dinsdag, februari 07, 2012

Terug normaal ?

Nederlands: Afbeelding uit de middeleeuwen
Image via Wikipedia
Gisteren heel de dag ziek geweest, echt misselijk. En heel de dag had ik het koud, van binnen uit. Ik liep op flanellen benen.
's Avonds begon het te beteren, een medicament uit de jaren 1700 en oneffen geslikt: Maagbitter, en zie, ik kwam er door. Om 19 uur ben ik in mijn bed gekropen. Eindelijk had ik het terug warm. En ik voelde me weer mens.
Gek dat je van diarree zo ziek kunt zijn, of is dat een van de bijverschijnselen van ouder worden? Dat je rapper lijdt onder de gevolgen van kleine ziektes ?
Nu, het is voorbij, het leed is geleden.

Ik ben weer normaal, nu ja, in zoverre... Mijn rug weet nog van het geleden leed, maar dat ben ik ondertussen al lang gewoon. En dat normaal? Weet je, ergens hoop ik van niet !

Als alles wat ik zie in de wereld tegenwoordig "normaal" is, dan prefereer ik abnormaal te zijn.  Ik denk dat wat me het meest stoort, de "hebben-cultuur" is... Het lijkt wel of de mens tegenwoordig nooit meer genoeg heeft. Het lijkt er op dat de meesten op dat luminux-mannetje lijken: "Meer ! Meer !..."
Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de mensen geluk verwarren met hebben. Wie was die Griek ook weer die in een ton ging wonen omdat het geluk net ligt in het bezitsloos zijn ? Diogenes, meen ik...
Tegenwoordig worden we voortdurend aangemoedigd om meer te hebben, meer te kopen, meer te consumeren... Je moet hoognodig schoenen dragen van het merk Pierlewiet en kleren van Hoeplahoep, en de kinderen moeten oh zo nodig een boekentas hebben van het merk Joeplaboem, anders zijn ze niet meer mee. Ieder kind moet minstens eens per jaar (en liefst nog meer) een nieuwe GSM hebben. Van het allernieuwste model met veel piefjes en poefjes er op.

Homo consumatus...
Geen twee dagen na elkaar dezelfde outfit dragen, anders ben je ik weet niet wat, maar zeker niet normaal. In de middeleeuwen droegen de mensen hun kleren tot ze versleten waren. Ze hadden maar één stel. Wassen en rein houden was een heel oppervlakkig gebeuren, zelfs bij de rijkeren. Je moest al heel hoog op de maatschappelijke ladder zitten om meerdere kostuums te hebben. Het onderscheid werd vooral gemaakt door de kleur van de kledij. Bepaalde kleuren waren toegelaten voor de gewone mensen, andere kleuren voor de burgerij en voor de adel was er dan weer een ander kleur toegelaten.
Ondergoed bestond niet of amper. Dat kwam pas veel later in zwang. Ik leerde al dat je best dagelijks vers ondergoed aan deed, maar de bovenkledij werd een stuk langer gedragen. We hadden wel een zondags pak, waarmee je amper mocht bewegen, om het niet vuil te maken.
We zitten nu blijkbaar weer in een nieuwe fase, en je ziet nu de kinderen dagelijks andere kleren dragen.
Ik heb er niets op tegen, maar het lijkt me toch wat "overdadig"... Als ze vuil zijn, ja, maar anders kun je normaal gesproken zeker een week voort met dezelfde kleren aan, ondergoed wisselen dagelijks, maar bovenkledij ? Om het zicht van de mensen ?

Volwassenen lijken dit vooralsnog niet te doen, maar wellicht zal de jeugd van nu, eenmaal volwassen die dagelijkse klerenwissel wel gewoon zijn en normaal vinden. Tenzij... Tenzij de crisis nog meer begint te nijpen, de besparingen ook daar hun invloed hebben, en de mode aangepast wordt aan de mogelijkheden...
Ik hoop van niet... En wellicht, hoe absurd het ook lijkt, is deze overgrote consumptie mede de redding van de economie. Als tenminste de regering, Europa en de wereld der economen beseffen dat er geen economie is zonder dat er ook gekocht wordt, en de koopkracht dus een belangrijk element is in het geheel... Momenteel heb ik daar vragen over.

In ieder geval, ik zelf ben een slecht consument. Maar ook dat zal wel een randverschijnsel zijn van het ouder worden... Ik heb het gevoel dat ik steeds minder en minder behoeften heb... Dat ik alles heb wat ik nodig heb. Ik heb geen of heel weinig aandacht voor kleren, al wat ik vraag is dat ze proper zijn en aangepast aan het seizoen, en mode is iets wat aan mij voorbij gaat... Gemakkelijk zitten, dat is de vereiste.

Maar ja, ik ben dan ook niet normaal, toch niet in de zin van doen zoals iedereen doet, in de zin van netjes in het rijtje lopen... Ik heb dat nooit gekund, nooit gedaan... en ik voel er me wonderwel bij...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: