zondag, maart 02, 2014

cultuur uitwisselen...

Ik heb je al verteld dat we nu en dan een bezoek brengen aan een Arabische winkel. Ik zeg Arabisch, omdat ik niet zeker ben van de nationaliteit. Wel van het geloof, deze winkel is duidelijk georiënteerd op Moslims... Er is een halal beenhouwerij, en op heel veel producten lees je naast de gewone uitleg ook: halal...

Wij gaan daar omdat er een deel producten heel lekker zijn, en niet te krijgen in de andere winkels die we frequenteren, en ook een beetje om de sfeer op te snuiven van het exotische.

De mensen zijn er heel beleefd, en heel vriendelijk, zowel de klanten als de mensen die je bedienen. En wij ? Wij snuisteren tussen alle producten, en proberen te achterhalen wat het is, waarvoor het dienst, hoe je dat bereiden zou, en naar wat dat zou smaken. Feit is dat ze veel meer kruiden gebruiken dan wij doen... Dat blijkt uit het feit, dat waar wij zo'n glazen potje kopen met paprika, zij daar een grote plastic-zak vol van kopen... En ik noem paprika, maar je vind er alle mogelijke en onmogelijke kruiden, soms ook met Arabische namen, soms met wat leesbare uitleg er bij, soms alleen een tekst in het Arabisch...

Vorige week zag ik daar, in de omgeving van de kruiden plots twee soorten zakjes liggen, eentje met gedroogde kruiden, en eentje met een soort kristallen. Op de zakken stond een ellenlange uitleg in eentalig Arabisch, en daar bij het woord Aromaten...
Wat zou dat zijn ?
Als je iets wil weten, dan moet je het vragen !
Dus ik met een zakje van beide soorten op zoek naar iemand van het personeel, en uitleg gevraagd... Natuurlijk, waar er anders meestal wel iemand is die Nederlands kan, was het nu in het Frans te doen. En dan nog Frans met een accent...
Maar enfin, om het in het schoon Vlaams te zeggen, we raakten er uit.

Ze verkochten in de winkel ook een soort rolletjes in blinkende aluminiumfolie verpakt, zonder iets er op, en dat zou er bij horen: dat was immers een soort houtskool...

(Linksboven op de foto zie je zo'n houtskoolblokjes !!! en uiterst rechts, dat lijk wel heel fel op die kristallen !!! - de foto is... Indisch ?????)
Je moest zo'n houtskooltje in brand steken, en er dan een snuifje van die (fijngeklopte !!!) kristalletjes op strooien, niet te veel, en geen dikke brokken !!! Monsieur ! En dan kreeg je een heerlijk aroma. hetzelfde met de kruiden, en eigenlijk rook hij het het liefst als hij er beide tegelijk op strooide...

Thuis gekomen, nam ik een stenen potje, haalde een rond schijfje houtskool uit de verpakking... De vlam er eventjes bij... Een fikse rookwolk gedurende enkele seconden, en dan gloeide het kooltje heel mooi en reukloos... (Dus: les 1 steek het houtskooltje niet aan binnen in huis, doe dat gedeelte buiten huis !!!)

Dan eerst eens wat van die kristalletjes gestrooid.... een heerlijk aroma vulde de kamer. Dan even de kruiden: heerlijk en beide samen is ook zeer goed en aangenaam.
Eén zo'n kooltje gloeit een hele tijd, dus kun je ook een hele tijd naar behoefte wat aroma opwekken.

Weer iets geleerd.
En weet je, die houtskool moet fantastich zijn om gewoon houtskool in brand te krijgen, vermoed ik, want dat gloeit meteen ! (Ook al zie je pas de gloed als je er op blaast).

Wij brandden en branden al een hele tijd nu en dan wat van die klassieke wierookstokjes, maar nu hebben we er dus nog iets bij...

Cultuur in aroma's...
djudedju
En ik weet nog niet welke kristallen dat eigenlijk zijn... Ik vermoed een soort hars.

We eten niet alleen heel wat lekkere dingen, we snuiven nu ook letterlijk aan hun cultuur.
Straks ga ik er nog eens eentje doen geuren...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: