dinsdag, september 03, 2013

creativiteit

Zondag op Nederland 2 een uitzending over creativiteit, met de stellige belofte dat je kunt leren creatief te zijn... Ikke dus kijken, want creativiteit dat staat bij mij op het hoogste schavotje...
Ik zag een heleboel wetenschappelijke uitleg, over hoe je rechterhersenhelft in feit de creativiteit herbergde, en dat je dus best met je linker oog, linkeroor kunt waarnemen om de creativiteit te stimuleren.
Ach, nu WEET ik het dus !
Met mijn rechteroog zie ik maar half, dus kijk ik, noodgedwongen met mijn linkeroog.
Dus:
Dat je quasi dagelijks met een blog van mij bent opgescheept, dat heb je te danken aan een slecht rechteroog...
't Is maar dat je het weet.
Maar het programma was echt niet wat ik er van verwachtte... Een vervelende semi-wetenschappelijke exposé die in feite misschien kon dienen als een inleiding voor een cursus creativiteit, als dat dan ook kan aangeleerd worden... Iets wat ik betwijfel. Je kunt het wellicht stimuleren, wat aanscherpen, trainen, maar als het er niet is, zal het ook niet ontwikkelen.
Een beetje zoals gymnastiek, iedereen heeft er deugd van, maar je kunt turnen tot je een ons weegt, als je geen aanleg hebt, dan wordt je nooit kampioen.

Is dat erg ?
Nee, net zoals turnen voor iedereen een winst brengt inzake gezondheid en lichamelijke fitheid, zo is creativiteit dat voor de hersenen. Want creatief zijn is voornamelijk een denkproces, waarbij je verbanden legt die niet altijd logisch lijken, maar die toch resultaat geven. Je kunt creativiteit oefenen door die soort vraagstukjes die je vragen: vorm door het verleggen van drie stokjes een ster, je kent die dingen wel.
Maar dan zit ik me af te vragen: "Is dat nu creativiteit?"
Ja, op een zin wel, denken buiten het vakje om.
Maar als ik denk aan creativiteit, dan denk ik veeleer aan kunst in zijn breedste vorm.
Toch kan er een link zijn, een heel interessante link zelfs, waarbij je gewone dagdagelijkse voorwerpen plots gaat zien als onderdeel van een creatie die niet te maken heeft met het voorwerp op zich. Denk bijvoorbeeld aan Pablo Picasso die van een fietszadel en een stuur van een koersfiets een stierenkop maakte, die dan ook niet alleen mooi was, maar iedereen raakte door zijn eenvoud en originaliteit.
Dit kun je, naar mijn gevoel stimuleren, door bijvoorbeeld jongeren een stuk vaderland te laten opruimen, en alle zwerfvuil te verzamelen. Van dat zwerfvuil moeten ze dan een "ding" maken. Het hoeft niet persé een bestaand ding te zijn, het kan ook een mooie vorm zijn.
Ik heb dat nog gedaan in mijn studententijd, en daar kwamen best leuke dingen uit.
Je kunt ook een groot blad papier nemen, laat drie kinderen daar elk om beurt een lijn op tekenen, zonder dat zij weten waartoe dit gaat dienen.
Nadien moeten ze in kleine groepjes "hun" blad bestuderen, en zien wat ze zien als mogelijke tekening in die lijnen. (Sluit vissen bv uit), en dan moeten ze dit voorwerp dan ook verwezenlijken waarbij de drie lijnen zichtbaar blijven (bv door de lijnen in een ander kleur te zetten).

Op die manier leren ze ook buiten het vakje denken, maar meer op een kunst-creatieve manier...

Maar hieruit blijkt wel, dat creativiteit in de wetenschap en in de kunst ergens een band heeft. Ze komen blijkbaar ook uit hetzelfde hersengedeelte...

Maar echt, dat ik nu weet waar in de hersenen mijn creativiteit zit, dat stimulering van de linkse waarnemingen (oog, gevoel, gehoor) hierbij rechtstreekser in contact is met die plaats in de hersenen kan me misschien helpen, maar als ik heel de tijd moet staan denken (links bekijken, links luisteren) dan denk ik dat dit fnuikend zal werken... Ik zal het dus maar houden op werken met mijn goed oog, en dat is het linkse...

Normaliter moet ik morgen naar de academie, maar mijn auto moet binnen voor het groot onderhoud (nieuwe distributieriem, wat dat ook mag wezen)... En dus ben ik mijn auto een paar dagen kwijt...

In al mijn creativiteit heb ik geen andere mogelijkheid om er te geraken, er is geen openbaar vervoer naartoe, en bovendien kan ik zo niet met mijn koffer rondzeulen met al mijn gerief in. Ik geef toe dat er wellicht niemand is met zoveel materiaal als ik, maar op dat gebied ben ik gepassionneerd, ik wil voor wat ik doe het juiste gerei en het gemakkelijkste...
Mijn creativiteit is dus niet alleen gebonden aan één hersenhelft, maar ook aan het goede gerief..
djudedju

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: