dinsdag, juni 04, 2013

Het lampje

Ik heb je al verteld, toen ik kind was, woonden er naast ons twee oude mensjes. Als kind heb ik ze altijd als oud gekend, en ze zijn ook nog eens heel oud geworden, alle twee een end in de negentig...
Wat ik nu vertel dateert van toen ik al gehuwd was, en dus niet meer thuis woonde... Met andere woorden, ik heb het van horen vertellen, maar dan wel uit eerste hand...

Ik weet niet of je ouden mensen kende in die tijd... Die mensen hadden oorlogen meegemaakt, waren opgegroeid in een armoedige tijd, hadden moeten sparen, wellicht zelfs wat honger geleden... Deze mensen waren door hun verleden opgegroeid als zuinige mensen... Dat was geen gierigheid, dat was zuinig zijn, in onze ogen wat extreem zuinig zijn, maar voor hen was het de gewone manier van leven. Ik noemde ze Mee en Pee, ook al waren ze helemaal geen familie. Dat kwam, omdat ik als peuter met hun kleindochtertje speelde, en die zei Mee en Pee, dus zei ik dat ook...
Op den duur noemde bijna iedereen in de wijk hen Mee en Pee... Dus daar heb ik dan weer schuld aan, ik heb het "geïmporteerd"...

Hoe eigenaardig ook, Pee was voor mij een vriend, ik mocht mee met hem gaan vissen, en om vier uur ging ik met hem mee een boterham eten. Om vier uur at Pee geen toespijs bij de boterham, maar om de boterham wat smaak te geven strooide hij er kwistig zout op. Ik dus ook...
Dat is op zich ook weer een voorbeeld van die zuinigheid...

Toen ik al gehuwd was, en dus geen gebuur meer van Mee en pee, was Pee eens ziek, en moest hij het bed houden...
De dokter had hem suppositoires voorgeschreven... Pee kon, met zijn stijve vingers en stramme armen niet meer zelf die suppo in zijn kont krijgen, dus moest Mee dat maar doen... Maar Mee, die dan ook al een oud mensje was, kreeg die suppo niet waar hij zitten moest, en tenden raad ging ze om steun bij ons moeder. Dat was logisch, het waren buren, en goede vrienden, en iedere middag kwam Mee een tas koffie drinken en wat babbelen, dus was ma ook de eerste waar ze op dacht om hulp te hebben.

Ons moeder ging dus mee om te helpen de suppo op te steken bij Pee...
Ik heb al geschreven - bij herhaling - dat die mensen zuinig waren...
Dus kwam ons moeder op een slaapkamer waar je moeite moest doen om het bed te vinden... Het elektrisch lampje was alleen bedoeld om niet tegen de kast te lopen, en om de deur te vinden, en meer licht gaf het dan ook niet. Het was kortom een lampje dat al moeite had om verder te schijnen dan zijn eigen peertje... Ik betwijfel of het zelfs de 5 watt haalde...

In ieder geval, ons moeder vroeg aan Pee om op zijn knieën te gaan zitten, zodat ze het doel zou kunnen vinden... Maar desondanks zag ons moeder om het met een platte Vlaamse uitdrukking te stellen "geen kloten", laat staan het holleke van Pee...
Na wat proberen, vroeg ze dan ook aan Mee of ze geen zaklamp had. Mee ging een zaklamp halen. En ik zie het zo voor mijn ogen: een oude man op zijn knieën, met zijn kont in de lucht, ons moeder turend naar dat achterste, en Mee bij lichtend met de zaklamp...
Het zal u wellicht niet verwonderen, dat het dan nog niet meteen ging...
Eerst moesten de drie uitgelachen zijn...

Pee is genezen, maar ik betwijfel of die suppositoire daar veel mee te maken had... Ik denk dat hij veel meer deugd heeft gehad van het lachen...

Kijk, ik zit hier nog te grinniken bij het schrijven, u wellicht bij het lezen... En ik weet zeker dat voor gans ons gezin, iedereen die ooit nog eens met suppositoires te maken heeft, denkt aan Mee en Pee, en
onvermijdelijk bij zichzelf zit te lachen... En ik weet zeker dat dit meer helpt dan de suppo op zich, want een goed humeur is de beste medicijn !

Oh ja, van medicijn gesproken... Ik voel me goed met mijn neusspoelingen ! Niet alleen mijn neus en ademhaling is beter, mijn ogen tranen minder, zijn minder vermoeid, en je kunt niet geloven hoeveel "vuil" (oorsmeer) er nu uit mijn oren is gekomen !
Dat ook mijn reuk beter is, dat hoef ik wellicht niet te zeggen !

Dus, als je ook last hebt van je neus, doe dan neusspoelingen.... Maar als het waar is wat men zegt, dat het ook helpt om een snotvalling te genezen, meer zelfs dat het snotvallingen voorkomt, dan doe je het sowieso beter meteen ! In de ajurveda wordt de neusspoeling al vele eeuwen toegepast, daar heet het Jala Neti... (Ajurveda is de eeuwenoude geneeswijze van Indië en omstreken...)

tot de volgende



Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: