maandag, maart 18, 2013

bewolkt met opklaringen

India - varanasi 1
India - varanasi 1 (Photo credit: Wikipedia)
We zitten weer met "normaal" Belgisch weer ! Het is te koud voor de tijd van jaar, het is bewolkt met opklaringen, kans op buien en soms buien met een winterse inslag, waar ik dan weer de uitslag van krijg...
Zo kan ik ook weerman spelen, als je alle mogelijkheden opsomt, is er dikke kans dat je op sommige momenten van de dag wel eens gelijk hebt... tedju, ik ben vergeten een kans op mist te vermelden...

't Is maar om te zeggen dat we na de sneeuwperikelen, toch stilaan weer lijken te evolueren naar een meer normaal weerbeeld, normaal voor ons landje...

Onze Bart is weer vertrokken naar India, dus wellicht krijgen we weer reeksen foto's op facebook te zien over zijn verblijf in Varanasi (Benares)...  Nu is hij voor een dag of tien naar ginder. Voor het werk. Iedere keer weer ben je blij als je te horen krijgt dat hij goed is aangekomen ginder ver weg, en nog veel blijderder als hij weer veilig terug is. Anny is er niet gerust op: "Het is ginder niet pluis !" zegt ze, en meteen horen we vermelden dat er een toeriste door een groep verkracht is "Zie je wel !" roept ze, en als ik dan zeg: " Ja, seffens wordt Bart ook verkracht!", lacht ze mee...

Ik zou wel eens willen meegaan, om zijn valies te dragen... Ik zou door Varanasi - de oudste bewoonde stad ter wereld - willen ronddwalen, de monumenten bekijken, de rijkdom en de verschrikkelijke armoede... ik zou watertanden bij de pracht van de tempels met hun verschrikkelijk mooie beelden, verstomd willen kijken naar mensen die vol geloof drinken van het vuile water van de Heilige Ganges... Een ritje maken op een olifant, en een haar van een olifant meenemen als geluksbrenger... En misschien kan ik er nog een beeld van Ganesha meebrengen, om mijn verzameling nog wat uit te breiden...

Ik zou staan kijken naar de lijkverbranding, naar een huwelijk in processie... naar de geestelijken bij de Hindoe's, bij de Boeddhisten en bij de Moslims, en na wat zoeken wellicht ook nog naar wat Christelijke kerkbedienaars.

Ik zou proeven van het Indische eten, en droog brood vreten om de gloed in mijn mond te bedaard te krijgen...

Oh ja, ik heb weer een nieuwe Ganesha, nu een in "brons", al denk ik dat het veeleer een soort messing dan wel brons is... Want de beelden van ginder zijn veelal meer messing dan brons. Ik ga moeten stoppen met verzamelen, of een systeem invoeren waarbij ik om de maand andere beelden tentoon stel.
Ik begin stilaan te lijken op die gekke verzamelaars die zoveel verzamelen dat ze er zelf niet meer bij kunnen. 't Is wel nog niet zo erg, maar er staat toch al heel wat.

Dat verzamelen van Ganesha's is eigenlijk een beperkende maatregel... Ik durf niet te beginnen aan, zeg maar, Indische godenbeelden, anders staat er geen maat meer op. In Ganesha vind ik wat mij zo bevalt: het antropomorfe dier met veel meer ledematen dan eigenlijk mogelijk is, en toch heel normaal lijkt als je naar dat beeld kijkt. Ik weet zeker, mocht ik een beeld willen boetseren met 4 of met 8 armen, ik in een knoop raak, ik niet meteen een oplossing vind om dit logisch te doen passen... Zij doen dat wel, en telkens weer en weer sta ik met verbazing te kijken naar de logica...die er geen is.

Ik heb me gisteren moeten inhouden, want er stonden ook goden met een apenkop (geen idee hoe die heet), maar ik heb me niet laten verleiden. "In der beschranküng zeigt sie der meister "zei Bismarck (of een andere Duits)... (Ik hoop niet te veel kemels in mijn Duits geschreven te hebben...)

Ik ga ophouden, de opklaringen verdwijnen en maken plaats voor meer en meer dikke wolkenmassa's, je ziet alleen hier en daar nog zilveren randen die verraden dat daar ergens een zon zit...
Wellicht krijgen we straks ook nog die buien...

Zolang het geen sneeuw is, ben ik al content...
Van mij mag de lente komen ! echt komen !
Volgens Debooser krijgen we vandaag al 12.02' uur licht... en we zijn nog niet 21 maart...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: