dinsdag, oktober 08, 2013

zero

English: Stevia rebaudiana foliage
English: Stevia rebaudiana foliage (Photo credit: Wikipedia)
Light is out, zero is in.
Eigenlijk is het allemaal een beetje stom, maar de lightproducten die we vroeger kochten heten nu plots zero-producten.
Daar wil de verkoper ons mee doen geloven dat ze geen schadelijke suiker bevatten, al lijkt het vervangmiddel me ook al niet zo onschuldig.
Maar wat wil je, zoet is in, zoet is zelfs synoniem van braaf, van goed.
Zoet is de ultieme beloning voor de menselijke smaakpapillen...

In de natuur zijn er niet zoveel dingen die werkelijk zoet zijn. Een heleboel hebben wel iets zoets op de achtergrond, maar echt gewoon zomaar zoet? Buiten honing ken ik er geen. Och ja, sinds kort kennen we ook het Stevia-plantje, met zijn suikerzoete bladeren. En naar het schijnt is dat ook nog calorie-vrij zoet.

Maar om een of andere duistere reden willen we allemaal zoveel mogelijk genieten, en zoet is duidelijk een vorm van genot. Dus snoepen we, doen we massa's suiker in heel wat van onze voeding. Je moet echt eens de moeite nemen om de etiketjes te lezen (goede bril mee nemen, of een loep ! Want er is een wedstrijd bij de bedrijven wie die verplichte literatuur het kleinst kan afdrukken, om aldus te voldoen aan de wet en de koper toch geen bal wijzer te maken.).

Je koopt salami ? Er zit suiker in. Je eet brood ? Er zit suiker in (Bovendien is er iets in ons lichaam die zetmeel ook nog eens om vormt tot suiker, en dus zijn zetmelen op zich al niet zo goed voor diabetici.)

Met andere woorden als we het zoet niet lijken te proeven, maakt ons lichaam het wel inwendig aan. Wellicht vandaar ons verlangen naar dat suikerzoete???

Gisteren schreef ik over de mens die afziet van de honger, vandaag over de mens die afziet van het te vele, te copieuze, te zoete, te vette eten...
In het Westen zijn veel mensen te dik (als het erg is: te vet, maar dat hoor je niet te zeggen, dus heel beleefd: obees...). Heel wat van die mensen zijn niet te dik door te veel eten, maar door verkeerd eten en door te weinig beweging. Ik ben daar ook bij, niet te veel eten, maar veel te weinig bewegen. Dat dit door mijn ziekte komt, doet daar niets toe, dan moet ik maar nog minder eten)

En dan krijg je dat gekke fenomeen.
De ene helft van de wereld heeft te weinig eten om te bestaan
de andere helft eet te veel en wordt van het ene wonder-dieet naar het andere gedreven.
Mensen worden door al dat getater over vetzucht gedreven tot anorexia en boulimie.

Gek eigenlijk.
Wie het nodig heeft heeft het niet, wie het heeft moet of wil het laten staan.
En plots schiet het me te binnen dat het er op lijkt dat héél de wereld zich zorgen maakt over het voedsel. De ene omdat hij het niet heeft, de ander omdat hij er eigenlijk af moet of wil blijven.
Het mensdom.
met nadruk op dom.

Maar het is een feit dat de Westerse mens niet meer automatisch weet hoeveel hij moet of mag eten. Dat ik, met mijn dik lijf me daar enige zorgen om maak, tot daar aan toe, maar ik hoor (vooral bij de dames) mensen- die een heel behoorlijk figuur hebben - zuchten dat ze twee kilootjes zijn verzwaard, en dat het toch zo moeilijk is om die er weer af te krijgen...
Wij Westerlingen eten niet meer uit honger, maar veeleer uit goesting, of omdat het uur van eten er is. We hebben ook niet meer dat inwendig mechanisme dat ons verwittigt dat  we voldaan zijn. Er ligt nog wat op ons bord, en het is onbeleefd... En toen we klein waren werd ons aangeleerd dat we ons bord moesten leegeten.

Er doen zich in ons lichaam en onze geest nog gekke dingen voor ! Iemand die een periode te veel eet, lijkt niet makkelijk meer te kunnen minderen, omdat hij zijn lichaam en zijn geest heeft ingesteld op die nieuwe hoeveelheid. Het terug gaan naar de normale hoeveelheid veroorzaakt een soort hongergevoel, eerder een gevoel van onvoldaanheid, maar dat maakt dat je neigt naar die grotere hoop voer.
Dat is plots de "gewone" hoeveelheid geworden, en terugkeren naar wat gewoon was, lijkt helemaal niet gewoon.
Gek allemaal.

Het is duidelijk dat een heleboel van die fenomenen niet meer uit het lichaam komen, maar veeleer uit de geest, de ingesteldheid, de gewoonte.

Als je stopt met roken is naast de verslaving ook de gewoonte te overwinnen.
Als je gewoon bent een bepaald handeling te doen op een bepaald moment, dan doe je dat haast automatisch. Ik denk er niet meer aan dat ik mijn veiligheidsriem om moet doen als ik met de wagen rij, ik doe dat zonder nadenken, instappen is pas volledig als die riem aan is.
Bij dat sigaretje na het eten is dat ook zo, je hebt gedaan met eten, je legt je mes en vork weg en je neemt een sigaret. Bij het stoppen met roken moet je niet alleen de verslaving doorbreken, je moet ook afleren dat stoppen met eten gelijk staat aan het roken van een sigaret.
Met eten is dat ook zo.
Als je gewoon bent een toetje te nemen, dan is dat toetje jouw sigaret... Het hoort daar op dat moment bij.

Wij zijn gekke dieren
Om kwart voor acht: ontbijt
om twaalf : middagmaal
om vijf uur: avondmaal.
Honger ? Nee, maar het is vijf uur !
djudedju

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Teveel eten is de meest voorkomende verslaving. Een verslaving die bovendien heel breed wordt geaccepteerd.

Zelf ben ik (samen met Toos) een paar jaar begonnen om niet meer te snoepen en verder normaal te eten. Resultaat: we zijn allebei 10 kilo kwijt en voelen ons er beter bij.

Nou Toon, niet teveel snoepen vanavond hè? :-)

Gr. voor jou en Anny,

Henk