maandag, december 12, 2011

Sharia4Belgium

English: SaladinImage via WikipediaIk schreef enige tijd geleden al over het onverdraagzame van volgelingen van een God van Liefde... Ik heb met veel geduld de moeilijke teksten van de Koran doorworsteld, en alhoewel het me niet steeds zo vriendschappelijk lijkt, kan ik dat eigenlijk ook niet zeggen van de Bijbel... En ik las ook over een hindoepriester die andersgelovigen beval te doden, en nog zo veel, veel meer...
Er ontgaat mij veel, heel veel, vooral hoe je komt van een prediking van zachtmoedigheid, naastenliefde en dergelijke, om dan plots die naaste te vervloeken, ja zelfs te onthoofden.

Ik ben een gelovige, ik hou van "het geloof" in zijn breedste zin, maar ik hou helemaal niet van kerken als instelling, of hoe je die zaken ook best betiteld, want het zal bij Moslims wel anders heten en bij hindoes nog anders en bij en bij en bij.... Maar je snapt wel wat ik bedoel.
Ik woon in Vlaanderen, ben hier opgegroeid en ben dus ook doordrongen van de katholieke tendensen die onze maatschappij hebben gevormd. Maar ik verafschuw wat er gebeurd is in de kruisvaarten, in de vervolgingen van de protestanten (gek genoeg ook tussen protestantse sekten onderling) en dus hou ik niet van de misbruiken die "de kerken" aanzetten om te oorlogen, te vervloeken, partij te kiezen (Gott mit uns)...

Nu vond men een kalasjnikov bij een lid van sharia4Belgium, een wel heel sektaire groep binnen de Moslims. Sektair, omdat zij iedereen in feite willen dwingen om Moslim te worden. Over de andere excessen wil ik het niet eens hebben hier.

Stel nu eens dat men je vastpakt, en laat kiezen tussen Moslim worden of sterven, dan denk ik dat er heel velen zullen toezeggen Moslim te worden. Maar zijn dat dan ook echt Moslims ? Zijn de leden van Sharia4Belgium wel echte moslims ? Zij menen van wel, maar er zijn heel veel Moslims die helemaal niet zo'n instelling hebben, en die werkelijk hun geloof uitdragen door hun goed mentaliteit, hun naastenliefde en hun vastheid van geest.

Met andere woorden, net zoals in andere geloven zien we dus dat er ook hier sprake is van een groep die eigenlijk onverdraagzaamheid predikt, en dus eigenlijk net het tegenovergestelde doet van wat het Geloof eigenlijk is en eigenlijk voorschrijft.

Het gevolg is dat door een dergelijke houding, een groot gedeelte van de bevolking wellicht alle Moslims over dezelfde kam scheert, en er dus een soort anti-moslim-sfeer ontstaat.
Eigenlijk is dat een weg naar de vicieuze cirkel bij uitstek !
Een bepaalde groep stelt zich zeer sektair op en zeer agressief voor de niet-van-hun-geloof-zijnden. Daardoor lokken zij bij die niet gelovigen een weerzin en een agressieve reactie op. Deze reactie wordt dan weer aanleiding voor die sekte om zich nog scherper op te stellen, want kijk eens hoe ze tegen ons zijn...

Ik denk (ik hoop) dat het negeren van dergelijke agressief-gelovigen misschien wel de meest gepaste manier is om dit op te vangen,  Ik bedoel niet het negeren van die mensen, maar het negeren van de agressie en eventueel van dat geloof...
Op die manier geen aanleiding gevend tot meer agressie...

Hopend dat we op die manier op zijn minst het cumulatief aspect doorbreken. Maar makkelijk is dat niet... Het is niet makkelijk om de andere wang aan te bieden, zelfs al ben je volgeling van de prediker van dat geloof...

Ik hou van alle mensen, en van al hun geloven of niet geloven... als we maar mens kunnen zijn met en voor elkaar... Wat ons motief ook is.

We gaan stilaan naar Kerstmis, binnen onze wereld een feest van Vrede... Een feest van wat we maar steeds niet bereiken... Laat ons, van onder uit, van uit de gewone mensen misschien eens beginnen... En alvast zorgen dat wij de vrede bewaren met al onze vrienden, kennissen, familieleden...
Wie weet is het als met die glimlach...
besmettelijk !


tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: