dinsdag, februari 12, 2013

Paus op pensioen

El Papa Benedicto XVI
El Papa Benedicto XVI (Photo credit: anarcxpoll)
Paus is niet langer Papa, maar meer pépé...

Ik ben nooit echt gelukkig geweest met deze paus, waakhond van God genoemd.. Hij deed niet alleen enkele zeer ongelukkige uitspraken, hij was en is ook de grote bestrijder van de bevrijdingstheologie.

Na het concilie van paus Johannes XXIII, hebben wij niets anders gekend dan pausen die op de rem stonden. Als er al een grote figuur tussen zat, Johannes Paulus II, dan was zijn groot zijn hoofdzakelijk te danken aan zijn Pool zijn, en zijn medewerking aan de bevrijding van de Oost Europese staten uit de greep van de USSR... Niet aan zijn vooruitstrevendheid...

De grootste daad van de huidige paus is wellicht zijn aftreden, waarbij een deur openzet voor zijn opvolgers, om niet te eindigen als oude, zwakke, mummelende figuurtjes waar je alleen medelijden mee kunt hebben. Hopelijk  wordt dit aftreden een degelijk voorbeeld voor zijn opvolgers, en wie weet komt men ooit tot jongere pausen, die nog echt leven, en die op gepaste tijd op pensioen gaan. Ik zet er geen cijfer op, maar men moet ten allen prijze gaan vermijden dat daar aan de top een man staat die eigenlijk niet meer mee is met zijn tijd...

Toch is er een gevaar aan dat aftreden... Zeker nu ik hoor dat hij ergens binnen in het Vaticaan zal blijven... Men zal moeten oppassen dat hij niet de schoonmoederrol zal opnemen ten opzichte van de nieuwe paus !

En laten ze nu in hemelsnaam eens een paus kiezen uit Afrika of Zuid-Amerika ! Zet nu eindelijk eens de deur open naar al die volkeren die als enige binding met Europa een koloniaal verleden hebben. Hoogtijd dat men ook in de kerk een Obama zet... Een breuk met het verleden. Ze slepen daar al genoeg van die archaïsche regeltjes mee, laat ze maar eens een jonge mens daar zetten, met frisse ideeën, laat ze daar eens iemand zetten die tegen al die heilige huisjes durft te stampen, en terug grijpt naar de basistekst van hun bestaan.

Maar wie of wat het ook worden zal, het zal ook nu nooit voor allen een goede zijn... Het is immers gewoonweg onmogelijk voor iedereen goed te doen, hoe goed men ook zijn best doet. Iedereen die al verantwoordelijkheid op zich heeft genomen, heeft dit al ondervonden. Daarom zou ik eerder willen zeggen: ... voor de meesten goed zijn, aanvaardbaar zijn voor de anderen...
en zelfs dat is heel veel gevraagd.

Toch is het belangrijk! Zelfs voor niet-christenen ! Hoe men het ook bekijkt, het is een functie en dus een persoon die een invloed uitoefent op gans de wereld. Ook al is men tegen, of anti, of pro of neutraal, de invloed is er. Net zoals wij, hier in ons land nooit onze achtergrond kunnen loochenen, en dus ook de invloed van die kerk ondergaan, willen of niet.

Ik geloof, maar niet in de instelling kerk... Maar hoe dan ook heeft die kerk invloed op mijn denken en doen, al ware het maar door mijn opvoeding,  mijn verleden, mijn roots...
En dus hoop ik dat men terug een Johannes XXIII krijgt... Van mij mag men zelfs het zelfde volgnummer gebruiken, er zijn er nu al twee geweest met dat rugnummer, waarom dan geen drie... Dat op zich toont aan dat de kerk over de keuze van paus niet altijd eensluidend was, we hebben lang twee pausen gehad en zelfs ooit drie...
Laat die verwarring er niet weer komen, in tegendeel, laat er iemand komen die terug grijpt naar dienstbaarheid in plaats van leiding.. in de geest van het evangelie !
Amen

tot de volgende ?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: