dinsdag, maart 11, 2014

Pancreas

Jean-Luc Dehaene during the debate on the MFF ...
Jean-Luc Dehaene during the debate on the MFF (Multiannual financial framework 2014-2020) (Photo credit: European Parliament)
Oud-Premier Dehaene is geopereerd aan de pancreas. Hij had kanker.
We kregen te horen hoe lang de operatie wel had geduurd, en dat de professor himself de operatie had gedaan...

Kijk, daar heb ik het moeilijk mee !
Och, ik wens onze Jean-Luc een goed en volledig herstel toe, net als ik dat aan iedereen toewens ! Het zou heel erg zijn als we iemand ziek of nog erger toewensten !
En buiten het feit dat het hier een politieker betreft, heb ik tegen hem niets meer dan ik tegenover al die andere zieken heb.
Ik wens ze allemaal een vlug en volledig herstel toe, en dat meen ik meer dan ik het kan zeggen.

Maar toch stoort het me dat men blijkbaar voor de ene patiënt veel meer zorg heeft dan voor de ander. Waarom staat de professor wel aan de operatietafel bij Dehaene, en niet bij Piet Snot ? Zeg me nu niet dat hij dat wel doet, voor iedere patiënt, want als dat zo was, zou men het niet expliciet vermelden als nieuwtje in het Nieuws op de TV...
En och, ik kan aannemen dat de prof het gewoonweg niet aan kan om daadwerkelijk bij iedereen aan de operatietafel te staan, maar ik verdenk hem er van dat het hier over Geld gaat, en wellicht in dit specifieke geval ook over Publiciteit...

Maar zelfs dat stoort me niet het meest !
Het meest van al stoort mij, dat men hier op zijn minst de indruk wekt van geneeskunde aangepast aan het kapitaal van de patiënt...
Dat de inspanningen om mensen te genezen minder groot is als het gaat over arme mensen.

Misschien ben ik verkeerd, - ik hoop het ! -, maar de manier waarop al die gegevens beklemtoond worden in het nieuws, wekt op zijn minst toch het vermoeden, en dit alleen al is onverdraaglijk !
Wat moet het gevoelen zijn van dat arme mensje, dat nu bij het ziekbed zit van haar Jan of Piet, en die een operatie alleen met veel moeite kan dragen, ondanks de mutualiteit, ondanks de sociale zekerheid ?
Het feit dat men boven op het systeem van Sociale Zekerheid ook nog eens een aanvullende verzekering gaat aanprijzen, wijst ergens al op iets fundamenteel verkeerds...En ook die aanvullende verzekering is iets wat voor arme mensen een serieuze hap uit het budget is... en dus soms ontbreekt, wat een eventuele ziekte en hospitalisatie dan nog veel erger maakt !

Sociale onzekerheid ?
Ach, iedereen kan er wel voorbeelden van geven...
Als je het ongeluk hebt te lijden aan een zeer zeldzame ziekte, dan is de kans groot dat er voor u helemaal geen medicatie is, want de farmaceutische bedrijven kunnen aan zo'n zeldzaam iets geen brood verdienen, laat staan een heel dik belegde boterham...

Er is meer... Ik hoorde dat uit een onderzoek in een van onze universiteiten bleek, dat waterkers in combinatie met de chemokuur, voor kankerpatiënten heel wat voordelen bood: betere kansen op genezing én bovendien een veel beter verdragen van de Chemo... Met andere woorden een beduidend hogere kans op genezing in merkelijk betere omstandigheden...
Plots, na enkele jaren, verdwenen die gegevens spoorloos, en wordt er met geen woord meer gesproken over waterkers...
Ware het niet dat nu een Duitse universiteit het zelfde onderzoek deed, en tot dezelfde conclusie kwam. Nu gaat onze waterkers bij hele ladingen naar Duitsland.
Wat is hier het geval ?
Misschien ben ik weer eens verkeerd, maar ik heb dan vermoedens dat er gelobby-d werd door de farmaceutische bedrijven... Want betere genezing betekent minder verkoop van ...

En wellicht kan ik hier maar één historie vertellen uit een veelvoud van dergelijke feiten...

Ik zou het in datzelfde kader ook kunnen hebben over de kostprijs van die "natuurproducten"... Want die zijn veelal dermate hoog, dat we weer eens geconfronteerd worden met arm en rijk...

En het ergste van alles is dan nog, dat blijkt dat arme mensen veel meer ziek zijn dan rijken... De armoede heeft niet alleen invloed op de manier van leven, het heeft ook invloed op de gezondheid. De reden is me niet bekend, maar ik kan me indenken dat arme mensen wellicht ook andere voedingspatronen hebben dan de rijkere...

En dan leven we in een land van welvaart...
Wat moet het dan niet zijn in arme landen ?

Of...
... in landen die alle aandacht wijden aan opbrengst, kapitaal, macht...
... Rechts betekent meer dan alleen maar een naam: het kan ook aanleiding geven tot een verarming van de armen en verrijking van de rijken...
... en dan daarin de geneeskunde...
???
djudedju


tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: