maandag, december 02, 2013

drip,drup, drop

Midden in de nacht...
Ik lig zoals gewoonlijk weer een tijd wakker, te denken, te dagdromen (nachtdromen?), als ik plots in de badkamer water hoor lopen. Een moment verbaasd, Ann? Nee, ze ligt zalig te slapen naast me. Ik uit mijn bed... Bij controle zie ik dat in de wc-pot een straaltje water loopt. Eventjes doortrekken en wat rammelen met de knop van het doorspoel-mechanisme. Het is misschien een miniem stukje kalk...
Het water blijft stromen.
Ik wil niet midden in de nacht daar gaan de WC demonteren om te zien wat er hapert, dus probeer ik het kraantje dicht te draaien dat de de toevoer van het water naar het toilet regelt. Het kraantje draait heel gewillig naar rechts, heel gewillig naar links, maar het water wordt niet afgesloten...
't Zal dus voor morgen zijn.

's Anderendaags, de pot van het watertoevoer open gedaan, en eens met de hand gevoeld of er geen kalk zit ... Ik voel dat alle onderdelen zwaar met kalk beladen zijn. Dus, een product in die pot gegoten, om de kalk te verwijderen.
Een paar uur later kan ik de kalk grotendeels af wrijven met mijn vingers.
Het water blijft lopen.
Nog eens gevoeld, en dan voel ik wat er hapert... De rubberen ring die de afdichting moet verzorgen, hangt er bij neer, rats versleten.
Nu ja, dat ding staat er al zo lang wij hier wonen en dat is ondertussen... 36 jaar ! Nu ja, ik mag dus niet klagen.  De zaterdag, terwijl ik Klaas zat te wezen, heeft Anny het mechanisme uit gevezen, en in de namiddag gaan we op zoek naar een nieuw onderdeel...
We hebben zowat alle winkels in die branche, in de wijde omtrek aangedaan...
"Dat is te oud, meneer, dat hebben we niet meer..."

djudedju

Dan maar gebeld naar schoonbroer lief, of hij me kon depanneren. Niemand thuis.
's Avonds plots telefoon: schoonbroer !
Hij had een WC staan, en stelde voor dan maar meteen een heel nieuw te zetten...
En zondagvoormiddag was hij daar al, samen met mijn zus en de WC...

En nu heb ik dus een nieuwe WC...
... Hij drupt.
Waar de pot van de waterspoeling op de WC vast gevezen staat, drupt hij.
Vijzen wat harder aangedraaid.
Drupt iets trager.
Ik durf het niet verder aan te draaien. (Z'on bak is in porselein...)
Erg is het niet, maar we hebben dus aan weerszijden van de WC een pot gezet, om het water op te vangen. Vanmorgen zag ik dat de drup al veel trager verloopt.
Er staat amper een vingertje water in de potjes.
Misschien dicht het vanzelf.
Maar schoonbroer beloofde van terug te komen, want hij moet nog een andere kraan plaatsen in de garage, en de verwarmingsketel eens weer nazien en zo nodig bij regelen.

Brave schoonbroer.
Mooie WC
drup, drip, drop...

djudedju

Het druppen gaat alsmaar trager. Misschien dank zij een panne aan de watervoorziening?
Toen ik vanmorgen de koudwaterkraan aan zette om mijn tanden te wassen, kwam er een grote straal sputterend bruin vocht uit.
en mijn tanden zijn al niet wit meer...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: