zaterdag, november 26, 2011

spandoekenautomaat...

In Schiphol hebben ze een spandoekenautomaat geïnstalleerd...
Makkelijk, je gaat je tante Ursula oppikken, maar in de aankomsthal sta je in een massa mensen, en je vreest dat je tante niet eens zult zien... Laat staan dat het bijziende tanteke jou ziet... Nu is dus voor de redding gezorgd: de spandoekenautomaat ! Je gaat vlug effen een spandoekje printen met daarop "Tante Ursula ! Hier !" en gegarandeerd dat tante je dan wel vindt...
Natuurlijk zit er een zwak iets in het geheel... Als iedereen op hetzelfde ogenblik opteert voor een spandoek, dan sta je daar met je "Hup tante Ursula" verloren in een zee van spandoeken.

Het maakt echter zeker de luchthaven en omgeving een ideaal oord voor stakingen en betogingen... Iedere deelnemer kan ludieke teksten op spandoeken laten printen, en samen een zee van doeken- en vendelzwaaiers vormen, zodat de betoging er veel imposanter uitziet dan ze werkelijk is.

Wat er niet bijstaat in het bewuste artikel, is de kostprijs van het spandoek... Misschien is dat wel zo duur dat het machine er binnenkort staat te verstoffen.
Bovendien vraag ik me af of het wel internationaal genoeg is ingesteld? Je staat immers op een luchthaven, waar Chipanezen, Indiërs, Boezoekistanen, Azerbeidzjanezen en andere krowaten (niet te verwarren met Kroaten) staan rond te lopen... Als die een spandoekje willen voor hun Tante Izilakwadadimirastita, dan willen ze uiteraard doen op een manier die voor tante Izilakwadadimirastita leesbaar is, en dus in de lettertekens die tante Izilakwadadimirastita ook kan lezen. Zitten al die soorten lettertekens wel in dat machine? Of zou Schiphol weer eens racistisch zijn ?

Ik ben gek... Lees ik over een idioot ding als een spandoekenautomaat in Schiphol, en meteen slaat mijn fantasie op hol. Zie ik mensen aan de balie staan gaan protesteren omdat ze alleen zwarte letters kunnen printen op witte doeken, terwijl dat in hun land allesbehalve verwelkomende kleuren zijn...
Zie ik mensen die zich boosmaken op een spandoekdrager, omdat de tekst aan de rugzijde gezien iets heel anders betekent dan de spandoekenprinter er op heeft gezet...
Zie ik spandoeken die helemaal niet verwelkomend zijn, maar "Moslim Go Home" bevatten (het moeten niet altijd de Yankees zijn)...
Ik zie...

Ik heb gewoon veel te veel fantasie, ik fantazie veel te veel...
Maar geef toe, zo'n spandoekenautomaat geeft je ook alle kans om fantasietjes te maken... Geen wonder dat ik daarbij wegdroom. Ik heb in mijn bestaan als vakbonder heel wat betogingen meegemaakt, en het ludieke was nooit ver weg... Ooit wandelden mijn kinderen mee, in jutezakken, met hun voetjes door de hoeken en de zak aan hun nekje dichtgebonden, met daarop de tekst geschilderd: "ze hebben ons in de zak gezet", een andere keer  ingepakt in twee kartons, met daarop een rekening (optelsom met BTW er bij) en daaronder: "Het kind van de rekening"... We wandelden ook door Brussel met een levensgrote doodskist voor het naderende einde van het Fonds voor Bestaanszekerheid...
Dat ludieke deed ik niet zo maar, als verantwoordelijke voor een ganse groep, was het makkelijker op een lachende manier de mensen bijeen te houden, dan in een kwade bui. Je zag immers regelmatig beroepsagitatoren, die poogden heibel te maken... Met mijn groep heb ik nooit last gehad.

Je kunt dan ook veel beter al lachende iemand een sneer geven, dan met gal en venijn. Die lachende opmerkingen blijven veel beter hangen, en bijten uiteindelijk net zo goed...

De leukste spandoeken zie je (soms) op woningen van pasgehuwden, of voor de deur van mensen die 25 of 50 jaar zijn gehuwd... Meestal met een wat seksueel getinte ondertoon, maar daarom niet minder leuk. Soms met karamellenverzen, soms met echt knappe puntdichten.
Maar een spandoek schreeuwt altijd om aandacht.
Gek eigenlijk, als er een wit beddenlaken te drogen hangt, dan kijk je er niet eens naar, als er iets op geverfd is, dan trekt het aandacht.
Maar geef toe, de Nederlanders zijn wellicht de eersten die op het idee komen om er een speciaal machine voor te plaatsen op een luchthaven, een luchthaven waar toch al steeds spandoeken de hoogte in gaan om tante Ursula op te roepen... Het zijn geboren commerçanten!

... en ze leveren mij stof om te fantaseren...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: