maandag, juli 22, 2013

Café zonder bier

English: No alcohol logo No beer logo Nederlan...
English: No alcohol logo No beer logo Nederlands: Geen alcohol logo Geen bier logo alcoholvrij (Photo credit: Wikipedia)
Al een hele tijd drinkt Anny niets meer van alcohol. Het werd haar ooit verboden door de dokter, toen bleek dat ze lichte symptomen vertoonde van suiker. Veerle mag ook niet drinken, omdat ze ooit een lichte epilepsie-aanval had, en sinds enkele maanden heb ik ook alle alcohol afgezworen, met al mijn medicamenten lijkt dit veiliger.
Frederik begon te dik te worden, en is nu sinds een paar weken aan het joggen geslagen, hij doet wat aan dieet, en nu drinkt hij ook geen alcohol meer...
Bart heeft sinds enige tijd een soort Vespa ('t Is een ander merk, maar vraag mij niet welk), en als hij daarmee van het werk langs komt, dan drinkt hij ook niets meer van alcohol...
Kortom, in ons café is er wel bier (en wijn), maar geen mens drinkt het nog. Zelfs Luc (courgette en imker) drinkt tegenwoordig van onze alcoholvrije aperitief...

Kortom, wij leven hier "In de drooglegging"...

Eén van de zaken die mij persoonlijk mee over de brug hebben geholpen zijn twee stukjes die ik op TV heb gezien... Een stukje over het feit dat je door één glas alcohol een nier-blokkage kunt krijgen, in samenhang met bepaalde medicatie... Ik neem die medicatie al jaren om de pijn te bestrijden... De tweede uitzending die mij heeft getroffen waren de beelden van een fuif... Men had een fuif voor jongeren ingericht, waar bij ze gratis mochten drinken. Zonder dat ze het wisten, kregen ze echter alcoholvrij bier in plaats van gewoon bier... Het gekke was dat de studenten niet alleen evenveel plezier hadden, maar dat ze zelfs nu en dan wat water of cola vroegen, omdat ze al genoeg binnen hadden... Blijkbaar is het effect van plezier dus helemaal niet aan alcohol gebonden !

Het is een (jammer) feit, dat in onze cultuur alcohol en plezier in één vakje gezet worden. Dat klopt dus niet, je kunt je evengoed amuseren zonder alcohol.

Het is nu al enkele maanden dat ik alcoholvrij leef... In het begin had ik wel eens goesting naar een goede pint, of een lekker glaasje wijn, maar ik stel vast dat ik daar de laatste tijd zelfs niet meer op denk.

In de meeste restaurants kun je makkelijk alcoholvrije aperitief krijgen, maar tot mijn spijt nog steeds geen of uiterst zelden alcoholvrij bier of alcoholvrije wijn... Beide bestaan nochtans, en er zitten er bij die echt lekker zijn. Er bestaat zelfs een lekkere schuimwijn zonder alcohol ...
Ik vind die dranken niet levensnoodzakelijk, maar het biedt je wel de kans om niet op te vallen in een gezelschap, je hebt ogenschijnlijk hetzelfde voor je staan, en het verrijkt het aantal ter beschikking staande smaken.

Kortom, van mij mogen ze alcohol bannen, ik zou er geen last van hebben, en het niet als een tekort aanvoelen. Maar net zoals de tabak, ik hou niet van wetten die beteugelend zijn in dergelijke zaken. Van mij zouden de mensen best mogen roken in een herberg en op het perron van de trein (dat is potdorie in open lucht !!!), maar ik vind het fijn dat men niet mag roken in het restaurant, omdat de rook inderdaad een invloed heeft op de smaak van de niet-rokers die aan het eten zijn. Ik ben er ook voorstander van dat alcohol en het besturen van een voertuig niet samen gaan.
Maar voor de rest? Leve de vrijheid !

Eigenlijk zouden er zelfs voor deze dingen geen wetten moeten zijn... Mocht iedereen eerbied hebben voor zijn evenmensen, dan zou hij/zij de facto niet roken in het restaurant, zou hij/zij vragen of roken niet stoort als er anderen zitten... Zou men niet drinken als men een voertuig moet besturen... Maar omdat de liefde voor de medemens, voor de maatschappij op een lager pitje staat dan de eigenliefde, moet men alles in wetten gieten... Zo erg, dat we op de duur een verstikkend gevoel krijgen van al die wetten. Zo erg dat we recalcitrant worden, en ons bijna gedwongen voelen de wet te overtreden, omdat het de vrijheid aantast... Vrijheid die we wellicht nooit zouden gebruiken, maar die nu, omdat het omschreven wordt in beteugelende wetten, ons noop tot burgerlijke ongehoorzaamheid...

Want zo is de mens...
Het verhaal van de verboden vrucht in de tuin van Eden, is er nog steeds, in de tuin van Heden...
En het is echt niet steeds Eva die het eerst bijt in de verboden vrucht...

...

Weet je wat me de laatste tijd enorm opvalt ? De onverschilligheid van de mens voor de medemens...
Ik ben geen TV-kijker... En al zeker niet naar een stom programma zoals Duizend Zonnen, maar nu en dan zie ik er toch een stukje van, omdat Anny kijkt, en ik soms voorbij de TV kom...
Volgens Anny is het een terugkerend beeld, iedere avond weer, maar ik zag toevallig één keer, hoe een man in duikerspak door de stad loopt... Geen mens kijkt er om !
Het interesseert niemand dat er daar iemand zo gek aangekleed rond loopt !
Ik heb met verbazing de mens beschouwt
de onverschilligheid

zelfs mensjeskijken is niet meer in...
djudedju

in welke wereld leven wij ?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: