zondag, december 04, 2011

zalige zondag...

't Regent nog niet, 't stormt niet meer, 't is een stille sombere decemberdag... Niet te koud, heel wat beter dan vorig jaar... Als je niet zit te denken aan de global warming en zo...
Het was rustig rijden naar Wieze, naar de rommelmarkt. We zijn net thuis, maar we moeten niet meer eten, we hebben ginder een broodje gegeten.
Het is er een heel grote rommelmarkt... Twee grote zalen bomvol, eigenlijk een beetje te vol als je het mij vraagt, want als er kinderwagens of rolwagens zijn, dan is het heel krap om te passeren. Je mag er niet aan denken wat er zou gebeuren bij brand of zo...
Ik heb dat gevoel ook in veel winkels, waar ze zo veel mogelijk goederen etaleren, en veel te nauwe gangen open laten.
Gelukkig gebeurt het niet zo dikwijls dat er brand is, of paniek uitbreekt of zo, maar stel het je maar eens voor ! In de Liddl denk ik daar ook heel dikwijls aan, want dat is ook een van de winkels die nogal dikwijls van die nauwe gangen hebben.
In Auchan is het net omgekeerd, daar zijn de gangen heel breed en voel je je veel rustiger. (Althans in de winkel te Leers, van de andere kan ik niet spreken, daar was ik nog nooit)

Natuurlijk, ruimte kost geld, maar veiligheid heeft ook zijn waarde...
Nu spreek ik over grote winkels, maar kleine dorpswinkeltjes staan gewoonlijk nog veel verder, en moet je wachten tot de gang vrij is om er in te kunnen. Natuurlijk is er daar weinig risico op paniek en opstoppingen door de drukte, maar niettemin, ik ken winkeltjes waar het wellicht moeilijk zou zijn om blindelings je weg te vinden in de wirwar van standen.

In de keramiekklas ben ik bezig met een beeld, en ik had het idee om daar juwelen op te hangen... Dus keek ik rustig uit om iets te vinden naar mijn gading. In Wieze zag ik iets, de oorringen waren perfect, maar de armband was te klein om als halsketting te dienen, en de halsketting veel te groot. Geen paniek, het dametje maakte van de halsketting een ketting in de gewenste maat... Mijn beeld wordt mooi. Maar ik moest wel beloven dat ik ten gepaste tijde een fotootje van het beeld mail aan haar...

Op de weg naar Wieze heb ik voor de eerste keer een flitspaal werkelijk zien flitsen ! Een auto die door het rood of laat oranje reed werd netjes twee keer geflitst. Gek dat het pas de eerste keer is dat ik dat werkelijk zie ! Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er heel wat keren geen film in die dingen zit, of dat hij niet aangeschakeld is...  Maar er komen wel steeds meer en meer van die dingen te staan. Als je het vergelijkt met de palen in Wallonië, dan is het verschil reuzegroot !

Sommige palen staan wel op verraderlijke plaatsen, zo staan er flitspalen aan het kruispunt met de N60 te Nukerke, maar als je een paar honderd meter verder komt staat er nog eentje waar de weg versmalt en je van 90 naar 70 km/uur moet gaan. Ik denk dat er daar velen zijn die nog aan het uitbollen zijn van die 90 naar 70... Je moet daar of heel tijdig beginnen vertragen, ofwel daadwerkelijk de remmen in gaan. Een paar honderd meter verder staan er nog een reeks flitspalen aan het kruispunt met de baan Schorisse-Kluisbergen....
Veel is niet genoeg.

Ik rij nooit heel snel, maar ik heb toch al wel eens vastgesteld dat ik ook een bord niet had gezien ! Op de weg van Hundelgem naar Merelbeke is het de ganse weg 70, maar in één dorpje langs de weg is het plots maar 50 meer... Je ziet aan iedere hoek een bord 70 staan, zo vaak dat ik negen keer op tien dat van 50 pas bij het tweede bord bemerk... Ik rij dus haast iedere keer daar een paar honderd meter te snel... Nochtans weet ik van de situatie, maar niettemin, je wordt als het ware in slaap gewiegd door de ontelbare borden met telkens 70...

Mocht er daar een flitspaal staan, dan had ik wellicht, ondanks mijn rustige rijstijl wellicht ook al eens prijs gehad... Ik vind dat men, als er zo'n hele reeks gelijke borden zijn, dat men dan het veranderende bord op een of andere manier moet doen opvallen ! In Zwalm gebruiken ze hier en daar borden waar de snelheid aangegeven wordt met een groot knalgeel vierkant bord, waarin dan het bord voor de snelheid middenin staat... Dat valt op.

Ik ga stoppen, ik zie dat er nog pakken mail klaarstaan...
Tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Hoi Toon. Ik zit met datzelfde snelheidsprobleem. Ik rij ook rustig, maar toch is het me niet altijd duidelijk waar welke snelheid gereden mag worden. Het is behoorlijk opletten geblazen.

In Nederland hebben ze tegenwoordig digitale camera's die een rechtstreeks lijntje hebben met het bureau.

Nou Toon. Ik wens jou en Anny een genoeglijke zondagmiddag toe en ik hoop dat je beeld werkelijk beeldig wordt.

Gr. Henk