zondag, september 02, 2012

Bedelen

Ereteken_van_Verdienste_Nederlandse_Rode Kruis...Ereteken_van_Verdienste_Nederlandse_Rode Kruis 1914 (Photo credit: Wikipedia)


Ik bedoel bédelen, en niet bedélen...
Waarom ik daarover schrijf?
Omdat ik leuk berichtje las... Het gaat niet over de bedelaar die aan de deur van het grootwarenhuis staat te schooien, nee, het gaat over het georganiseerde bedelen door organisaties. In casu Het Rode Kruis (vermits het een Nederlandse krant betrof, vermoed ik dat het ook vooralsnog over een Nederlands fenomeen gaat.

Steeds meer horen mensen die voor dergelijke organisaties op bedelronde gaan (11.11.11., Rode Kruis... en bij grote rampen en dergelijke), krijgen te horen dat de mensen geen cash bij zich hebben. En in veel gevallen is dit een werkelijk feit. Er zijn steeds meer mensen die alles en nog wat elektronisch betalen.
Na zullen in het vervolg de mensen niet meer alleen met een bus op baan gaan, maar ook met een draadloze pinautomaat... Kan met lekker niet meer af komen met de smoes: "Ik heb geen cash bij me"...

Ik weet niet hoe het zit met dergelijke organisaties, maar hoe je het ook bekijkt, in feite vullen zij gaten in het sociaal systeem van het land. Nochtans zijn deze organisaties wel degelijk nationaal georkestreerd, zijn het zelfs veelal internationale acties... Waarvan je dan zou denken dat die dingen thuishoren in het nationale, in de zaken die door de staat worden geregeld.

Maar het blijkt dus dat dit op zijn minst niet volledig of niet afdoende het geval is. Ik voel altijd wat wrevel, als bijvoorbeeld men rondkomt om te schooien om de school te helpen. Onderwijs lijkt mij zeker iets wat de zaak van iedereen is, en dus thuishoort in wat door de staat wordt geregeld. Niet dus.

Of zeker niet voldoende, en als ik naar de moeilijkheden kijk van het onderwijs nu, hier in Mater, die in hoge nood de parochiezaal moet in beslag nemen om het onderwijs verder te kunnen zetten... dan gaat het hem niet alleen over onvoldoend, maar ook veel en veel te traag en te laks.

Geen wonder dat je in deze omstandigheden ook weer dreigt af te glijden naar een vorm van elitair onderwijs, zoals te Knokke waar de leerling er alleen school kan lopen als hij of zij in het bezit is van een IPad (Apple)...

Ik vind dit niet gezond.
Ieder kind moet gelijke rechten hebben op een volwaardig onderwijs.
Onderwijs is naar mijn mening de belangrijkste pijler van de natie.
Als we het onderwijs niet degelijk maken, niet gelijk maken voor ieder kind, dan glijden we de berg af.

Ik hou ook niet van het systeem van bedelen, omdat dergelijke zaken niet mogen afhangen van de goodwill van het individu. Het is een zaak die zo belangrijk is, dat het wel degelijk een staatszaak is !


Gisteren ben ik opnieuw naar school geweest... Naar de kunstacademie. Waar we voor moeten betalen.
Kijk, daar vind ik het veel minder erg dat er een inbreng wordt gevraagd van het individu. Ik verdedig dit idee met het feit dat het hier niet een opleiding betreft die rechtstreeks leidt naar iets wat belangrijk is voor het beroep. (Er zijn uitzonderingen, waar het mensen betreft die van Kunst hun beroep maken). Maar voor de meesten is de academie een scholing om beter je hobby te kunnen bedrijven. Hobby die echt Kunst kan zijn.
(Naar mijn mening is iedereen die creatief bezig is, ergens een kunstenaar. Niet altijd in de zin dat de rest van de wereld hem of haar ook als Kunstenaar beschouwt, maar voor zichzelf, voor zijn/haar emotie is dat wel degelijk kunst.)

Dit schrijven is niet te beschouwen als een pleidooi om de organisaties niet meer te steunen, in tegendeel. Deze zaken zijn zo belangrijk, dat ze er wel MOETEN zijn, dat ze echt van levensgroot belang zijn. Dit schrijven is wel een pleidooi om vanuit de staat meer voorrang te geven aan het sociale, veel breder bekeken dan we tot op heden doen !

tot de volgende ?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: