dinsdag, december 06, 2011

Klaasje bis

English: A logo of the Standard & Poor's AA- r...Image via WikipediaDeze namiddag ben ik Sinterklaas voor Okra Mater... Weet je wat, ik ga hetzelfde mopje uit proberen op deze volwassenen... Met dat verschil, als ze niet lachen weet ik niet of ze het niet snappen, of dat het komt omdat het zo'n ouwe mop is... Maar toch maar eens proberen...
Mocht er iemand zijn die een grandioos idee heeft voor mijn optreden(s) voor volgende jaren, dat hij of zij dan spreke...

En dan? Zo vlug mogelijk naar de kapper om dat kriebelende haar in te laten korten... Mijn offerande aan de goede Sint...

Maar ik ga niet klagen, ik doe het veel te graag... Deze namiddag echter met veel lastiger, maar veel mooier kledij dan in Zottegem. Vandaag draag ik immers echte kleren uit de kerk... Heel mooie kazuifel, maar dat ding weegt tonnen (min of meer, Eerwaarde Vader). En dan is het dus weer gedaan voor een jaartje... Als we er dan nog zijn, want een mens weet nooit wat er gebeurt hé?

En net vandaag krijgt ons landje een nieuwe regering, maar of dat nu een geschenk is ? In ieder geval lijkt daarmee  de wrede hand van Europa tijdelijk geweerd, en dat is ook al iets waard. Eén ding heeft de nieuwe regering voor op andere: de Vlamingen zullen zich veel ongelukkiger voelen over het slechte Nederlands van Di Rupo, dan over alles wat de bietekwieten ons opleggen. Persoonlijk erger ik me maar aan één ding als Di Rupo Vlaams spreekt... Als er een West Vlaming of een Limburger zijn taal spreekt op het scherm, dan zie je daar onmiddellijk Nederlandse teksten ter verduidelijking, alhoewel die mensen véél verstaanbaarderderder zijn ...
Ik denk dan ook dat ik zal overschakelen naar de speciale bladzijde voor de hardhorigen, in de hoop dat dit met onderschriften is, en niet met gebarentaal. (Want dat is voor mij nog onbegrijpelijker dan Di Rupo !)

Ik ga niet zeveren over het nieuwe regeringsakkoord, er zitten heel wat dingen in waar ik doodongelukkig over ben, maar ik heb de indruk dat er eigenlijk geen enkele partij of stand helemaal gelukkig is... Het lijkt dan ook een echt compromis te zijn, waarbij niemand echt tevreden is. Natuurlijk gaat iedereen pogen om er nog wat punten of komma's aan te wijzigen door druk uit te oefenen, maar het zal hoe dan ook een mottig akkoord blijven, mottig omdat het een besparingsakkoord is.
Persoonlijk vind ik dan wel dat de zwaksten het makkelijkst te plukken zijn, maar dat lijkt dan ook wel het eeuwige lot van de zwaksten te zijn. Laat ons dus maar als zwaksten "goe" van ons oren maken, om toch nog een beetje de zaak te verschuiven naar een eerlijker verdeling...Maar heel veel zal daar wellicht niet in zitten. Besparen is hoe dan ook voor niemand plezant. Maar misschien de scherpste kantjes er af krijgen, dan voelt dat al helemaal anders aan. Het grote probleem is dat de Europese stok steeds achter de deur blijft staan.

Dat van de beurs, weet je, daar til ik minder aan, in die zin, dat ik vaststelde dat Nederland niet in die rating zit van Standard and Poors... Bij nazicht blijkt dat Nederland niet betaalt om die rating te krijgen. Met andere woorden, België betaalt zelf om zijn doemscenario te horen te krijgen. Betaalt men niet, kraait er dan geen haan naar ?  Ik vind het maar een bizarre manier om mee te werken. Natuurlijk is het leuk om een rating te horen te krijgen als die heel erg positief is, maar betalen om uitgekafferd te worden????? Ik vind het gek.

Nu kun je natuurlijk niet meer om dat ding heen. We kregen een slecht rapport, en zelfs mijn kleinzoon weet al bij ondervinding hoe lang je dat mee sleurt... Daar praten ze veel langer van dan van die keren dat je een goed rapport krijgt. Maar mijn kleinzoon zou er niet over denken om een rapport op te laten maken van zijn slechtste vakken alleen. België dus wel... (politici !!!) Je kunt natuurlijk stellen dat de beurs hoe dan ook slecht zou zijn, maar hoe minder daar over getaterd wordt, hoe beter lijkt me ! Hoe dan ook, de uiteindelijke oorzaak van de huidige crisis zijn en blijven de banken. Dat de diverse regeringen (mondiaal!!!) geageerd hebben om de zaak te redden, blijkt echter geen les te zijn, ze doen gewoon verder gek en uitbundig en blijven investeren in zeepbellen...  En de regering(en) rest niets anders dan nogmaals te pogen de zaak te redden en weer de banken te laten doen... tot het volgende debacle ?

Tweede oorzaak van de crisis is de Euro... Het is immers een feit dat je onmogelijk één munt kunt invoeren voor verschillende landen, als die landen niet één gezamenlijke kassa hebben... Het ene land heeft overschotten, de andere tekorten, dus zou hun munt daaraan moeten worden aangepast. Met één munt gaat dit niet... Hoe men dat gaat oplossen???

Ach, laat ik maar stoppen, het jaar is bijna weer voorbij, en het lijkt dat er weinig positiefs is om mee af te sluiten...of toch : we zijn er nog, en we leven !

tot de volgende ?






Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: