dinsdag, juli 23, 2013

Gelukkig kan ik goed zwemmen !

anders was ik vannacht de verdrinkingsdood gestorven in mijn eigen zweet in mijn eigen bed... Warm jongens ! Warm !
Binst de dag kan me dat niet zo veel schelen, dan kan ik goed tegen de hitte, maar 's nachts in je bed... dat is niet te doen.

Gisteren ging de thermometer in de schaduw in mijn tuin tot 33 graden... en vannacht bleef het, wat ik ook deed met ventilator en co, zo'n 27 graden... En dat is dus veel te warm om te slapen. Ik heb mijn pyjamavest uitgetrokken, maar dan heb je nog meer dat plakkerige gevoel van het zweet.

Enfin, om een lang verhaal kort te houden: ik heb niet veel geslapen, door de hitte, door het lawaai van die ventilator, door dat het met open raam veel te licht was, en doordat op de momenten dat ik stil lag, Anny aan het wroeten was en omgekeerd...

En wat doet een mens als hij daar ligt wakker te liggen? Juist, denken...
Hoe kan het dat ik zo goed tegen de hitte kan binst de dag, en 's nachts helemaal niet?
Zou die doodzieke kip van Bart die hitte doorstaan hebben, of hebben we vandaag niet alleen dieren te voederen, maar ook nog krengen te ruimen?
Ik heb gisteren heel de dag mijn ventilator laten blazen op mijn aquarium, want het water was boven de dertig graden gestegen... Zouden Bart zijn vissen niet te warm hebben?
Enfin, in plaats van de gewone bedenksels lag ik dus te piekeren. Blijkbaar voert de warmte dus ook gepieker mee...

En om het allemaal nog wat leuker te maken: mijn rug doet pijn.
Ik dacht dat warm weer goed was voor de rug, niet dus. Of komt dat van het wroeten in je bed?

Ik heb deze morgen, zoals iedere dag in deze warme periode, het rolluik naast mijn bureel weer een heel stuk gezakt. Ik kan anders mijn klavier niet zien, de zon zit dan recht in mijn ogen. In de winter, als ik die zon met graagte zou verwelkomen in mijn huis, komt ze aan deze kant niet eens mijn huis binnen. Wat zeggen ze, 's morgens staat de zon op in het Oosten? Tarara ! Of het oosten voyageert naargelang het seizoen van zuid naar noord, of de zon is het noorden kwijt. (Dat lijkt me logisch, daar zie ik haar nooit !)

In ieder geval, in de zomer doet de zon verwoede pogingen om 's morgens aan dat noorden te geraken. Ik heb vroeger altijd aan mijn kinderen geleerd: Je strekt je rechterarm zijwaarts uit naar de opstaande zon, dan kijk je recht naar het noorden. Dat klopt dus niet. Ons vader was dus ook mis.

Iedere dag gaat Anny nu rond met water voor de bloembakken buiten... En nu en dan moeten we de visvijver buiten ook wat bijvullen...
Ik vind het heerlijk weer, maar de nachten mogen niet zo warm zijn !
Ik weet het, het is voor u ook warm, en ik ben aan het zagen...

Weet je, mijn hemerocallis (daglelies) zijn prachtig aan het bloeien... en die moeten we vooralsnog geen water geven... Die staan er al jaren en zijn blijkbaar diep geworteld en weten nog niet van de hitte. Andere bloemen in de tuin laten hun bladeren hangen... Als het geen nieuwe planten zijn, dan moeten ze het maar zien door te spartelen. Water geven is geen oplossing op lange termijn, tenzij je echt massaal en langdurig blijft water geven. Anders heb je alleen een nat opperlaagje, met het gevolg dat het wortelgestel niet diep gaat wortelen, maar zich alleen richt tot de bovenlaag van de grond. Op die manier worden ze steeds gevoeliger voor droogte !
Nieuwe planten hebben dat wortelgestel nog niet kunnen ontwikkelen, dus die krijgen wel water, maar dan behoorlijk veel, zodat er plaatselijk ook in de diepte vocht komt te zitten.
Ach, maar dat weet je wellicht ook allemaal... Je ziet het hé, de warmte doet me dazen...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: