjes?" "Zout, madame.")

Wellicht is het mede daardoor een volks gerecht. Lekker en niet duur. En bovendien werd het binnengehaald door de frietkramen, en dan wordt het uiteraard bekend. Ik heb gekeken hoe Meus het klaarmaakte, en buiten het feit dat hij er heel veel bier en duur bier voor gebruikte, week zijn recept niet af van alle andere recepten die ik al mocht proeven. Meus is voor mij de eerste die er in lukt om van stoofvlees een duur gerecht te maken. Of het daardoor echt lekkerder wordt ? Ik betwijfel het. Heel veel zal het niet verschillen in smaak. Zelfs zijn kruiden waren de gewone kruiden, die haast iedereen gebruikt. Niets nieuws dus, buiten reclame die gecamoufleerd wordt in een "Dag van Frites met stoverij"... Ik wordt stilaan al die dagen van... beu.

Nu zitten we in de week van de vrijwilliger... Buiten het feit dat we de vrijwilligers echt wel even in het zonnetje mogen zetten, weer de zoveelste week van en dag van... Het heeft allemaal niet veel om het lijf, en het dienst tot...niets.

Als men de vrijwilliger echt eens in het zonnetje wil zetten, laat men hen dan een statuut geven, waarbij ze voor hun werk voor de gemeenschap, op zijn minst zouden verzekerd zijn door de gemeenschap. Nee, ze moeten niet betaald worden, nee, ze moeten niet in het zonnetje gezet worden, we moeten alleen garanderen dat ze niet het slachtoffer kunnen worden van hun onbaatzuchtige inzet ! Maar wat lees ik ? Een leider van een jeugdbeweging die vervolgd wordt omdat een van de kinderen onder zijn hoed gekwetst werd... Een dame die zo maar een zieke bezocht, die met groot vertoon "bezocht" wordt door de politie, want er is toevallig ingebroken in een huis waar zij kwam... en zo voort en zo voort...

Het is niet makkelijk om mensen te vinden die nog bereid zijn om iets te doen voor hun medemens. Zeker niet om mee te werken in een gestructureerd systeem van vrijwillig dienstbetoon. Voor een eenmalige actie vind je ze iets makkelijker, maar je moet structuur hebben om iets te kunnen organiseren, dus heb je ook mensen nodig binnen het gestructureerde !

Ze moeten niet betaald worden, niet de hemel in geprezen worden, geen week van krijgen... Maar laat de gemeenschap ze op zijn minst beschermen, laat de gemeenschap hen niet het slachtoffer worden van hun grote hart !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: