donderdag, november 28, 2013

toppunt van eenzaamheid

Heb je het ook gelezen/gezien/gehoord ?
In Amsterdam, een heel grote, heel dichtbewoonde stad, is een dame gevonden die al tien jaar dood lag in haar woonst.

Ze had (heeft !) een dochter, waar ze al 20 jaar geen contact meer mee had.

Hoe eenzaam kan een mens zijn ?
Stel het je maar eens voor: je ligt daar dood te gaan in je appartementje, en geen mens die het weet, geen mens die er zich wat van aantrekt.
De huur van je woning wordt gewoon verder betaald, van je rekening.
Een buur duwt nu en dan de post wat dieper in de bus, zodat er wellicht in die tien jaar een hele berg post op de deurmat lag.
Maar geen mens die ook maar eventjes er aan denkt om eens even te informeren hoe het komt dat je al zo lang niet meer te zien waart... Geen mens die ooit op bezoek komt. Geen mens die je mist.

Ik vraag me dan af: "Zou er ook voor de eenzame mens een leven na de dood zijn?"
Zou het die eenzame mens wel interesseren om verder te leven, waar naar toe? Waarom? Ik ken geen mens, en geen mens kent mij...

Ik kan me voorstellen dat de dood eerder als een verlossing wordt gezien, dan wel als het einde. Ik kan me voorstellen dat het een verlossing is, weg uit de eindeloze leegte.
Zou je dan echt verlangen naar een nieuw, een ander leven, na dit hopeloos eindeloos lege?

Of leef je dan, in een eigen wereld ? Vul je de leegte met echte en gedroomde herinneringen? Weet je op de duur niet meer of de gedroomde mensen er nu echt zijn of niet? Ben je niet echt eenzaam, omdat je een hele kring van vrienden hebt opgebouwd in die eigen denk-wereld? Het is donderdag, dus komt Jeanneke, hoe zou het nu gaan met haar zoon? Terwijl je in de chte wereld nooit een Jeanneke hebt gekend. Zo is het goed, want Jeanneke heeft alleen mij, en ik alleen haar. En bij haar komt mijn dochter wel nog regelmatig op bezoek, Jeanneke weet dat, want mijn dochter komt nu en dan met haar mee. Hoor, daar gaat de bel al. "De deur is open" murmel ik (al denk ik dat ik roep)...

Zouden aan haar sterfbed dan al die imaginaire vrienden en kennissen hebben gestaan? Zou ze het einde voor haar een intrede zijn geweest naar een hemel waar al die denkbeelden de werkelijkheid worden?

Eenzaamheid...

In een stad waar het wemelt van mensen, zijn er ontelbare eenzamen.

Hoe wordt een mens eenzaam?
Ziekte is een van de mogelijkheden. Door ziekte val je in een zwart gat. Al je gewone contacten, die verbonden zijn met je beroepsleven, vallen plots, in één klap, weg. Of pensioen. Als je niet een echte kring hebt van bekenden die ook over die zee van tijd beschikken, dan ook val je plots in dat zwarte gat. Dan is dat pensioen geen eeuwigdurende vakantie, nee, dan is het een sleur van opstaan, de krant van A tot Z lezen, heug tegen meug je kostje in de microgolf opwarmen...
Eenzaamheid kent veel gezichten.
Soms sluiten mensen zichzelf op in de cel der eenzaamheid.
Ze horen er niet bij. Althans niet naar hun gevoelen. Ze zijn dik in een wereld van slanke mooie mensen, ze zijn oude op een werk vol jonge krachtigen en traag in een wereld van snellen...

Eenzaamheid.
Eigenlijk is de muur naar Leven flinterdun.
Gewoon de deur opendoen.
Als je op de bank in het park zit, gewoon de mens naast je aanspreken.
Maar als die niet wil spreken?
Dan spreek je een ander aan, op een andere bank.
Dan ga je niet gewoon achter een kop koffie zitten in het café, maar babbel je wat met een of ander van de anderen...

Flinterdunne muren...

... en toch raakt de eenzame er niet doorheen...
Als er ooit eens iemand, je zo maar aanspreekt, denk er dan aan, je kunt die muren om die mens heen slopen! Je kunt een medemens uit zijn gevangenis halen, gewoon door even met hem te babbelen. In de wachtzaal bij de dokter zie je mensen die bezig zijn die muren om zich heen op te trekken...
 Verbreek ze, doen !

tot de volgende ?



Geen opmerkingen: