zondag, juli 21, 2013

Koning Filip

HRH Princess Mathilde of Belgium
HRH Princess Mathilde of Belgium (Photo credit: Wikipedia)
Vandaag is het onze Nationale Feestdag, speciale editie, want Albert II kuist zijn schup af, hangt zijn viool aan de muur, legt zijn kroon op het nachtkastje en ruimt plaats voor Koning Filip...

Ik heb me zitten afvragen... Als later Elisabeth Koningin zou worden, zou zij dan ook de "vrijheid" hebben haar kinderen een dubbele naam te geven, of is het de facto "Van België ?

Ik ben deze voormiddag al naar de rommelmarkt geweest naar Dentergem, en deze namiddag gaan we naar Bart om de dieren te voederen en vooral water te geven, en vandaar gaan we naar de rommelmarkt te Lierde...Om maar te zeggen dat ik niet voor de TV ga zitten liggen hangen om te kijken naar de plechtigheden.

Toch ben ik, lees mijn vorige blogs maar, fan van ons koningshuis, vooral omdat zij een beetje van de lijm, de colle-tout van ons land zijn... En ik geloof niet dat wij door verdeling van de meubels een cent rijker zullen worden. Ik geloof ook al die klachten van de Vlamingen niet echt, sedert ik een Waals boek las, met de klachten van Wallonië (Die ik dus ook niet geloof). Ik denk steeds meer en meer dat het de politiekers zijn die er politieke postjes in zien zitten als ze het boeltje splitsen en verdelen ... En dat verdelen is dus vooral te begrijpen als verdelen onder de politici...


In het hoekje boven rechts, een foto van ons prinses  die vanaf vandaag onze koningin is, één van onze koninginnen, want we hebben daar een voorraad van. Ik ben blij dat onze koning en koningin niet echt gekroond worden, want als ze een kroon zou zetten zoals haar hoedje, dan zou het een wankel evenwicht zijn... en het is nu al zo moeilijk. Maar geef toe, 't is een snelle, om het eens op zijn West Vlaams te zeggen !

Ach, morgen zal er nog wel eens van geklapt worden, in de loop van de week ook nog eens, bij het verschijnen van de boekjes, maar nadien zal het een zelden aangeraakt onderwerp worden, tenzij bij bepaalde plechtigheden en feestdagen... In het begin zal men vergelijken, zoals men dat ook deed met Albert II na het overlijden van Boudewijn... Maar dan zal alles gewoon worden, en zijn gewone gangetje gaan. Wellicht zal men nog veel meer horen van Laurent en zijn capriolen, en van juffrouw Boël die boel maakt...

En dat is goed zo...
Dat is ook een van de voordelen van het koningschap... We zijn voor lange tijd gerust, niet om de zoveel jaar weer een nieuwe, weer een andere, weer anders, weer aanpassen... Niet telkens weer nieuwe tegenstanders, nieuwe voorstanders.

Ik voel me goed, en luister met genoegen naar de Brabançonne op TV (Anny kijkt)...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: