vrijdag, februari 15, 2013

spelletjes spelen op computer

Ubuntu Linux Mobile
Ubuntu Linux Mobile (Photo credit: Wikipedia)
Natuurlijk dient een computer niet om spelletjes op te spelen, maar het gaat perfect, dus is er meteen een markt voor ontstaan !
Je hebt spelletjes en spelletjes... Als eerste spreek ik over de solitaire, met kaarten of andere dingen helemaal alleen een spel proberen uit te spelen. Als kind deed ik dat al met de kaarten voor mij op tafel, en ook nog als volwassene, deed ik het op een dood moment wel eens. Nu doe ik het bijna dagelijks wel een of twee keer op de computer, dat is veel handiger dan met echte kaarten en je verliest geen tijd met het "leggen" van de kaarten om een spel te kunnen starten, één druk op de knop en de kaarten liggen er. Vroeger kende ik twee "solitaires", nu speel ik er een hele resem...
Dus ook ik speel met de computer, al weet ik heel goed dat een computer...

De tweede soort spelletjes speel je niet meer alleen. Je kunt geen facebook openen, of je ziet er die Farmville spelen of een ander van die dingen. Daar speel je niet echt alleen. Je speelt tegen de computer, maar je kunt ook linken leggen naar andere spelers om hulp. In de zin van "Ik heb twee kroppen sla over" en dan zoek je naar iemand die kunstmest heeft om te ruilen... Blijkbaar hebben die soorten van spelletjes veel adepten, want je ziet er heel veel op facebook leuren met zachtroze kalveren en bleekblauwe selder... Mij zeggen die spelletjes niets

Er is nog een derde soort spelletjes, waarbij de spelers "echt" in een virtuele wereld duiken. Veelal heel gewelddadige werelden, waar je anderen moet neerschieten om zelf te overleven... Meestal schitterend mooi ontworpen en grafisch heel hoogstaand... Maar eerlijk, moreel vind ik al dat schieten en moorden maar minnetjes...
Ook deze spelletjes zijn niet mijn goesting, ik hou het bij een rustige solitaire. Mocht er ooit een goede Nederlandstalige scrabble komen, dat zou mij ook interesseren, maar tot op heden vond ik die niet.

Wat mij het meest opvalt, is dat die spelletjes de mens in zijn totaliteit schijnen op te slorpen, in Farmville en co zijn ze plots echte boeren, en planten sla die na tien seconden kan verkocht of geruild worden... en in die virtuele werelden zitten zij plots echt in de huid van een van de "helden" van het verhaal. Ze spelen niet meer, ze zijn het.

Helemaal vreemd vind ik dat niet, dat is iets wat ik ken: als ik in een goed boek zit, dan hoor of zie ik niets meer buiten dat boek, ik zit als het ware in het boek, in het avontuur... Dus kan ik mij heel goed voorstellen dat je dat ook kunt bij een spel. Alleen, de tijd dat ik ridder was, en oprukte tegen de burcht van de andere helft van de klas, die tijd is voor mij voorbij. Voor hen niet. Zij zitten nog steeds ridder te zijn en burchten te bestormen. Vandaar dat ik met een beetje onbegrip naar de spelers kijk. (Het zou niet mogen, ik zou op mijn boeken moeten denken, en begripvol zijn.)

Welnu, ik heb voor alle speladepten goed nieuws !
U zult zich ongetwijfeld herinneren dat ik, als grote aanhanger van Linux, nederig moest zeggen dat Linux niet zo bijzonder sterk was in al die soorten spelletjes. (Blijkbaar zijn de makers van Linux veel serieuzer dan de anderen ?)
Maar nu is er goed nieuws ! Wie al die aktiespellen wil spelen, kan dat nu ook in Linux, dank zij het programma Steam... In Ubuntu vind je het in het softwarecentrum, en je kunt het daar downloaden en hup, alles werkt perfect. Schijnt het, want ik doe niet aan die actiespellen... Maar jij misschien wel, en misschien was dat net de reden waarom je niet naar Linux migreerde ? Nu is er dus geen reden meer om niet naar Ubuntu, Mint of nog een andere Linux over te stappen !

Natuurlijk moet je dan wel een computer hebben die geschikt is om die vlugge acties te ondernemen. Met andere woorden je moet een zeer goed en zeer snel systeem te hebben, vooral op video en dergelijke. Ik heb dat niet, moet het ook niet hebben, omdat ik dus niets vind in die spellen... en voor kaartspelletjes moet de computer helemaal niet zo snel zijn inzake beeldverwerking en -bewerking...

Straks ook nog smartphones met Ubuntu er op, die je eeuwig up-to-date kunt houden door regelmatig te up daten... wat wil een mens nog zonder Linux wezen ?

tot de volgende ?





Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: