donderdag, februari 14, 2013

koud bolleke

Wapenschild van de provincie West-Vlaanderen
Wapenschild van de provincie West-Vlaanderen (Photo credit: Wikipedia)
Vanmorgen moesten wij, Anny en ik, bij de kapster zijn... Alle twee, dat spaart een rit uit.
Om de burger moed te geven zonden ze op de radio berichten uit dat het spiegelglad was in West Vlaanderen (dat ligt hier een boogscheut vandaan, wij zitten zowat op de rand van Oost Vlaanderen...).
Dus wat vroeger aangezet, en heel traag door de heuvels en de geklasseerde kasseiwegen naar Ename gereden, waar Els, de Coiffeuse woont...
De eenvoudigste en grootste baan is langs de holle weg, een nationale kasseiweg, waar ze sinds de tijd van de Romeinen niets meer aan gedaan hebben, met uitzondering van het bijmaken van enkele putten en bulten... Je moet er een beetje krinkelend over heen rijden, om de diepste putten en de hoogste bulten te vermijden, en je moet daar snel over heen of heel traag, teneinde je koetswerk zoveel mogelijk te sparen. In dit weer: heel traag...

Enfin, we zijn er geraakt, en ik ben al terug, terwijl Anny nu diverse behandelingen moet ondergaan in de hoop haar haar te fatsoeneren... Waarom is er zoveel meer werk aan vrouwenhaar ?
Nu, aan mij is er ook al heel wat meer werk dan aan de doorsnee man... Ze moet mijn baard fatsoeneren, en dat is al een heel werk, en bovendien moet ze steeds meer zoekwerk verrichten om het haar op mijn bolleke te knippen... Het wordt daar aardig dun. Ik denk dat als er een windje waait doorheen mijn "krullen", de haren content zijn dat ze nog eens een ander haar ontmoeten... Nee, kaal ben ik nog niet, maar je ziet tegenwoordig al heel goed de schedel tussen de haartjes door...

Om eerlijk te zijn, ik vind het niet leuk.
En ik ben er van overtuigd dat ik een schedel heb die niet van een model is om er kaal bij te lopen. Je hebt mensen met een mooie kale schedel, je hebt er bij met een raar model... Ik denk dat ik tot de laatste categorie zal behoren...
Ik ken nog mensen met zo'n buitenmodel bol, en enkelen ervan doen dan hun best om dat te verdoezelen, dan dan kammen ze "van op de trottoir naar de boulevard" hun haren. Zo wordt de schedel kunstmatig bedekt met enkele speciaal lang gekweekte kantharen... Die haren worden dan wellicht met een soort lijm bestreken om daar te blijven liggen, want het moet al heel hard waaien om mannen te zien met een hanenkam die op de verkeerde plaats bloeit...

Ik ben niet van plan me daar mee onledig te houden... Is het kaal en lelijk, dan zul je mij zo moeten verslijten. Wordt het je te erg, dan wil ik, als tegemoetkoming mijn baard wel wat omhoog houden, zodat het zicht je bespaard blijft. Je moet het maar vragen.

Ik ben benieuwd of ik dan, met dat blinkende bolletje nog steeds fotomodel zal zijn ?
Want nu ben ik al verschillende keren tegengehouden door fotografen, die vragen of ze een foto van me mogen maken. Wellicht is die baard de oorzaak...  Maar allemaal noemen ze dat heel beleefd een 'karakterkop", wat dat ook mag zijn. Het fotootje dat je nu kunt zien op mijn mailtjes en op facebook, is er ook al zo'n exemplaar. Op de academie getrokken door een student fotografie...
Ach, ik overleef het allemaal wel, zelf die kale kop...

Ik heb nog geluk, ik verlies mijn haar vooral langs de voorkant, en dat is kaalheid van het denken, van te zitten met je handen in het haar, je ellebogen op je bureel. Werkmensen worden meer achteraan kaal. Dat is van het krabben in hun haar bij grote problemen op het werk? Je moet er eens op letten, zij krabben niet in het haar vooraan de schedel, maar achteraan, en achter de oren. Dus haar vooraan kwijt komt van het denkwerk, haar achteraan kwijt komt van het handwerk.
Mensen die én voor én achter de haren kwijt zijn, dat zijn er die denken dat ze werken.

Georges, zaliger nagedachtenis, een collega van lang geleden, was al heel vroeg kaal, en toen er eens mee gelachen werd, reageerde hij laconiek: " Als jullie je hormonen gebruiken om haar te laten groeien, dan is dat uw zaak, ik gebruik de mijne voor wat anders..." Prachtig antwoord !

... en nu dreig ik weer weg te sukkelen in het verleden, in de tijd van toen...
Ik ga dus maar stoppen,

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Je hebt inderdaad een karakteristieke kop Toon. En een hele mooie baard. En van binnen zit het ook nog eens goed. Daarom denk ik dat jou, door het verlies van wat haren, niet zoveel kan gebeuren Toon. ;-)

Gr. voor jou en Anny.