woensdag, september 05, 2012

tandarts bis

English: Barack Obama delivers a speech at the...English: Barack Obama delivers a speech at the University of Southern California (Video of the speech) (Photo credit: Wikipedia)



Je zult me niet geloven, maar ik kom net terug van de tandarts... Gisteren had de brave man een nieuw stuk tand gefabriceerd op het restant van een snijtand, en 's avonds toen ik in een boterham beet, voelde ik mijn nieuwe tand zitten in de boterham... Ikke getelefoneerd, en ik mocht vanmorgen al terug...
Ik vertelde dat de tand niet gebroken was, maar dat het nieuwe stuk netjes in één stuk losgekomen was... Volgens de tandarts komt dat wellicht door dat mijn tand al een paar keer hersteld is, en de lijm moet normaal vasthechten door in de tandrestant te kruipen, en zo een hechting te maken. Door het feit dat er al een paar keer gelijmd werd, zijn wellicht alle "gaatjes" toe, en is er dus niet meer een echte hechte verbinding...
Hij kon nog twee dingen doen... Of er gaten in boren en er ijzeren staafjes in steken (gewapend beton, grapte ik - hij knikte) of een stukje afslijpen van het restant van de tand, maar dat is al niet veel meer...
Dus, twee gaten boren (Mag het zonder verdoving ? Als het niet te veel pijn doet. Hij zou proberen. Ik moet zeggen ik voelde dat niet...
Maar voor hij begon vertelde ik hem de klucht van de man die de tandarts bij zijn ballen greep, en zei "We gaan elkaar geen pijn doen hé!" Hij kende de mop al. Maar hij vertelde me een nieuwe:
Obama en Merkel gaven een persconferentie waarop ze aankondigden dat van plan waren om 140.000.000 moslims te doden en één tandarts. De reporters vroegen meteen: "Eén tandarts ? Waarom één tandarts ?" "Zie je wel" zei Obama tegen Merkel, "ze klappen alleen van diene dentist..."

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, ik zit hier weer, met weer een nieuwe tand. Hopelijk heb ik hem vanavond nog...

Deze namiddag ga ik weer keramieken... Misschien zie ik vandaag de nieuwe juf. Maar als dat niet zo is, vrijdag zeker, want dan ga ik in haar klas zitten. Daar ik alleen ga "werken" in de uren tijdens de dag, zit ik de vrijdag in de andere klas. Maar niet echt, ik doe gewoon verder aan wat ik bezig ben.

Ik ben nu bezig aan een vaas in rode klei, die ook rood bakt. (Terracotta)
Een vaas die ik niet eens waterdicht zal maken, omdat je er toch geen bloemen in kunt zetten. Nu ja, één bloem zou nog lukken, maar het is geen kleine vaas, dus dat zou een gek gezicht zijn. Het is een vaas die alleen dienstig is als sierstuk, niet als gebruiksvoorwerp.

Nadien begin ik weer aan een figuur. Ik denk dat ik nog eens zo'n primitief aandoend beeldje ga maken, die ik dan opnieuw kan laten zwart worden door te branden zonder toevoeging van zuurstof. Het zwart dringt dan in de klei, en je krijgt dat specifieke kleur van die Afrikaanse beelden. Ik vind dat mooi ! Nadien wrijf ik dat beeld dan nog even in met donkere meubelwas, en dan krijg je een zachte glans, als van een oude pot.

Het beeld dat ik zo maakte staat nu bij Bart... Hij zag het graag, en Anny is content dat het weg is, want waar moeten we dat allemaal zetten? Bovendien heb ik steeds veel meer plezier in het maken van het beeld, dan wel in het hebben. Ik vind het veel leuker dingen te maken, te creëren, dan ze daar te zien staan. Van mijn tekeningen heb ik ook zoiets. Ik ben nooit content met het resultaat, maar als de tekening bewaard blijft, en ik hem terugvind na een hele tijd, dan ben ik verwonderd dat het zo mooi is. Gek. Ik heb er geen uitleg voor, maar ik hoor dat er nog mensen zijn die zo de dingen aanvoelen. Ik ben dus niet alleen gek. Wat een troost !

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: