vrijdag, januari 10, 2014

Angelo Het einde - Het begin

Plots was het allemaal uit.
Een of enkele reporters waren nieuwsgierig geworden, waarom zij nooit zelf ergens iets konden mee maken van Angelo, en waren een onderzoek gestart naar de feiten achter het verhaal... Uiteindelijk bleek dat een viertal journalisten van diverse krantengroepen, samen met enkele nerds inzake photoshoppen en het maken van fake-filmpjes, de boel volledig hadden geënsceneerd.

Er was nooit een kleine Angelo, en alhoewel er in het land enkele agenten waren met de naam Vansteenkiste, was er geen een die betrokken was in het gebeuren. Er was ook nooit een specifiek Universitair Ziekenhuis genoemd, en de vage foto's uit het lab waren blijkbaar van buitenlandse origine.

Het grote nieuws van de dag was uiteraard het interview met de daders...

Het bleek dat zij het moe waren dat de kerk of de kerken, de religies, de laatste tijd alleen maar op een negatieve manier in de pers verschenen, en zij vonden dat dit eens anders moest. Dat de kerk ook eens op een andere manier mocht belicht worden. Dat de religie wel degelijk antwoorden bood, ook al leken die veelal niet echt goed uit de verf te komen in het gewone dagdagelijkse bestaan. Zij wilden iets los weken, wilden de religies doen reageren...

Gek genoeg was het verhaal op een gegeven moment een eigen leven gaan leiden... In diverse Universitaire ziekenhuizen was het vertrouwen blijkbaar gegroeid, en was er een veel positievere instelling bij de mensen, waardoor er ook betere en vlottere genezingen kwamen. In de kerken waren er plots mensen die het aandurfden vragen te stellen... En er kwamen verhalen in de pers die niet van de vier journalisten kwamen, verhalen die duidelijk niet voorbereid waren...

Daarover gevraagd verklaarden de journalisten dat dit wel een beetje hun bedoeling was geweest... Eentje verklaarde: " Kijk, de laatste tijd komt de religie, de kerk niet meer in het nieuws, tenzij door schandaaltjes of door zaken die eigenlijk alleen negatief werken voor de religie. En daar die verhaaltjes nooit de kans bieden op weerwerk of antwoord, blijven de mensen met vragen zitten en wordt de religie stelselmatig ondergraven.
Als vroeger de mensen met een vraag zaten inzake religie, dan wisten ze dat ze wel eens de kans kregen daar over te praten, de parochiepriester kwam immers wel minstens ieder jaar op bezoek. Maar de maatschappij veranderde, beide partners gingen werken, waren minder bereikbaar voor de parochiepriester. Ondertussen steeg de welvaart, groeide de kennis en leek het wel of religie geen antwoord meer bood, maar alleen iets was om plechtigheden in het leven net dat tikkeltje meer te geven.
Mensen hebben steeds minder echt contact met elkaar, nog even en ze gaan sms-jes uitwisselen terwijl ze naast elkaar op één bank zitten in het park.
Het gebrek aan echt contact tussen de mensen en tussen de religie en de mensen was een gedroomde kans voor vijanden van de religie, om een grootscheepse aanval in te zetten.
Die aanval op een gevestigde instelling is en was maar de eerste in de rij... We zien nu krek hetzelfde gebeuren tegen de vakbonden, waar ook het rechtstreeks contact tussen vakbond en leden steeds meer weg valt. En we voelen nu al dat straks de mutualiteiten ook aan de beurt komen, de eerste signalen zijn al zichtbaar.
Wij vrezen voor een maatschappij zonder skelet. Want de gevestigde instellingen, de religie, de vakbonden, de mutualiteiten, zijn de kapstokken waaraan het maatschappelijke leven vast hangt. Als men straks politie en regeringen, besturen ook nog afbreekt, dan komen wij tot een volledige wanorde, of -minstens even erg - een totalitair regime.
Wij wensen dat niet. Wij denken dat het skelet waaraan onze maatschappij is gegroeid tot wat het nu is, een goed skelet is. Er kunnen best hier en daar een operatief ingrijpen nodig zijn, een nieuwe heup of een nieuwe knie moeten geplaatst worden, maar het blijft een goede houvast, die we niet zo maar kunnen verwerpen. Zeker niet als er geen passend vervangen skelet is.

Er is nog nooit en nog nooit met zoveel mensen onderling contact geweest als nu, via sociale netwerken, smartphones, computers en zo meer... En er in nog nooit minder echt contact geweest tussen de mensen. Nog nooit was er zoveel eenzaamheid.

Wij hebben willen bekomen, dat de noodzaak van echt contact er weer komt. Dat het skelet weer aanvaard wordt en vast gegrepen wordt als houvast voor de maatschappij. En één van de middelen die wij daar toe zagen is bekomen dat er weer gesproken wordt tussen kerk en gelovigen. Het feit dat een pastoor in de pen vliegt om te reageren tegen een uitspraak van een Angelo uit het volk, bewijst dat er bij het volk misverstanden heersen, en dat er net zo goed bij de kerk een onbegrip is ten opzichte van wat de mensen denken, voelen, menen. Je moest eens in de herberg gaan luisteren naar de reacties toen een Helmuth Lotti zijn kerkelijk huwelijk mocht overdoen met een nieuwe echtgenote...

Vroeger bleven die dingen allemaal beperkt in omvang. Niemand zou het weten, buiten de dichte entourage, maar nu zijn alle zaken behorend tot het gemeengoed. Nu moet je als organisatie, als kerk, voortdurend je zelf verantwoorden wil je je positie behouden. Zeker gedurende deze tijd, waar men voortdurend alles wat gevestigd is wil ondergraven.

Waar vroeger de schandalen niet verder gingen dan het dorp, gaan ze nu de wereld rond. En ze worden veelal veel breder en veel smeuïger uitgesmeerd dan ze in werkelijkheid beteken.

Die zaken kun je niet negeren. Je moet je niet alleen voortdurend verantwoorden als instelling ! Het is noodzakelijk dat je ook in de aanval gaat !
Je moet je leerstellingen weer verkondigen, duidelijk maken, je moet je bewijzen.

Ik geloof nooit dat bij het ontstaan van de kerk, alles groeide rond een pastoor die een keer per week een homilie gaf ! Nee, hij moest de mensen overtuigen ! Noem het bekeren of noem het overtuigen, dat doet er niet toe. We zitten midden in een tijd waarin zelfs de katholieken in het rijke westen, in ons zo katholieke Vlaanderen, niet meer echt geloven.
De pastoors moeten weer aan overtuigingswerk doen.
Ik neem aan dat ze, gezien hun veel kleinere aantal dan vroeger, dat niet meer meer kunnen doen in rechtstreeks contact, van huis naar huis, maar ze kunnen wel aanwezig zijn waar de mensen ook bijeen zijn. Ze kunnen weer, net als vroeger het woord richten tot de mensen, hen iets meegeven om over na te denken, om steun te geven... Ze moeten weer overtuigen !
In de kerk bereiken ze alleen diegenen die de oude overtuiging nog hebben, of nog vasthangen aan oude gewoonten. Ze moeten weer naar de mens toe.
Wij hebben dit naar de kerk toe geschreven, maar we konden net zo goed een dergelijk epos hebben gecreëerd over de vakbonden... Ook zij moeten zich bewust zijn dat ze terug de mens op de werkvloer moeten gaan benaderen, dat zij zich weer moeten gaan bewijzen. Ook in deze steeds sneller evoluerende maatschappij...

De reporter zweeg... en aanwezige journalisten zwegen ook... nadenkend.

Ik, heb dit verhaal niet zomaar geschreven.
Het is ook een persoonlijke wanhoopskreet.
Ook ik voel het skelet van de maatschappij in elkaar storten.
Ook ik zoek naar het houvast van vroeger, van toen alles nog veel simpeler was. En ik denk dat het alleen terug kan komen als het zich aanpast aan de nieuwe maatschappij...

Daarom hoop ik dat dit verhaal niet het einde is van Angelo, maar het begin...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: