donderdag, augustus 22, 2013

Volle maan

Heb je het ook gezien? Vannacht was het volle maan !
En daar het een heldere nacht was, was het echt maneklaar, het scheelde niet veel of je kon je gazet lezen zonder licht aan te maken.
Maar met die maan heb ik slecht geslapen...

Het is warm, dus staat 's nachts het raam open, en is het rolluik een heel stuk omhoog... en dus is het klaar in de kamer, veel klaarderderder dan we gewoon zijn... Maar bovendien leek het wel of alle hanen in de buurt (uitgenomen mijn eigen hanen, die sliepen de slaap der rechtvaardigen of die der luie hanen) klaar wakker, waren en ook niet goed wisten of het nu nacht was of dag. En voor alle zekerheid kraaiden ze dan maar nu en dan, en dan antwoorden de anderen, in een idiote reflex...

En ik ? Ik lag te luisteren en naar de zoldering te staren. Ik hoorde Anny verscheidene keren op staan en naar beneden gaan (met haar blote voeten op de koude vloer, om af te koelen) om iets te gaan drinken. Dan naar het toilet. De waterspoeling die lawaai maakt. Anny die heel stilletjes in bed kruipt om mij niet te wekken (!).

Je ligt dan op van alles en nog wat te denken. Georgette die overleden is, en wanneer zou het begrafenis zijn? Zouden er weer paarden komen in de wei naast ons? Want Mario heeft de grote tank met drinkwater terug geplaatst. Gek dat pauwen veel minder roepen dan hanen. En we hebben nog geluk, of die ezels aan de Hauwaert slapen, of de wind zit goed, zodat we die tenminste niet horen balken....

Toen ik Anny hoorde zachtjes snurken, heb ik stilletjes het licht aangemaakt, en ben beginnen lezen in een gek boek over allerhande bizarre feiten van vissenregen tot klopgeesten en dergelijke... Allemaal artikeltjes uit oude tijdschriften en kranten. Of ze hadden toen veel meer last van de komkommertijd, of er gebeurden vroeger veel meer gekke dingen dan nu...

Licht weer uit, pogen te slapen.
Lukt niet.
Licht weer aan, weer lezen.

Vanmorgen viel ik dan bijna in slaap op het moment dat we normaliter opstaan, dus, hop! het bed uit.
Rustig wat op het toilet gaan zitten, boekje lezen, en dan mijn turnoefeningen gaan doen.

Mijn pyamavest gaan afdoen, zoals iedere dag op de weegschaal gaan staan. Ja, die 4 kilo blijven er af, het lijkt wel of ik dus echt aan het vermageren ben ! Joepie ! En ik moet zeggen dat ik er niets voor doe, ik eet gewoon minder omdat ik minder trek heb. Ik denk dat nu pas de gevolgen van het stoppen van alcohol te gebruiken beginnen te werken. Vroeger dronk ik een aperitiefje, eens een galaasje wijn, en wellicht waren dat ook dingen die je meer doen eten? Het minder eten is ook niet plots gekomen maar heel geleidelijk. Plots stel je vast dat je 's avonds niet drie, maar slechts twee boterhammen meer eet, en dat je 's middags ook minder vlees eet, en zelfs minder groenten neemt.

Anny is al veel langer in die fase van weinig eten, blijkbaar hoort dat ook wat bij de leeftijd. Maar dat ik er wat magerder door wordt, dat is mooi meegenomen !

Ben jij ook een van die mensen die iedere dag op de weegschaal staan? Doe het maar niet, want een mens is een gek ding om te wegen. Ik weeg me wel iedere dag, maar heb geleerd dat ik veel meer de tendens dan het gewicht van de dag moet bekijken... Het dagelijks wegen vertoont soms gekke uitschieters, zowel naar boven als naar beneden, die een of twee dagen later weer helemaal verdwenen zijn. Je moet dus bijna een soort grafiek maken om de tendens te zien, en te kijken wat er werkelijk aan de hand is.

Toen ik stopte met het nutten van een glaasje wijn en/of aperitief had ik wonderen verwacht, maar er gebeurde niets. Blijkbaar moest mijn lichaam zich eerst aanpassen aan de nieuwe manier van leven... En denk niet dat leven zonder alcohol erg is... Helemaal niet, in tegendeel. En hou je van de smaak van een glaasje wijn of een pintje bier ? Ook niet erg, tegenwoordig vind je die dingen ook zonder alcohol. Natuurlijk is het niet helemaal hetzelfde... Maar toch...
Ik herinner me de uitzending op TV, waar ze een hele zaal jonge mensen gratis bier aanboden op een groot dansfeest. Wat de jonge mensen niet wisten, is dat het alcoholvrij bier was... Ze amuseerden zich zoals anders, vroegen zelfs nu en dan een colaatje, want straks moesten ze rijden, en ze begonnen het al te voelen... Gek, te gek !  Als je het niet weet, niet beseft, dan denk je dus niet alleen dat je alcohol drinkt, nee, je "voelt" het ook !

Een verbazingwekkende test, die ik nu veel beter kan geloven dan vroeger... Omdat ik nu weet dat je echt geen alcohol nodig hebt om plezier te hebben in een groep...

Ik voel het dat ik te weinig heb geslapen vannacht.
djudedju

tot de volgende ?


Geen opmerkingen: