donderdag, augustus 15, 2013

Imagine

Português: Lyrics Screenlet 0.5.8 reproduzindo...
Português: Lyrics Screenlet 0.5.8 reproduzindo a letra da música Imagine de John Lennon em conjunto com o Rhythmbox 0.12.5 em ambiente Ubuntu 9.10 (Photo credit: Wikipedia)
John Lennon
Cover of John Lennon
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik voor een bende politici niet alleen zou betogen maar zelfs gaan vechten...
...
Maar als ik eerlijk ben, en op mezelf terug kijk, dan was ik "in mijn jonge jaren" wellicht wel bereid om te vechten voor "mijn" idealen, waarbij je eerlijk moet toegeven, dat die idealen je ook waren ingepompt... Net zoals wat je nu ziet in Egypte...

Nu zou ik noch voor de een noch voor de ander een poot verzetten... Wat je als kleine man ook doet, eens ze aan de pot zitten, doen ze toch hun gedacht ! Ooit hebben we hier bijna een revolte gehad, bij het invoeren van "de Eenheidswet"... Zo erg dat ze die wet ijlings teruggetrokken hebben... Maar als je kijkt, dan hebben ze hem nadien hutje bij mutje toch doorgevoerd, zonder dat er nog één haan over kraaide...

Kortom, wat je als kleine man ook doet ten opzichte van de politiek, het levert niet echt veel op... Je kunt hooguit een klein beetje het tempo veranderen, maar de richting blijft grosso modo de richting die de economie je uitstuurt... Want in feite zijn die politici ook maar marionetten, die netjes bespeeld worden door de echte machthebbers: Das Kapital....

Daar nam ik de titel Imagine  voor, het wondermooie liedje van John Lennon... Verbeeld je een wereld zonder haat, zonder oorlogen, zonder religies, waar alles vrede was....

Maar helaas is de wereld niet zo... Artsen zonder grenzen moeten Somalië verlaten, duizenden doden in Egypte, voortdurend bomaanslagen in Irak, Afghanistan, Pakistan en ga zo maar nog een tijdje voort... Allemaal landen waar oorlog, opstanden, rebellie, en alle soorten van geweld heersen...
Allemaal landen waar alle mensen heel goed weten wat vrede is en er naar verlangen...
Allemaal landen waar over de uiteindelijke macht wordt gekibbeld...
Allemaal landen waar moeders wenen om hun dode kinderen
Allemaal landen waar kinderen wenen om hun dode vaders
allemaal landen...

En waarom ?
En dan kun je duizend en één reden opnoemen, maar geen een goede.
Er is geen goede reden om oorlog te maken
geen reden om je medemens te doden
geen reden om een ander pijn te doen
geen reden om te onderdrukken
geen reden om te overheersen...

Want uiteindelijk zijn we hier maar een korte tijd.
En of we hier nu dromen en straks naar het echte leven gaan (zoals de Aboriginals geloven), of we hier slechts tijdelijk zijn en straks naar het eeuwige paradijs gaan, of we hier maar eventjes zijn en dan gaan reïncarneren in... misschien iemand van de oppositie ... of met de dood alles eindigt...
We zijn hier maar even...

Is het dan echt de moeite om iemand anders daarvoor te doden?
Nadeel te doen?
Te slaan?
Te pesten ?

ik denk het niet...
Ik vind het alvast de moeite niet...
Laat mij maar in vrede
ik laat u ook in vrede

amen (het zij zo)

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: