donderdag, oktober 24, 2013

Gaten

Voor het eerst zie ik dat er gaten zijn gekomen in de bladermassa van mijn lindeboom... Het herfst (van het werkwoord herfsten: herfst, herfstte, geherfst )

Voor de rest is er niets te zien, en je mag dit letterlijk nemen: het is mistig, en ik zie met moeite de overkant van de straat. Echt herfstig herfstweer dus. Ook al is het wonderlijk warm voor de tijd van het jaar. Goed voor de brandstofrekening ! Maar voor de rest vind ik de herfst maar niets. Dan nog liever de winter, vooral op pure vorstdagen, waarop je het gevoel hebt dat zelfs de lucht is bevroren, en dat het geluid van de tractor die passeert plots het blauwe zwerk in splinters uiteen zal doen vallen. Maar dat grijs, die donker ochtenden, die duistere avonden... Nee, niet voor mij, maar daar schreef ik al meer dan eens over, ik moet oppassen dat ik niet in herhaling val !

Gaten dus in mijn boom... Straks staat hij kaal, en kijk ik weer op een soortement bezem die geplant staat in de natuur van mijn voortuintje.  Straks gaan we weer met zijn allen kerkhofwaarts... met een pot chrysanten in iedere arm, om één keer per jaar stil te staan bij de doden. Straks is het Allerheiligen, de dag waarop vroeger de winterkleren uit de kast kwamen. Voordien was het nog niet de tijd, ook al was het berekoud, en vanaf 1/11 moet het, ook al zou het warm zijn. Waar zijn al die "wetten" en gebruiken van vroeger tijden naartoe ?

(Vervangen door de GAS-boetes ?)

Soms bezorgen al die gedachten me een vlaag van nostalgie, maar even vaak denk ik: Oef, al die zever van toen, eindelijk weg... Geef het maar toe, een heleboel van die zaken uit die "och zo mooie" tijd van toen, zijn helemaal niet zo mooi. Herinner je maar je schooltijd, netjes in de rij, zwijgen lijk vermoord of straf, handen over kruis, stijf rechtop...
Luisteren en niets inbrengen, want de leraar wist het allemaal het best. "Vissen leggen eieren" " Mijnheer, er zijn ook vissen die levendbarend zijn ! "Weet je het weeral beter, Goderis ?" "Maar meneer, ik heb zo'n vissen thuis !"... "Kikkerdril dat zijn die groene schijfjes die op het water drijven" "Nee, meneer, kikkerdril is doorzichtig, met een zwart bolletje in" "Weet je het weeral beter ???" Die keer heb ik twee bokalen meegenomen naar de school... Een met het groene drijfplantje in, en eentje met kikkerdril... Natuurlijk had ik gelijk, moest de leraar zijn ongelijk bekennen, maar wat heb ik het mogen uitzweten...

Soms denk ik dat de kinderen van nu veel te veel mogen zeggen, maar wat wij kenden, dat was echt niet beter... De waarheid ligt altijd in het midden, dat zal met dit ook zo zijn, zeker, maar het verleden is echt niet zo rooskleurig als men je altijd wil wijsmaken !

Eén ding vond ik wel beter, ook al besefte ik dat toen nog niet...
We hadden nog geen TV...
We praatten nog met elkaar, lagen plat op de grond op het tapijt, naast elkaar elk een boek te lezen, speelden eens een spelletje, maakte ruzie, speelden, lachten, plaagden... En dan kwam de TV... en dat alles verdween, voorgoed, ook al wisten we dat toen nog niet.

In het begin dat we gehuwd waren hadden we ook geen TV... Toen speelden we gezelschapsspelletjes, babbelden we over de voorbije dag, zat Anny te handwerken en dook ik in een boek... en toen kwam ook bij ons de TV...

Ik ben geen TV-fanaat, en een heleboel van de dingen bekijk ik, omdat Anny kijkt, en omdat de TV het lezen in een boek verschrikkelijk moeilijk maakt... De radio heeft dat veel minder, dat is achtergrond -lawaai... waarbij je rustig voort kunt doen met wat je bezig waart, TV heeft de sterkte van het bewegende beeld.

Ik heb de indruk dat het momenteel, bij de jonge mensen nog erger aan het worden is, met die smartphones, die in feite geen telefoons meer zijn, maar veel meer, zelfs met bewegende beelden er bij... Je ziet tegenwoordig jonge mensen die als het ware vergroeid lijken met hun smartphone...

Mij lijkt het of op een bepaald moment men van buiten af het leven is gaan beheersen, alsof we er niet meer zelf de baas over zijn...
Ik weet wel, je kunt op de knop duwen, en dat ding uitdoen... Maar ken je veel mensen die dat ook effectief kunnen ?
djudedju

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: