zondag, augustus 11, 2013

Oude tractoren

Heb jij ze ook al gezien ? Ik weet niet of het iets typisch is voor onze regio, of dat het een algemeen verspreid gegeven is, maar hier zien we regelmatig bijeenkomsten en optochten van oude tractoren. Ik moet zeggen het is wel eens mooi om ze allemaal te zien passeren... Er zitten heel oude exemplaren bij, maar allemaal zijn ze opgeblonken en netjes opgezet om er als nieuw uit te zien. En veelal zit de fiere bestuurder, soms met zijn kroost, er ook netjes in kledij van de tijd van toen op te gloriĆ«ren...

Het is mooi...
... al je er niet toevallig achter rijdt met je wagen. Er is haast geen voorbijsteken aan, ze rijden gewoonlijk in colonne naar hun bestemming, en meestal is er geen plaats tussen om de boel voorbij te rijden in kleine gedeeltes...
Bovendien hebben wij hier - door ons heuvelachtige landschap- wegen die van oudsher tussen en over de heuvels slingeren, met slechts hier en daar een meter rechte weg tussen. Heel mooi, maar heel nefast als er een kudde wielerterroristen of... oude tractoren voor je zit.

In de week, zeker in dit seizoen, zitten we bijna altijd wel achter een boer met een of ander landbouwwerktuig te sukkelen, maar dat is tenslotte om zijn werk, en zodra hij aan zijn veld komt, is hij verdwenen. Niet zo met die oude tractoren en wielerterroristen...
Die kunnen eindeloos voor je uit blijven rijden... En het ergste is dat er op de laatste tractor wel altijd een echtgenote en/of kinderen zitten, die dan aan de boer meldt hoeveel er al achter hen "gevangen" zitten...
Of je hebt toch de indruk dat het dat is wat ze zeggen, en dat het dat is waarom ze zitten te lachen...
Het kan natuurlijk ook zijn omdat ze gewoonweg welgezind zijn, en het een mooie uitstap vinden...

Maar het is dus een feit dat we die tractoren (en de wielerterroristen) bekijken met andere ogen, al naar gelang ze voor ons rijden, of dat we ze zien passeren van achter het glas van ons raam. (En voor wielerterroristen komt daar nog bij dat we om dood te vallen zijn, als ze mijn voortuin uitkiezen om hun blikjes en consorten weg te zwieren... Of om hun neus leeg te blazen zonder zakdoek, recht op mijn oprit of op mijn mooiste bloem.)

Maar dit verschillend bekijken, doet mij bedenken dat we dus niet helemaal objectief zijn in ons kijken, of misschien zelfs helemaal niet objectief... Maar aan je eigen ken je heel de wereld, klinkt een oude Vlaamse wijsheid, dus zullen wellicht ook die tractorbestuurders en die fietsers zich ergeren aan hun soortgenoten, als zij toevallig in een andere positie op de baan zijn... Wielerfanaat A ergert zich aan de wielerterroristen als ze voor hem rijden op het moment dat hij met zijn wagen naar het werk rijdt... En idem dito de boer als hij niet mee is op uitstap, maar haastig, haastig op weg is om het veld af te rijden voor de regen...

Eigenlijk doen we dat heel de tijd door... Ik weet niet of u een politieke voorkeur hebt of niet, het interesseert me ook niet, maar als je er een hebt, dan kun je van die partij meer aan dan van al die anderen... Je hebt meer begrip voor hun argumentatie dan voor die van de anderen.

Kortom: we zijn niet objectief.

We bekijken alles van uit het standpunt dat ons op dat moment het best past.
En dat is niet zo erg, maar dat we ons daarvoor ergeren, ja kwaad maken, eigenlijk is dat wel erg, want het is niet goed voor onze gezondheid.
Ik moet dus ook leren mijn ziel in lijdzaamheid te bezitten
omwille van mijn gezondheid...

Maar weet je...
Zonder al die kleine dingen??? Da's precies eten zonder zout, smakeloos en zonder pit.

Laat mij maar nu en dan kefferen (bijten doe ik niet) op al die dingen, want weet je, anders had ik wellicht veel minder inspiratie om jou een blog aan te bieden...

tot de volgende ?


Geen opmerkingen: