zaterdag, juni 01, 2013

zon

English: Monument voor de vissers at sunset in...
English: Monument voor de vissers at sunset in Oostende, Belgium. Deutsch: Fischerdenkmal in Oostende, Belgien, Sonnenuntergang (Photo credit: Wikipedia)
Z'is er !
Nog wat versluierd, als een preutse oude dame achter een voile, maar ze is er !
Ze breekt de wolken open, en schijnt recht de huiskamer binnen
Meteen is het licht heel anders, warmer, helderderderder en alles lijkt levendiger.
Je ziet meteen die reliëf in de bladermassa van mijn lindeboom, de frêle blaadjes die in de zon hangen lijken plots doorschijnend en van een licht groen naar geel neigend...
Zon !
tedju, z'is al weer riebedebie !

Maar voor het eerst in wééééken hebben alle weermannen en dito vrouwen ons verteld dat we een hele week mooi weer krijgen, en de temperatuur zou warempel ook stijgen !
't Kan niet meer op !
En zie, de petaoërs (Materse aardappelen) voor de deur steken ook hun eerste blaadjes boven de zeiknatte grond.
Ik snuif eens, met mijn netjes gespoelde neus, of ik de lente ook al kan ruiken, maar nee... Het riekt alleen maar naar nat en kil en koud... Ik moet nog wat wachten tot de aarde wat opgewarmd is... en de bloemen massaal open barsten...

Een zaak is duidelijk, het was, ondanks de kou, "groeizaam" weer... Ik heb nog nooit zo'n schoon onkruid gezien ! Maar eerlijk is eerlijk, ook de hemerocallis (daglelie) staat hoger dan ooit !
Help me eens onthouden dat ik mijn gezaaide hemerocallis moet verpotten in grotere bloempotten, en dan mogen ze voor het eerst buiten... Ik ben benieuwd welke bloemen daar uit gaan komen !
Zie je, dat is het lentegevoel... De lente is bijna voorbij, maar het is voor het eerst dat ik echt de kriebels krijg om te gaan wroeten in de aarde...
Och ja, op Facebook ben ik geabonneerd op dialect uit Oostende, en uit Oudenaarde. Misschien zijn er nog wel meer te vinden... Maar je weet dat taal voor mij is als een ijsje voor een dikke matrone... Ik krijg er nooit genoeg van ! Mocht je dus zoiets kennen van andere dialecten... Laat het eens weten. Alvast bedankt !

Ook heb ik een abonnement op oude foto's uit Oudenaarde en deelgemeenten, en warempel, op een er van zag ik ons Veerle prijken als trommelaarster bij het muziek van Mater... Met andere woorden, als je dochter op "Oude foto's" staat... Hoe oud ben je dan zelf ?

Morgen gaan we voor het eerst dit jaar naar een Waalse rommelmarkt... In Oeudeghien, een piepklein dorpje vlak over Ronse... Klein dorp, maar grote markt, als we de aankondiging kunnen en mogen geloven, want papier is ook in deze soms verduldig...

Tot de volgende ?
ps: Op de foto Het monument der zeelieden te Oostende... Echte Oostendenaars noemen dat "De pisser"... Veel eerbied is weer niet te vinden in de volksmond, hé ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: