zondag, december 30, 2012

Een Audi met een Kerstman in

verboden voor kerstmutsen
verboden voor kerstmutsen (Photo credit: verbeeldingskr8)
Ik ben al heel lang lid van de BIN, het Buurt Informatie Netwerk.
Dat is een soort samenwerking tussen de buurt en de flikken. Als wij, als gewone mensen iets verdachts zien, dan bellen we de 101, Doen onze flikskes een vaststelling die van belang kan zijn voor ons, dan bellen ze ons op.
Vermits de meeste inbrekers 's nachts opereren, krijgen wij dus deze telefoontjes midden in de nacht.

Je ligt daar dan in de armen van Morfeus zalig te maffen, en rinkelt vlak naast je oor plots de telefoon. Slaapdronken neem je dat ding op, terwijl je halvelings hoort dat Anny naast je aan het zoeken is naar de koord om het licht aan te maken...

Je hoeft geen "Hallo" te zeggen, want een diepe stem meld je dat dit een automatisch doorgestuurd bericht is, om jou en alle leden van alle BIN's van Oudenaarde te verwittigen van het feit dat een bende onverlaten op de baan is om overvallen te plegen. Ze rijden rond in een Audi met nummerplaat wiezewiezewiesbombom en een van de 5 of 6 inzittenden draagt een Kerstmuts. (Er waren wellicht een of tweee van de inzittenden van het vrouwelijke geslacht. Van de anderen wisten ze het wellicht niet, want dat zegden ze er niet bij...)  Ze bellen aan en vallen je dan onverhoeds binnen of zoiets, want ik schoot wakker met de telefoon nog in mijn handen, omdat Anny me porde en vroeg wat het was... "De flikken" "Weeral ?"

't Was bijna 1 uur, wie laat je dan nog binnen? Kerstmuts of niet?
Bij mij zullen ze wellicht niet aanbellen, want met dat rolluik naar beneden ziet mijn huis er wellicht niet zo uitnodigend uit...

Maar met die laatste por van Anny was ik helemaal wakker. Om 1 uur.
En dan begin je te zoeken, je wroet heel je bed ondersteboven, maar je vind het niet. De slaap bedoel ik. Dus maak ik het lichtje naast mijn bed aan, en pak mijn boek, en lees wat tot ik weer voel dat ik ga kunnen slapen. Maar het is een slecht boek voor dat doeleinde... Een spannende avonturenroman... Daar wordt je niet rap moe van.
Ik had beter in mijn bed het boek gelegd dat naast het toilet ligt, om daar te lezen. Dat gaat over de pseudepigrafen.  Over de bijbelteksten van de boeken die net de bijbel niet hebben gehaald. Let op, er zit al een verschil tussen de katholieke en de protestantse bijbel, waarbij de enen meer boeken in de bijbel hebben dan de andere, maar men heeft ooit een lijst gemaakt van de boeken die duidelijk geïnspireerd zijn door God, en de andere, die mochten er niet in. Hoe je nu kunt weten welke teksten door God geïnspireerd zijn of niet, dat is voor mij een vraag, maar voor het betreffende concilie niet. Zij wisten het. De boeken die niet in de lijst stonden bleven wel gebruikt als hulp en steun voor het geloof, maar dat is langzaam achtergebleven, zodat we ze nu eigenlijk niet meer kennen, tenzij van uit schilderijen, tekeningen of beeldhouwwerken.

Nu worden die boeken weer van onder het stof gehaald, en terug aangeboden aan de gelovigen. Niet om te geloven, maar om het geloof te steunen. (Snap ik ook niet, maar ja, ik ben ook geen deskundige hé)

Enfin, omdat dergelijke dingen mij interesseren, ben ik dat wel aan het lezen. Mocht het u interesseren, volgens Henoch  (Enoch ?) heeft Eva niet in de appel gebeten. Het was een vijg. (Of dat u helpt in uw geloof ???)

Ik eet nu al jaren appels, wellicht in de vage hoop ooit een appel te treffen van de boom van kennis, en nu ga ik moeten overschakelen op vijgen. En die zijn dan ook nog slecht voor de lijn !

Maar dergelijke literatureluur is wel beter geschikt om de slaap terug te vinden. Stop maar eens met lezen als ze met een revolver op de borst van de held staan ! Het is veel makkelijker te stoppen bij het lezen van het feit dat de naam Adam in feite komt van de eerste letters van Noord, Oost, Zuid West in het Hebreeuws  (of was het Aramees ?)...

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, pas na 2 uur heb ik het licht weer uitgeknipt, en de slaap der onschuldigen voortgezet...

Mocht je dus een Audi zien met het kerstmannetje met een of twee vrouwen van het vrouwelijke geslacht en nog wat mansvolk er bij... Hou dan je portemonnee maar goed vast !
Het spijt me dat ik u niet meer details kan geven, maar om dat uur hoor ik blijkbaar niet goed.

Och ja, bij het lezen van die pseudepigrafen kreeg ik nu en dan een gevoel van déja-vu... Of liever van al gehoord of al gelezen...  Als ze bijvoorbeeld vertellen dat de slang in het paradijs toentertijd nog vier pootjes had, en pas zijn poten verloor als straf voor zijn daad, dan dacht ik: " Hé, dat ken ik..." Maar ik kan me niet herinneren van waar... Ik vermoed dat dit behoorde tot de vele godsdienstige verhalen die zuster Hubertine ons verteld in de lagere school... ( Die brave zuster vertelde ons massa's van die stichtende verhalen... heerlijke tijd)

Je ziet, ondanks alle nachtelijke telefoontjes van automatische flikken, blijf ik veel te veel lezen. En heel wat van de dingen die ik wetenswaardig vind, zijn wellicht voor u bullshit... Ik heb in ieder geval daardoor een kop vol allerlei weetjes...waar ik eigenlijk niets mee ben, buiten dat het mijn fantasie prikkelt... En me toelaat voor U te bloggen...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: