donderdag, maart 06, 2014

Windows XP

Van alle Windows programma's was dit ongetwijfeld een van de beste, en dat is de reden waarom zoveel mensen het programma trouw bleven.
Maar nu is het dus gedaan...
Windows ondersteunt het niet meer. Dat wil zeggen dat het programma niet meer aangepast wordt aan de nieuwe eisen van het grote Internet, en dat ook de beveiliging er van niet meer aangepast wordt. En net daar zit het grote gevaar...
Windows is het meest gebruikte systeem, en als dusdanig ook het doelwit bij uitstek van kwaadwilligen.

Er rest de gebruikers van XP dus geen andere oplossing, dan overschakelen op een nieuw Operating System (OS)... Maar als je bij Windows wilt blijven, dan zit je met het feit dat je wellicht niet alleen een nieuw OS moet aanschaffen, maar ook je hardware moet aanpassen of vernieuwen, want de nieuwere Windows OS zijn allemaal veel zwaarder dan XP was...

Dit betekent dus een nieuwe PC of laptop... en dat is een hele uitgave.
Voor sommige mensen een te grote uitgave !
En dus dreigt het gevaar dat ze ondanks alles, blijven werken met XP, en dus in handen gaan vallen van kwaadwilligen.

Er is een betere oplossing. Mensen die zich geen nieuwe computer willen of kunnen aanschaffen, die kunnen immers overschakelen op Lubuntu, dat is de light-versie van Ubuntu. Maar als ze eventjes gaan googlen vooraf, dan kunnen ze makkelijk controleren of hun computer misschien zelfs Ubuntu of Kubuntu of nog een andere versie van Ubuntu aan kan.

Deze OS zijn gratis ! En je kunt praktisch alle programma's verder gaan gebruiken, of je vindt een evenwaardig gratis product in de plaats...

Natuurlijk zul je wellicht in het begin wat moeten zoeken, je manier van werken wat moeten aanpassen, maar dat zou je ook moeten doen als je overschakelde op een ander OS van Windows. Ik heb zelf jaren gebruik gemaakt van XP, en werk nu al jaren met Ubuntu. In het begin was het eventjes wennen, maar nu zou ik niet meer willen veranderen ! Meer zelfs, als ik nu op een computer moet werken waar Windows 7 of 8 op zit, dan moet ik gaan zoeken hoe het in elkaar zit.

Ik ben indertijd overgeschakeld van Windows op Linux (Ubuntu), omdat ik het moe was om regelmatig virussen of Trojanen of Wormen op bezoek te krijgen. Ik krijg heel veel E-mails, en wellicht ontving ik daarbij regelmatig een of ander beestje... Niet dat die mensen daar om deden, maar soms was er heel wat miserie vooraleer alles weer "convenabel" draaide...

Ubuntu was dan nog jong... maar het systeem werkte zonder dat ik ooit last heb gehad van een virus of een trojaan. Wellicht zal ik er evenveel als vroeger hebben ontvangen bij die vele mailtjes, maar door het systeem van Linux Ubuntu, zijn er quasi geen van die dingen die het systeem kunnen aantasten. En wellicht is het ook zo, dat de markt voor die hackers en andere kwaadwilligen veel te klein, en zoeken ze ook niet echt naar virussen die ook Ubuntu kunnen kwaad doen.

Maar dat is dan mooi meegenomen !

Ik kan je dus heel eerlijk zeggen, dat ik altijd en overal reclame maak voor Ubuntu...
Zijn daar dan geen fouten of tekorten aan?
Oh jawel ! Er is geen enkel OS volmaakt, Windows niet, Apple niet en ook Linux niet... Er zijn soms mailtjes die ik niet open krijg... En ik hoor soms van een vriend die Apple gebruikt, dat hij sommige van mijn mailtjes dan ook weer niet open krijgt, en ook Windows-gebruikers zullen dat ongetwijfeld wel eens voor hebben. Dat is jammer, en een bewijs dat ieder systeem blijkbaar zijn eigen systemen afschermt... (Eigenlijk doet Linux dat niet, want daar is alles openbaar !).

Ze doen dat wellicht om ergens hun niche op de markt te verdedigen. En vermits Windows nog steeds de grootste is, zal de Windowsgebruiker het minst van allemaal daar hinder van hebben, omdat er nu eenmaal minder zaken bij hem zullen binnenkomen van een andere OS dan de Windows OS...
Maar niettemin is dat aantal zo klein, en zijn de vervangende programma's zo goed, dat dit euvel mij er helemaal niet doet aan denken om te overwegen terug naar Windows te gaan... Ik voel me heel goed en heel veilig bij Ubuntu...

Ik wil je dus alleen maar melden, dat, als je nog met XP aan het werk bent, je daar weg van moet. En je kunt dan kiezen tussen een duur systeem waar je negen keer op tien ook nog eens nieuwe hardware moet bij aanschaffen, of... kiezen voor het gratis OS van Linux.  (Naar mijn ondervinding kom je best terecht bij Ubuntu of Mint, maar er zijn heel wat meer en andere mogelijkheden, die ik ook nog niet heb getest....)

Tot de volgende ... op een veilige computer ?
Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Ik heb het een jaar of wat geleden al Ubuntu op mijn pc gehad. Was aanvankelijk enthousiast maar gaandeweg liep ik tegen veel programma's aan die alleen onder windows draaiden. Maar na dit artikel ben ik toch weer eens gaan neuzen en warempel er zijn zelfs vervangers voor Basecamp )een gps programma) en voor HDR fotografie! Ga het dus toch weer eens proberen. :-)

Gr. voor jou en Anny