woensdag, september 04, 2013

Herfssssssssssssssssssssttt!!!

sssstt !
Heb je het ook al gezien ? De zon staat al heel wat later op, en om 9 uur 's avonds is het bijna donker. Van uit het raam zie ik 's morgens de zon weer opstaan rechts van de kerk van Horebeke, waar hij in de hoogzomer een heel eind links van de kerk ter kimme rijst...
Het wordt herfst, maar ssssttt nog niet van klappen, wie weet gaat het over als we het stilhouden.

En toch moet ik hier, om deze blog te plegen, het rolluik een stuk laten zakken, want de zon zit in mijn ogen, en ik zie mijn klavier niet. Het is nog steeds prachtig weer... Houden zo !

Sinds enige jaren hebben wij de zomer later, maar ze blijft ook langer. Het kan zijn dat het toeval is, maar ik heb het idee dat het past in het globale plaatje van de global warming... Als het heel klaar weer is, dan kan ik van hier uit de toren van KBC bij Gent zien staan, maar deze zomer zag ik hem nog maar één keer, en dan nog niet echt scherp. De andere dagen zit er gewoon te veel stof in de lucht om zo ver te kunnen kijken. Gent zeehaven heb ik nog langer niet gezien van hier uit. Ik geef toe, dat is ver van hier, maar vroeger zagen we dat regelmatig van hier uit, boven op onze berg, kijkend over de vallei van de Schelde...

Het aantal patiënten die lijden aan allerlei soorten van allergie stijgt steeds meer. Men wijt dit ook al aan het stof in de lucht. En daardoor zijn er meer patiënten in de stad dan op de boerenbuiten...  Maar ergens maakt dat me ongerust... Nu zie je nog maar alleen de mensen die lijden aan allergie, die door de vervuiling uitvallen, tijdelijk, langdurig of zelfs helemaal... Ergens zijn ze het eerste symptoom van wat wellicht de regel wordt, als we verder blijven vervuilen. En niemand lijkt zich ongerust te maken... Hooguit de mensen die lijden aan die allergie, en de ouders/ grootouders van die mensen. Maar dat ze steeds toenemen in aantal, dat er een duidelijke link is met het fijnstof in de atmosfeer, dat lijkt niemand te alarmeren ...

Mij wel, ik had een kind die leed aan astma, aan allergie, en die zwakte heeft duidelijk mee gespeeld in zijn vroegtijdig overlijden. Iemand die sterk en gezond was, zou wellicht beter die besmetting hebben kunnen weerstaan...

Daarom onder meer, ben ik zo alert op al deze ziekteverschijnselen in onze wereld. Je zou kunnen stellen dat het meer optreden komt doordat de kinderen zwakker zijn dan vroeger, maar alles wijst op het tegendeel, de kinderen zijn globaal gezien veel gezonder dank zij betere voeding en beter geneeskunde, maar desondanks, neemt het aantal lijders aan allergie toe... Dat wijst er dus op dat gewoon de hoeveelheid stof toeneemt ! Dat de situatie steeds slechter wordt.

Bij mijn weten is er nog geen onderzoek gebeurd naar allergie in de rest van de natuur...
Als er bepaalde diersoorten, plantensoorten onder druk komen te staan, komt dat niet ook door de vervuiling, kunnen we hier niet ook praten over een soort allergie ?

Bij kikkers en andere amfibieën is al lang een wereldwijde achteruitgang vast te stellen, vooral te wijten aan een soort schimmel, die voorheen dus niet voor kwam, of althans niet voor kwam op amfibieën... Als die schimmel er vroeger wel was (wat waarschijnlijk is), maar door de amfibie onder controle werd gehouden, door zijn eigen weerstand, dan lijkt het nu inderdaad op een soort dodelijke allergie... Sinds heel kort stelt men massale overlijdens vast bij de vuursalamander, een heel zeldzaam beestje in onze contreien (wel te vinden hier in de Vlaamse Ardennen). Het blijkt dat er weer een nieuwe soort van schimmel is vastgesteld, die de beestjes doodt in minder dan twee weken.

Er is momenteel sprake van het vangen van een deel van die beestjes, om die te kweken onder bescherming, zodat de soort niet uitsterft !

Komt die schimmel door de vervuiling ?
Wellicht, of door een mindere weerstand...
Moet het nog erger worden voor je iets gaat doen ?

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: