dinsdag, oktober 09, 2012

Verjaardagen

Google Appliance as shown at RSA Expo 2008 in ...
Google Appliance as shown at RSA Expo 2008 in San Francisco. It was only a computer case with no parts inside.-Daniel A (Photo credit: Wikipedia)
De streepjescode is 60 jaar jong, en Google Nieuws net 10 jaar...
Ik moet zeggen van die streepjescode schrik ik even... Ik dacht niet dat dit al zo oud was. Maar wellicht is de invoering van het systeem in onze contreien wel iets later gekomen. Of was het er wel, maar werd het nog niet gebruikt.

Maar iedere keer weer schrik ik een beetje van die verjaardagen... zeker de verjaardagen die rechtstreeks te linken zijn aan de computer... en het internet. En daar schrik ik dan van hoe jong dat allemaal nog is, en hoe snel dat allemaal de wereld heeft veroverd.

Ik herinner me nog als gisteren de dag dat ik persoonlijk met de computer in contact kwam... Ik zat in het redactiecomité van het ledenblad voor de arbeiders uit de Houtnijverheid en de bouwsector. Er zou een nieuwe uitgave komen van de nieuwe arbeidsovereenkomst, en ik pleitte er voor om dat nu eindelijk eens te maken in mensentaal, en niet zo maar de wettekst publiceren... Het blad moest bruikbaar zijn door de leden, en iets wat ze niet begrijpen omdat het in dat wettelijke jargon geschreven is, dat is iets wat ze niet kunnen gebruiken. Ik vond steun bij heel wat van de andere leden van het comité, en men zou dus voor de eerste keer de conventie van de bouwnijverheid "vertalen" in gewone mensentaal.

Mijn werkgever nam wel een beetje "wraak", en ik kreeg het grootste pakket om om te zetten in gewone taal, namelijk gans het pakket dat ging over het Fonds voor Bestaanszekerheid... Ik zei dat ik dat gewoon zou uitschrijven, en dat zei dat dan maar moesten uit typen, maar ze zegden " Neenee, je zult dat meteen op de computer doen!" "Maar ik heb geen computer" "We geven er eentje mee met je!" "Maar ik kan daar niet op werken, ik heb dat nog nooit gedaan! " "Kom, we gaan het even tonen..." En men wees me hoe ik het ding moest aan en uit doen, hoe ik naar een bestand moest gaan, en hoe ik regelmatig moest opslaan wat ik geschreven had...
De computer werd in mijn auto gezet, en ik terug van uit Brussel naar Oudenaarde...

Daar zette ik alle onderdelen op mijn bureel, en begon te zoeken waar wat in paste... Ze hadden me gezegd dat ik niet kon missen, dat iedere kabel anders was, en elk maar in één opening paste, maar ik had er toch wel wat zoekwerk aan, want die openingen zaten soms op plaatsen waar ik nooit een opening zou stoppen...

Ik heb die eerste week wellicht 100 keer en meer naar Brussel getelefoneerd, in paniek omdat er weer een keer iets niet ging...

Nu kan ik mijn computer niet meer missen. Ik ben er eigenlijk een beetje verslaafd aan. Ik heb met die computer heel de wereld in huis, alle wijsheid en alle domheden in een pakket.

Het is mijn deur op de wereld, een wereld die eigenlijk, zonder de computer, voor mij afgesloten zou zijn... Door mijn ziekte ben ik minder mobiel geworden dan vroeger, en mijn computer is nu een uitweg en een mogelijkheid om met heel veel vrienden in contact te zijn en te blijven...

Zo zeer als ik die mannen met hun computer vervloekt heb indertijd, zo dankbaar ben ik hen nu, dat ik dat medium heb leren kennen en leren gebruiken. Bijna alles wat ik er kan mee doen heb ik zelf geleerd.  Ik kreeg nooit veel les, en de lessen die ik kreeg gingen over Microsoft Excel en dergelijke, en dat zijn dingen die ik nu nooit gebruik... Ik zou het wellicht ook niet meer kunnen, want ik werk nu met Linux, waar wel een soortgelijk iets is, maar waar ik nog nooit naar heb gekeken...

Maar al die dingen zijn eigenlijk nog allemaal nieuw als we het van het standpunt "Geschiedenis" bekijken... En het wonder is dat het allemaal zo vlug is gegaan... Zo wat iedereen heeft nu een computer of laptop of tablet of smartphone, waarmee hij heel de wereld aan zijn of haar voeten heeft.

De vorige "grote" stappen van de mensheid, die zijn veel trager in gang gekomen. Denk aan radio, denk aan TV... Hoe lang heeft het niet geduurd voor zo wat iedereen een TV had ? Nu lijkt dat allemaal veel en veel sneller te gaan.

En ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de computer zelf voor die versnelling zorgt.
Ik denk dat de computer voer geeft aan die versnelling, net door het ter beschikking stellen van "alle" wetenschap, "alle" kennis... Wie nu een idee heeft, heeft het veel gemakkelijker om dit uit te werken, omdat net die kennis voorradig is, als gebruiksmateriaal.

Wie zou er twintig jaar terug ooit hebben gedacht dat er een 3D-printer zou gemaakt worden? Nu is die er al een tijdje, en lees je dat gewone mensen een werkende revolver hebben gemaakt door middel van die 3D-printer... Wapenwet ? pffffffffffffffffff..... Patenten ? pffffffffff....

Met andere woorden we kennen de ene "revolutie" na de andere, steeds sneller en sneller gaan we over tot een steeds nieuwere en steeds modernere wereld....

... en dan gaat mijn zoon voor het werk naar Indië... Stuurt ons foto's door via Facebook, en worden we dank zij de moderne technologie onmiddellijk geconfronteerd met de schrijnende armoede en het feit dat hele stukken van de wereld nog niet eens de mogelijkheid hebben om kennis te maken met die computer, kennis te maken met die bron van alle kennis...
Zien we dat er op deze steeds kleiner wordende wereld nog steeds twee werelden bestaan.
Voelen wij ons wat beschaamd over onze weelde, onze welvaart


tot de volgende ?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: