zondag, april 14, 2013

De camelia

Flower and leaves of a Camelia Português: Came...
Flower and leaves of a Camelia Português: Camelia, japoneira (Photo credit: Wikipedia)
Het is werkelijk Lente ! Hier voor mij, door het raam zie ik in mijn voortuin de camelia bloeien !
Grote witte en rode bloemen die er heerlijk uitzien, heerlijk, want ze hebben geen concurrentie... Er piept alleen ergens een enkel geel bloempje van het speenkruid in de tuin...

Ik zat hier te zweten in mijn trui, en heb dan maar in de plaats een T-shirt aangedaan.  Ik zit hier dus, op de eerste werkelijke lentedag al op zijn zomers... Heerlijk is dat. Tot op heden is de zon er nog niet. De hemel is licht, maar de einder is eerder wit dan blauw, en boven me hangen witte wolken...

Ik wou dat ik op een terrasje zat, in een grote stad als Gent, waar ik kon mensjes kijken... en genieten van de eerste warmte.

Gisteren was het de verjaardag van Anny, ze is nu weer (in jaren) even oud als ik ben, en ik zeg haar plagend dat ze nu voor een maand of vier mag meepraten met mij... Dat mopje hoort ze ieder jaar, en ze reageert er niet echt meer op, maar vertelt het wel aan de kleinkinderen, die dan schijnbaar boos reageren tegen opa... maar ze hebben pretoogjes en hun lippen verraden dat ze eigenlijk pret hebben...

Binnen zowat 4 maand ben ik dan weer een jaar ouder...
Dat klopt dus niet echt, maar maatschappelijk klopt het wel !
Een kind dat in december geboren wordt, is een jaar ouder dan het kind dat een maand later in januari ter wereld komt... Het kind dat in een klas terecht komt van zijn kalenderjaar, kan dus een jaar schelen met een ander leerling... Wat voor kleuters niet zo maar glad te strijken is ! De ontwikkeling in die prille jaren gaat met reuzenschreden vooruit, en een kind dat elf maanden scheelt met een ander, heeft een totaal andere ontwikkelingsfase... Je ziet dan ook dat kinderen die in november, december geboren zijn, het veelal moeilijker hebben dan een ander kind dat in januari ter wereld kwam... Die laat in het jaar geboren is, loopt dan ook risico dat hij wel eens mag een jaartje overdoen...

Logisch is dat niet...
Ergens zou men het systeem dan ook niet moeten baseren op dat stomme kalenderjaar, maar op de rijpheid van het kind. Ze testen zo veel, dus waarom dat niet?
Hier en daar zie je dat men dat probeert in te bouwen, maar dan zie je ouders die het beledigend vinden dat ze niet mee gaan "met hun jaar"...
Het is niet simpel goed te doen...

Het kan dat een decemberkind heel makkelijk mee kan, maar het is dus minder evident dan voor het januarikind... Dat is dan eerder te catalogeren bij de natuurlijke aanleg, dus lijkt mij het testen van het kind de beste oplossing voor dit probleem.
En een probleem is het !
Een kind dat makkelijk leert, mee is met de klas, gaat ook veel makkelijker zich aanpassen aan het schoolgaan, en zal wellicht ook veel liever studeren, dan een kind dat het niet of amper aan kan, en voortdurend grote inspanningen moet doen om mee te kunnen.  Daarmee komen we aan de vraag of het kind niet graag wiskunde doet omdat het het niet goed kan, of dat het geen aanleg heeft voor wiskunde, en het daardoor ook niet graag doet????

Ik veronderstel dat het veelal een beetje van de twee is, en dus zou wachten tot op het juiste moment, de juiste rijpheid van het kind wel nog veel meer belang hebben dan op het eerste gezicht lijkt...

Hoe kom ik daar nu bij ? Ik was bezig over de lente, de camelia's en het kleine speenkruid... en ik vergat te vermelden dat je hier en daar al boomsilhouetten ziet, die wat groene schijn krijgen... Ik zie ook van hier dat de populieren in de verte dikkere botten aan het krijgen zijn, maar mijn linde en mijn meidoorn vertonen nog geen spoor van het zwellen van de botten...

Maar toch...
het kriebelt !

tot de volgende ?





Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Allereerst Toon: wil je Anny mijn welgemeende gelukswensen overbrengen?

En dan die lente. Heerlijk, het is genieten! Ben momenteel weer veel buiten. Gistermiddag hebben we een fikse fietstocht gemaakt. Allemaal dingen, waar we dit jaar net iets te lang op hebben moeten wachten. Maar het is er gelukkig toch weer van gekomen. :-)

Zonnige groeten voor jullie beiden,

Henk