dinsdag, december 03, 2013

Het containerpark

Gisteren, voor het eerst in jaren, weer eens naar het containerpark gereden (Vandaag of donderdag moet ik nog eens rijden)...
Je moet nu niet alleen met je identiteitskaart jezelf bekend maken aan een slagboom, je moet ook nog een slagboom door om een ander gedeelte van het park te bereiken, en ook om buiten te raken moet je een slagboom door. Gelukkig zijn dit exemplaren die bediend worden door het induwen van een simpele knop.
Op het containerpark lopen wat ambtenaren rond, die je hoofdzakelijk toeroepen dat je dit moet werpen in container zus of zo. "waar vind ik die?" "Daar" (een heel onduidelijk zwaaigebaar) "die blauwe daar". Ik naar die blauwe daar, en ja hoor, daar hangt een bordje aan een paaltje, waarop staat dat ik inderdaad daar vlakglas kwijt raak...

Ondertussen nog een spijker opgeraapt (Ik moet straks daar rijden !).

Spijkers moeten in de grijze container, bij de metalen, en die oude braadpan ook. En die oude toiletpot moet bij het grof. Grof ? Ja, daardoor rijden, en dan links door de slagboom...

Ik denk dat men op de zo handige afvalkalender beter ook een plannetje zou bijvoegen van het containerpark... dan zouden we ongeveer weten hoe we moeten rijden, en in welke volgorde we alles in onze auto moeten stoppen, zodat we het in omgekeerde volgorde kunnen uithalen en in de passende containers werpen. Er hangt een groot bord dat we ons afval voordien moeten sorteren. Sorteren naar wat? Hoe? Welke volgorde ?
Er bij hangt een nog groter bord: Vorige week 55 overtreders geverbaliseerd...
Heb ik iets overtreden ?
Ik had in ieder geval duidelijk niet vooraf alles in de juiste volgorde gesorteerd en in omgekeerde volgorde in de auto gelegd. Maar als dat een overtreding is, dan hangt iedereen die meer dan één soort afval bij had. (Dat rot-systeem maakt dat je de dingen niet kunt schikken in de wagen, zo dat je er het meeste in kwijt kunt ! Je moet soort bij soort gaan leggen, en dan zit je met een schikking die héél véél plaats inneemt, en niet getuigt van een goede stapel-techniek !)

De meeste gesprekken beperken zich dan ook tot: "Hé! Waar moet ik dat in werpen?" Waarop "He" dan eens vaag met zijn armen zwaait en als je geluk hebt ook nog zegt in welke kleur de betreffende container is geverfd.

In een container zag ik twee mannen alles met een schop weer uitscheppen, en met een kruiwagen naar een andere container voeren. 't Zal dat geweest zijn of nummer 56 worden in de uitgedeelde boetes.

Soms is het heel erg moeilijk. Neem nu een braadpan, die hoort bij het metaal, ondanks het handvat in kunststof, want eigenlijk moet die kunststof wellicht in die paarse container met roze bollen of zoiets...
Op Tv zeggen ze je dat je niet alleen de lampen, maar ook de luchter of de lampadaire aan de afdeling elektra moet afgeven, maar wij moesten de lampenkap met bedrading en al bij de plastics gaan deponeren... Toen ik wees op de TV berichten, kreeg ik als antwoord: "Als je alles gelooft wat ze op TV zeggen..." Daar heeft hij dan weer gelijk in, want op TV hoor ik politici ook, en die kun je NOOIT geloven !!!

Enfin, om een lang verhaal kort te houden, ik ben er in geslaagd alles in de juiste containers kwijt te raken (Hoop ik toch !!!).
En straks ga ik de rest eens gaan verzamelen in de wagen, zoveel mogelijk de soorten bijeen leggend, in de hoop dat mijn soorten overeenstemmen met de soorten volgens het containerpark...
djudedju

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: