zaterdag, augustus 31, 2013

Ja.... nee... ja... Nee !

Wat hebben ze gezegd op het weerbericht?
Dat het gaat regenen, is het nog niet bezig ?
Nee, alles ligt droog.
Gaan we dan naar de rommelmarkt ?
Ik ga eens kijken op de computer naar buienradar...
....
Ze geven maar heel weinig regen, wellicht wat gedruppel...
Wat gaan we doen?
Gij moogt kiezen.
Awel, dan gaan we !
Ok !
GPS gezocht, de auto uit de garage gereden, op straat gezet, de GPS op locatie...
Twee kilometer verder beginnen kleine spatjes op de voorruit te vallen...
Zouden we niet beter terug keren?
Mmmm !
Eerste zijweg ingeslagen, naar Volkegem, gekeerd op een inrit en terug huiswaarts
Het regende al weer niet meer....

De buienradar op mijn computer springt van 53 minuten op 95 minuten...
djudedju
Als het nu niet regent, dan dreigt er onweer binnen in huis. Allee, dat is sterk overdreven, maar ik zal toch wel eens mogen horen: We hadden toch beter door gereden...

Kijk, en dan vraagt een mens zich af, waarom ieder gesprek in ons Belgenland begint met het weer...

Ach, we hebben al heel veel rommelmarkten gezien, daar voor hoeven we het niet meer te doen. Als we naar de rommelmarkt gaan, dan gaan we vooral voor de uitstap, voor de babbels, voor de uitstap. Maar als het regent, of zelfs maar motregent, dan is er op de rommelmarkt niets te beleven. De kraampjes beschermen hun waren met een groot vel plastic, en je ziet amper dat er iets onder zit, en een babbel kan er ook niet echt meer af, ze staan onder een paraplu wat bits te kijken, of zitten in hun wagen.

Je wandelt dan in de regen langs eindeloze rijen niets.
daar heb je ook niets aan...

Dan is het beter thuis te blijven, en je wat onledig te houden op de computer. Straks gaan we dan ook nog eens het aquarium kuisen, want ik hoor de filter, en dat wijst er op dat hij het straks laat afweten.
... en zo zal de dag ook weer voorbij zijn.
Op TV zal het toch weer maar koers zijn (Ik heb de stellige indruk dat de zenders betaald worden om dat te willen uitzenden !). Voor mij is dat niet erg, ik kijk toch zelden TV, maar voor Anny is dat erg, zij combineert graag de rust met wat TV.
En zo is TV het tweede gespreksthema in ons land.
En steevast gaat het zo:
" 't Is weer niets op TV" of " 't was weer niet op TV"
Heel zelden eens "Heb je dit of dat gezien ?"
Het ergste vind het als Anny na een uur of zelfs iets langer opstaat uit de zetel en zegt: " 't Was weer niets op TV"... Wat zit ze daar dan naar dat ding te kijken?
Als het mij niet aanstaat (meestal), dan pak ik een boek, een kruiswoordraadsel of een sudoku, en dan kijk ik alleen eens op, als ik iets hoor wat me intrigeert...

... en ergens heb ik wel wat heimwee naar de tijd dat we geen TV hadden, en gezellig zaten te spelen met de kaart (of in die tijd met elkaar).. Maar die dingen zijn onherroepelijk voorbij. Als je nu zegt gaan we eens kaarten? dan is Pffft het antwoord. Kaarten is blijkbaar nog vervelender dan de TV ?

Soms heb ik de indruk dat "Het Bestel" "De Maatschappij" ons leven steeds meer van buitenaf regelt. Je moet eens buiten kijken rond het uur van het avondnieuws op TV... Je kunt wellicht rustig in je blootje buiten lopen, geen mens die het zal zien. Iedereen zit obligaat naar die lichtbak te kijken... En een lichtbak dat was vroeger iets waarmee de stroper konijnen lokte om ze te kunnen afschieten... Nu is de moderne lichtbak het middel waarmee "Het Bestel" de mensen dirigeert in die of deze richting... Soms lukt het net niet en moet een Cameron vaststellen dat de Britten deze keer niet met ogen open in een zinloze oorlog trappen... Maar dat is héél uitzonderlijk ! Meestal zit de massa al te knikken voor de vraag gesteld is...

Je hebt tegenwoordig dan ook heel weinig originele gedachten.
En dat in de academie zo veel mensen zitten om te leren creatief te zijn, dat is gewoon een bijna lichamelijke dwang om te herstellen van het feit dat we steeds op het vooropgestelde lijntje moeten lopen...
Hé, wordt wakker !
Denk eens zelf !

...
Ach, ik zie het al, het lukt niet meer
djudedju


tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: