maandag, april 08, 2013

Vos

Vos_wallpaper
Vos_wallpaper (Photo credit: Foto Remy)
In een dierentuin, je weet wel, zo'n instelling waar mensen die iets van dieren kennen, werkzaam zijn, is iets geks gebeurd... Ze hadden een kooi waar twee mannetjesvossen samen zaten, en een er van heeft jongen gekregen...

Nu zijn vossen hondachtigen, en bij honden lijkt het mij echt niet moeilijk om het verschil te zien tussen mannen en vrouwtjes. De enige zoogdiersoort die ik ken, waar het heel echt moeilijk lijkt te zijn is de hyena, waar ook de vrouwtjes een soort penis vertonen. (Zeg ik van horen en lezen, want ik heb echt nog geen hyena van dichtbij kunnen bestuderen...)

Blijkbaar kun je wel eens fout zijn bij konijnen, en zo kon het gebeuren dat er bij mijn meter plots aan alle kanten konijnenjongen uit de grond kwamen gekropen in het kippenperk. Je vraagt je misschien af wat konijnen in het kippenperk deden? Het had alleen de naam van kippenperk gehouden omdat er ooit, in een ver verleden kippen zaten. Nu wierp men daar al de vrouwelijke konijnen in om op te groeien, en de mannetjes werden in een ander hok opgekweekt... Allee, dat was toch de bedoeling.

Maar je kunt veilig veronderstellen dat noch mijn meter, noch mijn nonkel zoölogen waren... waar je dat wel kunt verwachten aanwezig te zijn in een dierenpark... Niet dus ? Of wel ? (En dan lijkt het nog erger !)

Ik vind een vos een heel mooi dier, maar zie hem of haar het liefst héél ver weg van mijn kippenhok. Ik ben dus geen vossen-liefhebber. Dat ze hier lopen vind ik niet erg, zolang ze van mijn kippen blijven ! Nu hoor ik dat ook de wolf weer aan het terugkeren is in ons landje...

Ik heb daar vragen bij...
De vos, en straks, als hij echt terug is, de wolf, heet dan de top te zijn van de natuurlijke biotoop in onze streken... Natuurlijke biotoop ? Tot mijn spijt ken ik, in heel ons landje, geen enkel natuurlijk stukje meer... De Kalmthoutse Heide?  Tot mijn spijt moet ik je melden, mocht men dat stuk grond gerust laten, en laten evolueren op een volkomen natuurlijke wijze, dan was daar al lang geen heide meer... Nee, wat wij natuurgebieden noemen, zijn lapjes grond, waar wij met veel kunst en vliegwerk proberen te houden wat er is. Niet laten evolueren, dus niet echt natuurlijk. Dat is op zich niet verkeerd, het is mooi dat we nu nog kunnen gaan zien hoe het er vroeger bij ons uitzag, maar dat is niet echt meer.

Erger vind ik de vos en straks de wolf... Van mij mogen die er ook zijn, maar ik vrees dat ze, op een al deerlijk uitgedunde natuur, heel erg zwaar doorwegen. Ik maak daarover dezelfde bedenking als over de houtduiven... Ik kan hier soms op het veld voor mijn deur honderden, wellicht meer dan duizend houtduiven zien fourageren... Kortom, er zitten er te veel. Wellicht door de scheefgroei in onze natuur, en door de landbouw waardoor ze heel veel eten vinden, zijn er te veel, en verdrukken ze andere soorten. Als de heren natuurliefhebbers (conservators) hun stramien doortrekken, dan zouden zij hier moeten optreden, en zorgen dat die houtduiven niet het normale aantal overschrijden. Idem met al de kraaiachtigen, en idem met de vossen...

Vanaf het ogenblik dat een of andere diersoort abnormaal toeneemt, wijst dat immers niet alleen op een scheefgroei, maar houdt dat ook in dat andere soorten nog meer in de verdrukking komen. Van mij moeten ze die beestjes zelfs niet eens gaan uitmoorden, men zou ze bijvoorbeeld ook kunnen voederen met eten waarin dan producten zitten die het aantal geboortes verminderen. Men doet dit met de stadsduiven, bij exotische ganzen die hier een plaag worden, gaat men de eieren schudden, zodat deze niet meer uitkomen enzovoort, enzovoort...

Kortom, als men verkiest het oorspronkelijke beeld terug op te bouwen en te laten bestaan, dan moet men ook maatregelen nemen om het evenwicht te behouden.

Ik weet dat dit voor bepaalde dierenliefhebbers klinkt als misdadig, maar ik vind wat nu gebeurt veel meer misdadig dan wat een uitgekiend beheer zou zijn. Nogmaals, men moet daarom geen dieren gaan doden, gewoon zorgen dat het aantal evenwichtig blijft ten opzichte van de andere soorten, van alle soorten als één geheel.

Nu ja, wellicht is dit de zoveelste keer tegen de zoveelste generatie dovemansoren... In de hoop dat men toch eens gaat gezond redeneren... Ofwel kies je voor het laten evolueren van de natuur in het huidige milieu dat ze hebben, ofwel probeer je de natuur in stand te houden zoals hij hier ooit was. Maar in beide gevallen zitten daar consequenties aan vast... Wat er gebeuren zal is nu al makkelijk te voorspellen, je ziet zo welke diersoorten het steeds moeilijker krijgen, en die dus, als men niets doet, gaan verdwijnen, alle beheersingsmaatregelen ten spijt...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: