zondag, maart 17, 2013

België

Demonstration in Brussels, Sunday, November 18...
Demonstration in Brussels, Sunday, November 18th 2007, for the United Belgium (against the separation of Belgium). 35.000 men and women, coming from Wallonia, Flemish or Brussels walk in support of Belgian survival and request the end of the dead lock between north and south parts of the country in the creation of a government. (Photo credit: Wikipedia)
De laatste uithaal van NVA maakt mij weer misselijk...
Ze willen alles en nog wat fusioneren, samenvoegen om de kosten te besparen, praten zelfs weer van nog maar eens wat gemeenten te fusioneren... rechtbanken samenvoegen en ga zo maar door... Allemaal met het doel te besparen, logischer en economischer te werken.
Ons landje, een hele postzegel groot, dat willen ze splitsen ???
Snappe wie het snappen kan.

Ik ben Vlaming, altijd geweest, en ik ban er fier op, maar voor het eerst krijg ik het gevoel dat ik daar verkeerd mee doe, dat ik eigenlijk helemaal niet trots kan en mag zijn op mijn Vlaams zijn...

We streven naar een echt verenigd Europa, maar hier willen ze splitsen???

Ach, het zal wel aan mij liggen, maar dit maakt me misselijk.
Voor het eerst bekruipt me de lust om maar eens gans mijn boel hier te verkopen, en Waal te worden. (Alhoewel ook daar zitten er van die soepkiekens die willen splitsen, meer zelfs, de eerste kreet om ons land te splitsen was een Waalse kreet.)

Maar ik woon hier zowat op de taalgrens, als ik van Brakel naar Ronse rij, dan is de logische weg door Wallonië... Als ik in Schorisse de berg omhoog ga, dan stel ik plots vast dat ik in Wallonië ben... Het zijn echt onze buren, onze naasten, naastbijen...

We gaan regelmatig ook naar Wallonië om eens te rommelmarkten, en als ik denk aan de mooiste rommelmarkt, dan neig ik naar het Waalse Ogy, een piepklein dorpje, niet zo ver van hier... En niet alleen omdat het een grote markt is, maar ook omdat je daar heel regelmatig gelegenheden hebt om even te zitten en te verpozen, en dat je dan negen keer op tien verbaasd bent dat ze je in het Vlaams bedienen... Je babbelt dan wat, en dan blijkt dat er verschrikkelijk veel Vlamingen daar woonachtig zijn, en ondertussen al lang Waal geworden zijn, maar toch graag eens een mondje Vlaams klappen...
Daar is het ultieme bewijs dat de grens, de taalgrens, maar een idioot lijntje is op een papieren kaart. En nu zou één flutpartij ons willen verdelen? Divida et impera ? Verdeel en Heers ?

Hoezeer ik ook sommige mensen kan bewonderen, hoezeer ik ook sommige zaken kan goed vinden, hoezeer sommige uitlatingen mij ook zinnig lijken, er is te veel wat onzinnig is, en met het voorstel ons kleine landje te verscheuren hebben ze het bij mij allemaal verkorven.

Ik ben steeds meer Belg, en steeds minder Vlaming. Ik verwerp mijn eigen roots door dergelijke onbenullen ! Ook Mussolini, ook Hitler, ook Stalin en wellicht ieder politieker die door de geschiedenis wordt veroordeeld, heeft wel een en ander van goede dingen gedaan. Die enkele goede dingen kunnen niet ook maar een greintje van een reden vormen om hen dan ook maar helemaal als goed te bestempelen. Ook de NVA zegt goede dingen, maar ook daar is dat niet van een gehalte om het verkeerde waar ze ons willen naar toe brengen, goed te praten !

Ik zou het kunnen velen dat men spreekt van een confederalisme, alhoewel ik dat ook alleen maar beschouw als een kostenverhoging, maar helemaal splitsen, weg van de mensen waar me al zo lang mee leven? Plots moeten gaan stellen dat al die vrienden nu plots in het buitenland wonen, plots vaststellen dat we nu binnen Europa nog kleiner, nog nietiger zijn ???
Nee !
Daar kan ik niet mee akkoord gaan.

Volgend jaar moet DE verkiezingsslogan bij uitstek dan ook zijn: STEM BELGISCH !
Zodat we Vlaming kunnen blijven in België in Europa, zonder grenzen, vol vriendschap.

Ik voel Wallonië binnengaan niet als het overschrijden van een grens... Ze zijn er vriendelijk, ze zijn er zoals ik ben, en zoals ik graag iedereen zou willen zien: mens met de mensen !

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: