dinsdag, mei 15, 2012

Daar kwam het loze vissertje

The Potato EatersThe Potato Eaters (Photo credit: Wikipedia)


Gisterenmorgen kreeg ik een verlossend telefoontje van Luc: "Ga je mee vissen? Bij pepee."
Natuurlijk ging ik mee ! Het was goed weer, heel goed weer, de wind zat goed, de zon scheen, wat wil je meer...
Een kwartier voor tijd stond ik al present bij Luc... Hij moest nog eten. Dus ik de tuin in, eventjes naar zijn vijver en naar zijn volière gaan kijken, en dan nog eventjes gaan kijken naar etende mensen. Daar is niets nieuws aan, ik hou enorm van "De aardappeleters" van Van Gogh.
Marnic kwam ook toe, en wijlie weg.
We hoorden dat Jo daags voordien ook al had gevist, en dat al zijn lijnen waren afgetrokken... Dat beloofde !
Zo erg was het niet... Luc ving een ferme karper van van zo'n vier à vijf kilo, en Marnic zat na een tijdje zonder vismateriaal, want van alle twee zijn lijnen waren de elastieken afgetrokken... We konden hem depanneren met een topeinde van een andere hengel, en hij weer aan het vissen.
Ze beten goed, we vingen wellicht met zijn allen zo'n zeventig à tachtig vissen. Marnic ving zeker 10 stekelbaarsjes, die netjes in het grachtje achter de vijver werden gezet. We zien die beestjes niet zo graag in onze vijver, maar het zijn mooie beestjes, dus zetten we ze in de beek uit.

Kortom, het was een heerlijke dag.
Heel gek: pepee kwam op bezoek, en waar hij bleef staan beet de vis wel twee keer zoveel als bij de anderen. Het zal wel toeval geweest zijn, maar pepee vond het ook heel plezant. Hij gaat achteruit, weet niet meer hoe oud hij is, en niet welke dag het was. En het ergste, hij beseft het en maakt er zich zorgen om. Net zoals ik bij de test van tanteke leerde, wist hij ook nog perfect zijn geboortedatum, en daaruit blijkt dat hij 89 jaren oud is... Al een schone leeftijd. En lichamelijk gaat het nog behoorlijk goed. Als je rekening houdt met de twee beroertes die hij had, dan is hij een levend mirakel. Maar zijn geheugen is met de laatste beroerte sterk achteruit gegaan en gaat verder achteruit.

Jo kwam er ook even bij, en haalde ook zijn visgerei uit. Hij kent natuurlijk als geen ander de vijver, en na enkele minuten had hij beet, zijn hengel plooide bijna dubbel en "krak"... lijn af...

Kortom, een schitterende dag. Nog van dat !
Toen wij terug kwamen bij Luc, moest ik nog even bij Willy binnen springen, zijn aquarium zit vol met draadalgen. Ik legde hem uit dat dit komt door het feit dat zijn aquarium in een veranda staat, en dat hij teveel zonlicht krijgt, vandaar de overmatige groei van algen.

En dan naar huis...met pijnlijke armen... Mijn armen zijn mooi rood verbrand. Erg is dat niet, want ik heb - net als wijlen ons vader- een vel dat eerst rood verbrandt, en dan evolueert naar rood-bruin... Nooit eens van dat echte bruin, altijd met een rode schijn er op. Het is deze morgen al een heel stuk minder pijnlijk en ook minder rood, het neigt al wat naar het bruin. Na deze eerste keer, als we niet te lang moeten wachten op het volgende zonnetje, verbrand ik niet meer, maar verbruin ik, maar steeds met die rode schijn er op. Luc wordt echt donkerbruin.

Maar ik heb mijn portie vitamine D alvast binnen, ik zat heerlijk in het zonnetje, en aan het water zit je twee keer in de zon ! Je hebt immers de reflectie van het water er bij.

... maar vandaag geven ze alweer regen. En onweer...
djudedju

Het veld voor mijn deur ligt er nog steeds braak bij, en het onkruid staat een halve meter hoog. Ik denk dat er niets meer komt. We zijn al half mei, het wordt stilletjes te laat om er nog veel op te zaaien. (Tenzij enkele gewassen zoals witloof ?)
We zien het wel, maar ze mogen wel iets aan het onkruid doen, anders zitten we straks ook met massa's kruid. En met mijn tuin is dat een moeilijke zaak... Ik probeer immers een tuin te hebben waar er gecontroleerde wildgroei is, waar tuinplanten geïntegreerd worden in een quasi natuurlijk systeem. Maar sommige onkruidsoorten kun je niet hebben, omdat die echt alles gaan overwoekeren. In mijn voortuin zit ik nu met zevenblad, en daar kun je blijven aan trekken, dat is een van die bijna onverwoestbare soorten. Een half centimeterke wortel die blijft zitten, en daar is de plant weer...
Eén voordeel, zevenblad is eetbaar, je kunt het dus letterlijk van colère opvreten.

Heb je alles eens in uw tuin gekeken wat er allemaal eetbaar is aan wilde kruiden? Moet je eens doen. Weet je dat er soms planten tussen zitten, die wij onkruid noemen, maar die enkele honderden jaren geleden tot de tuinplanten hoorden?
Je moet maar eens googlen op oude groenten...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: