woensdag, juni 12, 2013

Vissen

Maandag ben ik gaan vissen, met Luc en Marnic, in de vijver van pépé...
Het was mooi weer, warm, maar niet te, zonnig, maar niet te, en de vis beet fantastisch !
In het begin heb ik de vissen die ik ving geteld, in minder dan 50 minuten had ik er al 36 ! Nadien is het tempo wel wat afgenomen en vanaf 16 uur lag alles zowat stil.

Ik heb geen grote vissen gevangen, meer zelfs, ik kreeg er zelfs geen beet van, maar Marnic kreeg vier keer een kanjer aan de lijn, met als gevolg 4 kapotte lijnen. De laatste keer had hij een zware draad aan zijn hengel gedaan, maar dan was gans de lijn af, in één majestueuze ruk !
Luc heeft een mooie zeelt gevangen, en ook bij hem snokten grote vissen een paar keer zijn onderlijn af.

Er zit daar behoorlijk grote karper, en als je er zo eentje aan een blieklijn krijgt, dan mag je gelukkig zijn als je maar een onderlijn kwijt bent ! (Voor de niet vissers: een lijn bestaat uit twee stukken, het grootste stuk is de bovenlijn, waar ook de dobber en het lood aan zitten, en dan de onderlijn met het haakje. De bovenlijn wordt in veel sterkere draad gemaakt bv 3 kgr, en het onderlijntje dan ongeveer de helft bv 1.6 kgr. Als de lijn dan in stukken getrokken wordt door een te zware vis, breekt het onderlijntje veel vlugger dan de bovenlijn, en moet je alleen een nieuw onderlijntje (met haakje)  aan het geheel bevestigen.)

Pépé kwam al heel vlug "op bezoek" bij ons, en bleef bij ieder van ons een hele tijd babbelen. Ik kreeg weer het verzoek voor hem een deel onderlijntjes te maken. Hij kan dat zelf niet meer, het is immers niet zo makkelijk om dat kleine haakje aan dat dunne nylondraadje te bevestigen... Ik heb daar een toestelletje voor, want anders zie ik het ook niet meer...

Het is heerlijk om daar te gaan vissen ! Het is er stil, je zit midden in de natuur op privé domein, te genieten van de rust, de natuur. Zelfs als de vis er niet zou bijten, zou het er heerlijk zitten zijn.




Ik heb zo net ook gebeld naar mijn zus in de kliniek... De nieuwe heup zit er in, en alles is goed verlopen. Alleen heeft de dokter haar verwittigd dat ze nog een hele tijd veel pijn zou hebben, niet van die heup, maar omdat haar zenuw blijkbaar ook geschonden is door de wrijving van het stukke gewricht. Kortom, wellicht heeft ze er te lang op blijven lopen... Sterk houden is dus ook niet altijd goed.

Volgende week zal ik eens pogen tot ginder ver te rijden. Ik weet dat dit voor mij een heel pijnlijk iets wordt, want zo ver rijden is heel pijnlijk voor mijn rug, maar dit gaat voor ! En van de pijn ga je niet dood, en we zijn maar met zijn drieën meer (broer is al zo lang dood)...  

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: