vrijdag, juli 13, 2012

Schouwbrand in Frasnes Lez Buissenal

View on the city of Ronse and landscape. Ronse...View on the city of Ronse and landscape. Ronse, East Flanders, Belgium. (Photo credit: Wikipedia) (Foto van jaren terug, voor de grote regen...)


Voor wie denkt aan een exotisch stadje, nee, Frasnes (Ooit Vrasene) ligt juist buiten Ronse, een boogscheut van hier (We hebben hier buitengewone boogschutters)...
Maar dus, hier vlakbij is er gisteren een schouwbrand geweest.
Nu kun je dit bij de "kleine" faitsdivers schuiven, maar mij lijkt het een heel belangwekkend feit. Wie steekt er zijn kachel aan in juli ?
Juist, iemand die hier woont, in het regenland.

Het is trouwens weer (of moet ik zeggen nog steeds?) aan het regenen. Waar ik gisteren meesmuilde over het bouwen van een ark, begin ik er steeds meer serieus over na te denken.

We waren begonnen met het fotograferen van al mijn soorten hemerocallies of daglelies... Maar die bloemen regenen al kapot voor ze kunnen open gaan. En toch - mits een beetje geluk- zie je soms plots een fel rode bloem, een knalgele, een fuchsia-kleurige, een bonte, een gevlekte, die het waagt zijn bloemblaadjes open te vouwen... voor eventjes, want dan loopt de bloem vol water, en knakt onder het gewicht. Bloemen zijn nu eenmaal niet geschikt als badkuip.

Gisteren meende ik een voor onze regio vreemde vogelsoort te zien, maar het was een gewone ringmus, maar met zwemvliezen aan.

Met wat geluk zie jij ook mollen in de bomen, als die beestjes willen overleven moeten zij immers opteren voor een nieuwe habitat. Maar mollen zijn verschrikkelijk slechte klimmers, hun poten staan verkeerd, en ze zijn dan ook nog eens extreem verziend, en in dat regenweer kun je niet eens een bril dragen. Mensen die er in slagen contactlenzen te maken voor mollen, hebben gegarandeerd een mooie toekomst.

Ik herinner me, uit een ver verleden, dat wij met grote ogen zaten te kijken naar films over verre landen, waar de moesson heerst gedurende één luttel seizoen van het jaar. Wij stonden versteld van de hoeveelheid regen die daar in één keer uit de hemel viel. Nu zouden wij dolgraag ruilen met die mannen van ginder, gewoon omdt er dan nog seizoenen zouden zijn met veel minder tot geen regen. Onze moesson houdt zowat het hele jaar aan...

En tegenwoordig rolt de donder hier ook al heel regelmatig door de brede valleien van ons Vlaanderland... Maar schouwbrand? Nee, dat hadden we nog niet gezien in putteke zomer. Nu ja... zomer ? Enfin, we hebben nog geen bouwvakarbeiders die thuis zitten wegens vorstverlet, maar warm is het toch niet... 's Nachts doe ik het raam van onze slaapkamer dicht, want anders valt die koude kille lucht op mijn teer velletje. djudedju !

Gisteren was er dus hobby van Ziekenzorg... We hebben armbandjes gemaakt. Ik had je al verteld dat we tapijtjes zouden maken voor buiten, maar daar zijn we nog niet aan toe... Ik vind geen geschikte ondergrond om tapijten op te knopen. Het probleem is, als je weerbestendig wilt werken, ook de ondergrond van het tapijt weerbestendig moet zijn. Ik dacht een oplossing gevonden te hebben, maar dat werkt dus niet. Ik zoek verder... Mocht er iemand van jullie zoiets liggen hebben ??? (Ik denk aan een soort stof in de zin van het ondertapijt waarop je smyrnatapijtjes knoopt, maar dan in nylon of zoiets...)

Heerlijk nieuws !!!
Al even verrassend als een schouwbrand in juli !
Op het raam hier naast me, waar wat spaarzaam daglicht doorheen valt (het is meer dan bewolkt!) zit een huisjesslak me aan te kijken met ogen op steeltjes van verbazing...
djutoch

tot de volgende ?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: