donderdag, november 17, 2011

Zwar(t)e klei...

Gisterennamiddag heb ik platen gemaakt van 12 mm dik en 13.5 cm breed op 75 cm lang. 2 stuks. Daarna twee dergelijke platen die echter maat 11.1 cm breed zijn. In Zwart bakkende klei.

Het klinkt veel simpeler dan het is... Je moet twee latjes hebben van de juiste dikte, dan moet je met dikke worsten een vlak klei maken, die dikker is dan nodig, maar ook een stukje breder dan nodig. Als je dat hebt gedaan, dan leg je de latjes langs de klei massa, en je begint met een deegrol de klein uit te rollen tot ze de hoogte hebben van de latjes... (12 mm) Vergis je niet, dat is behoorlijk zwaar, en tot je verbijstering kun je blijven rollen... Je ziet iedere keer weer dat de deegrol het nog iets platter maakt. Vergeet ook niet nu en dan je latjes af te kuisen, want als daar klei op ligt, dan klopt de dikte niet meer. Idem met de deegrol, want ook daar blijft klei aan hangen. Kuisen dus, en rollen. Als je ziet dat het bijna goed lijkt, controleer dan met een metalen lat, die je verticaal op de latjes houdt, en die je dan op die manier over de klei trekt. Nu en dan stoppen om de klei van de metalen lat te schrapen... Je vraagt je af van waar die klei blijft komen !!! Nadien nog enkele keren met de deegrol om het glad te maken...

Dan neem je een winkelhaak, en snijd de onderkant van de lange lat klei af, loodrecht daar op naar boven over de ganse 75 cm snijd je de klei recht af. En dan weer naar onder, waar je netjes de maat van 13.5 of 11.1 cm afmeet... Dan weer loodrecht (winkelhaak) naar boven, en als je het goed deed, dan is 75 cm verder de breedte nog steeds correct... Dan moet je de lap klei ergens gaan leggen waar hij lederhard kan worden. Je neemt een voldoende grote plank, legt daarop een reuzegroot stuk plastic. Je neemt dan je stuk hout (bekleed met doek) waar je de lat klei op hebt gemaakt, en je keert die om op de dubbele laag krantenpapier die je op dat plastic-vel hebt gelegd... Voorzichtig wat helpen om de klei te doen loskomen... Oef, eerste lat klaar en op de plaats. Afdekken met dubbel vel krantenpapier... Volgende lap klei maken...

Voor de meeste van die handelingen kun je niet anders dan dit rechtstaand doen. Dus met pijn. Op de duur met véél pijn. Zo veel, dat bij het maken van de laatste lat klei, het zweet tappelings van mijn gezicht liep. Niet van het behoorlijk zwaar werk, maar vooral van de pijn... Dat weet ik nu ook weer. Als ik nog dingen maak in balkvorm, dan maak ik ze een stuk kleiner ! Vanmorgen niet kunnen turnen.

Ik wilde een zwarte balk, waarvan maar één kant een kleurige tekening krijgt... Dus lijkt het het simpelste om dit meteen te doen in zwartbakkende klei. Die klei is een stuk duurder dan de andere, en is ronduit smerig om mee te werken ! Ongebakken is het precies chocolade-mousse. Het plakt aan je handen, aan je materiaal, dus moet je alles netjes opkuisen ook nog. Ik denk dat ik in het vervolg de balk maar ga kleuren nadien... Lijkt me properderder....

Mijn handen doen nog pijn, en mijn rug ook.
Hopelijk wordt het stuk nu ook nog mooi... Het wordt in ieder geval iets anders dan wat ze ooit maakten in de academie. Ik zal er, wat betreft de inkleuring van de figuur, werken met een soort onderglazuur die nog niet eerder werd gebruikt in de academie... Die glazuren zijn ook niet goedkoop... Keramiek maken is heel mooi, maar is niet meteen een goedkope hobby.  Nu ja, alle hobby's kosten... En met de duiven spelen is veel duurder.

Och ja, op de rommelmarkt kocht ik een ei. Een leeg ei van een struisvogel. Mijn bedoeling is om te proberen dat ei te bewerken. Ik ga proberen dat ei zodanig te bewerken, dat je er als het ware door kunt kijken. Dus ga ik in dat ei gaten maken, hopelijk zonder het ei te breken.  Als het lukt, dan probeer ik het nog, maar ga dan ingewikkelder tekeningen maken, waarbij je op de duur afvraagt hoe het ei ei kan blijven...

Ik weet het, ik ben gek. Gelukkig maar, wat zou je anders vandaag weer moeten lezen?
Gelukkig, want dat ben ik... Wie kan anders vertellen dat hij al die heerlijke dingen kan en mag maken? Wie niet creatief is, weet niet wat hij/zij mist in het leven !
Je hoeft echt geen Groot Kunstenaar te zijn, je kunt best leuke dingen maken, zelfs met afval... Kijk, dat is pas heerlijk. Van uit het niets iets moois maken.

Zelfs uit van die smerige vuile bruine, zwartbakkende klei...
djudedju

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: