zaterdag, oktober 13, 2012

Zwateldag

Strijpen - Zottegem - Belgium - Sint-AndreasschoolStrijpen - Zottegem - Belgium - Sint-Andreasschool (Photo credit: Wikipedia) Daar begint ongeveer de kleine omleiding van dik 8 kilometer om naar de academie te gaan... Leuk)



Ik heb vandaag drie groepen politici en politici in spe en would-be politici in de weer gezien... In kleurige regenfrakjes (Blauw, rood en oranje om de partijen niet te noemen) zag ik ze van deur tot deur trekken, als bedelaars, bedelend voor je stem, je sympathie, je goedgelovigheid (vooral dat laatste)...

Wat ze allemaal zwatelden weet ik niet... Maar dat is een familieziekte. Gisteren, terwijl ik in Zottegem zat te keramieken, was de Oudenaardse burgervader (nu nog...) aan de deur. in zijn hand had hij een kaartje met zijn eigen zichzelf op geconterfeit, en onder zijn arm een hoop ander drukwerk. Toen Anny de deur open deed, en hem zag gloriën, moet hij haar onwil van het gezicht af gelezen hebben, en met een asjeblieft gaf hij het kaartje, zonder een woordje bij, en de kleurige folder bleef bij de hoop onder zijn arm zitten...

Wij kunnen dat niet weg steken, wij zijn niet geboren als diplomaten, wij hebben niet alleen het hart op de tong, maar het staat ook op ons gezicht geschilderd... Onze burgemeester is geen slechte mens, maar het is een politieker, dus is het ook geen goede. Punt. Andere lijn.

Het regent dat het giet, een prachtweer om politici door te jagen.

Ik heb vrienden die heel erg begaan zijn met politiek, die zelfs aan politiek doen... Ik lig daar niet van wakker, het blijven vrienden, maar ze weten dat ze hier niet moeten beginnen te politiekeren...  Dan word ik dwars, en bits.
Dan komt al mijn weerzin voor dat systeem van particratie weer boven borrelen en overlopen.

Tot mijn spijt staat de partij die nooit een zetel haalt dit keer niet op de lijst... Dus zal ik consequent mijn stembrief ongeldig maken, dat is de enige manier waarbij ik weet dat hij voor niemand is. Ik vraag me telkens weer af, of je met de computer ook ongeldig kunt stemmen. Als dat niet kan, dan is dat een aantasting van mijn democratische vrijheid ! Dan ga ik zeker dwars liggen en een systeem zoeken om toch ongeldig te kunnen stemmen, ook al zou ik dat publiekelijk moeten doen.  Ik heb met dat publiekelijke geen moeilijkheden.

Ik spreek nooit als eerste over de politiek... Maar als de anderen er over beginnen, dan geef ik ook mijn mening. Voortgaande op wat de mensen vertellen, mocht de stemming niet verplicht zijn, ik vermoed dat er geen 10 % van de mensen gaat kiezen.

Ben ik dan geen democraat ? Ja, juist daarom verzet ik me tegen het huidige systeem ! Nu stem je niet voor een of enkele kandidaten, je stemt voor een partij, hoe je het ook doet. Het is de partij die dicteert, en de partij dat zijn hooguit enkele mensen, de werkelijke tirannen in ons zogezegd democratisch bestuur. Voor mij zouden er, als men dan echt alleen een systeem van kiezen wil hebben, geen partijen mogen bestaan ! Men zou maar één lijst mogen hebben, en de mensen die daar op staan zouden verantwoording moeten afleggen over de beloften die ze deden voor de verkiezing !  Kunnen ze niet aantonen dat ze hun beloften hebben gehouden of minstens hebben (bewijzen !!!) gepoogd te verwezenlijken, dan moeten ze alle verdiensten die rechtstreeks of onrechtstreeks met dat politiek ambt samenhangen, moeten terugbetalen aan de gemeenschap.

Echte democratie is pas als iedereen echt kan mee stemmen. Als iedereen zijn zienswijze kan uitdrukken en gewicht heeft op de definitieve uitwerking. Dus, voor ieder punt een volksraadpleging.  Dat is pas de ultieme democratie, maar dan nog alleen op voorwaarde dat er geen oen is die de teksten dusdanig op stelt dat hij wel moet zijn zin krijgen. Dus in feite moet je ook de vraagstelling democratisch opstellen.

Morgen ga ik dus, tegen mijn gedacht naar het kiesbureel, om mijn kiesbrief te bekladden...
Tegen mijn zin, want ik droom van democratie
maar zolang dat er niet is
hoef ik ook niet in te stemmen met schijnvertoningen


djudedju

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: