zaterdag, maart 02, 2013

Pauze bij de pausen

Met de Paus
Met de Paus (Photo credit: IISG)
Voilà, we zitten zonder paus.
Straks zal het comité der wijze kardinalen zich verenigen en pogen tot de keuze te komen van een nieuwe paus...
Wist je dat het zo'n 5 à 600 jaar heeft geduurd vooraleer er eigenlijk voor het eerst een paus was? Op het eerste concilie (met Constantijn weet je nog ?) was de bisschop van Rome zelfs niet aanwezig. Er was eerst heel wat politiek gekonkel nodig, om te bekomen dat de bisschop van Rome ook Paus (Papa) werd van de kerk...
Voordien was de bisschop echt baas van zijn bisdom.
Ook dat was - toen al - vooral een politieke job.

Ik weet het wel, je kunt geen kerk opbouwen en behouden, zonder dat daar een zekere leiding aan vast zit, maar wie leiding zegt, zegt macht, en wie macht zegt, zegt machtsmisbruik...
We hebben in de kerk dan ook heel wat rare kwistenbiebels als paus gehad, waar machtsmisbruik veel belangrijker was dan het leiden van de kerk.
Het mag eigenlijk een wonder heten, dat de kerk toch is blijven bestaan, en nog een veel groter wonder, dat er nog steeds zo veel volgelingen zijn van deze kerk.

Ons vader zaliger zag daarin net het bewijs dat de kerk de ware was...
Je kunt het ook bekijken van de andere kant, en zeggen dat de macht die ze uitgebouwd hebben enorm moet zijn...

Toen de kerk weer eens op springen stond, vond men het systeem uit dat je beter een vijand kon creëren buiten de kerk, en daar alles op richten. En de kerk riep op tot de kruistochten... Als ik het zo nog eens bekijk, valt mij heel wat gelijkenis op met het Duitsland van de jaren dertig... Daar zocht men ook een vijand buitenaf... de Joden.
Tussen haakjes, de Joden zijn ook in de kerkelijke geschiedenis meerdere keren de vijand geweest. Net zoals men ooit een te sterke ridderorde veroordeelde en zo alle schulden van heel wat staten kon uitwissen... Exit de Tempeliers...

Tegenwoordig gaat het met dat machtsmisbruik heel wat beter... Ik zeg niet dat er geen morele druk wordt uitgeoefend, maar het stukje wereldlijke macht is omzeggens verdwenen. Gelukkig maar...

Toch blijf ik er bij, dat de kerk ook heel wat goeds heeft gebracht. Zij was ter plaatse, in de parochies, de waakhond op het respecteren van de normen. En ik betreur dat die macht verdwenen is, want je ziet de normen steeds meer vervagen.
Natuurlijk zou je ook die normen kunnen hebben zonder de druk van het geloof, maar de geschiedenis bewijst dat die kerk een makkelijke manier is om die normen in staat te houden. Het wegvallen er van leidt -helaas- ook tot vervaging van de normen.

Mensen die nog stammen uit de tijd van de machtige positie van de katholieken via kerk en via politiek kunnen met mij vaststellen dat er niet alleen een wet door kwam voor de abortus en voor de euthanasie, ze moeten ook, als ze eerlijk zijn, toegeven dat ze nu die dingen er al een hele tijd zijn, veel minder bezwaren hebben dan vroeger... Vroeger zouden we, vanuit ons katholiek zijn iedere vorm van abortus hebben afgewezen, nu hebben we begrip voor bepaalde situaties, en wat euthanasie betreft: je laat nog geen hond oeverloos afzien... We staan heel anders dan vroeger tegenover de zaken.

En het gaat heus niet alleen over die "grote" punten, kijk maar naar taalgebruik, eerbied voor de ouderen, respect voor het gezag en ga zo maar door...

Van mij mag de kerk gerust terug een positie innemen in de maatschappij, maar dan niet met de macht, maar met de overtuiging, als brengers van een overtuigende en eerlijke boodschap... Terug naar de echte naastenliefde, niet voor de zwartjes uit China, maar vooral voor de mensen uit je eigen buurt. Laat ons maar eerst vegen voor eigen deur, en als gans de straat proper is, dan verder gaan.
Het woord naaste lijkt mij ook niet meteen bruikbaar voor mensen die duizenden kilometers van mij af wonen. Mijn naasten, dat zijn de mensen in mijn omgeving.

Hopelijk krijgen we dan ook een paus die terug gaat naar de basis, die als leidraad het evangelie neemt, en niets dan het evangelie...

Een Blijde Boodschap
Er zijn voor je Buurt...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Je conclusie bekoort me Toon. :-)

Ik wens jou en Anny een fijn restant van het weekend toe,

Gr. Henk