donderdag, september 05, 2013

koelbloedig

Iemand die niet gauw verhit raakt...

Maar wist je dat er een soort zoogdieren bestaat die werkelijk koudbloedig is ? Ik wist het in ieder geval niet, ik heb het zo pas gelezen in een tijdschrift, en hoop maar dat zij correct zijn, en ik u dus geen klodden verkoop....
De Naakte molrat, een beestje dat daar ergens in een uithoek van Afrika leeft, is zeker niet moeders mooiste... Ik vind geen afbeeldingen die vrij zijn, dus u moet maar zelf eens googlen... Al is het niet mooi, dan weet je tenminste wat het is.

Toen ik het artikel las, herinnerde ik me dat ik wel nog al eens over dat bizarre beestje had gelezen in een of andere encyclopedie...

In het artikel dat ik onlangs las in het tijdschrift, werd de koudbloedigheid maar vermeld als een bizar feit, men had het in feite over de levensduur van het beestje... Dit molratje wordt immers zo maar liefst 20 jaar oud, waarmee hij alle andere diertjes van zijn categorie vele lengten achter zich laat...

In het licht van de mens die wanhopig het eeuwige leven wil bereiken zonder eerst te moeten sterven, is dit een aanlokkelijk beeld: vier, vijf keer zo oud worden als nu...
Dus gaat men nu dit molratje gaan onderzoeken, en gezien de moderne onderzoeksmethoden, gaat men wellicht in de genen, in de DNA gaan neuzen, en mocht men dit of deze (want gewoonlijk moet men spreken over verschillende plaatsen en verschillende afwijkingen) kunnen bepalen, dan zal men wellicht eerst op een proefdier de genen op die manier aanpassen... Kijken of ze zo het leven serieus langer kunnen maken. Lukt dit, dan komt wellicht de mens aan beurt...

Hopelijk heb je ondertussen al eens gegoogled naar een afbeelding van de blinde molrat, anders zou je het met mij eens zijn te hopen dat we niet het uiterlijk mede erven... Want het is echt niet moeders mooiste... En ik hoop al evenmin dat we dan koudbloedig worden...

Want wat wij koelbloedig noemen, heeft een nogal "militaire" bijklank...
De mens lijkt me nu al moordmachine genoeg, zonder dat hij ook nog eens het koelbloedige in de genen ingeplant krijgt... Jajaja, ik weet het wel, koudbloedig en koelbloedig is niet hetzelfde, maar mensen vergissen zich zo vaak...

Neem nu Syrië... Gisteren zag ik in facebook kopieën van documenten die "bewijzen" dat het eigenlijk Amerika is die verantwoordelijk is voor de gifgassen die daar gebruikt zijn... Ik heb bewust het woord "bewijzen" tussen aanhalingstekens gezet, want ik hecht tegenwoordig heel weinig waarde aan bewijzen die van officiële zijde komen... Het lijkt wel: "Hoe officiëler hoe dubieuzer"...

Men had allerlei bewijzen tegen Irak, maar na het land veroverd te hebben en het volledig onderste boven gekeerd te hebben moest men bekennen dat men niets had gevonden...

Mij lijkt het simpel: zolang in die regio ginder olie wordt gevonden, zal men er alles op zetten om er invloed te blijven behouden. Ook al zijn die landen onafhankelijk, in werkelijkheid zijn ze nog meer dan de rest van de wereld in handen van "Het Kapitaal" (Das Kapitäl ?).

Ik heb je al gezegd, landen, grenzen, zijn uitvinding van de mens, vooral van het kapitaal, van de machtswellust. Om het met de indianen te zeggen, wij zijn van de aarde, de aarde niet van ons...

Wat mij het minst verwondert is dat wij hier geen reactie zien bij Jan Modaal, of Jef met de Pet.... Die maakt zich al lang niet meer druk over het feit dat ze ginder verweg aan het vechten zijn, dat ginder verweg mensen sterven door kogels en gifgas en vooral honger, dat ginder verweg mensen hun hebben en houden achter laten en vluchten naar hopelijk veiliger gebieden...
Zelfs het feit dat onze machtsmarionetten zoals een De Crem, plots ijverig aan hun koordjes gaan oorlogsdansen uitvoeren, laat ons allemaal koud... Het gaat immers over olie, je weet wel, dat ding dat je in de auto moet gieten om te kunnen rijden, en die auto DAT is onze vrijheid... En voor de vrijheid (de auto) doe je toch alles ?

En kijk, als het daarover gaat, dan zijn we niet koelbloedig, maar eerder heet gebakerd...
Ik mankeer alleen nog krijgshaftige muziek met idiote teksten Auf der Heide blüht ein kleines Blümelein... (marsmuziek van de WaffenSS)
Het mensDOM

djudedju

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: