maandag, november 21, 2011

Den Vuistslager

Joe Louis looks for an opening during boxing m...Image via WikipediaGisteren op de rommelmarkt te Aalst gevonden:
Librije der Geneeskonst
Job van Meekeren
Heel- en Geneeskonstige Aenmerkingen

In de "voorreden van den autheur tot den Lezer, vinden wij een opsomming van sporten...
Worftelaer, fpringer, looper, worper en vuiftflager.  Nee, ik heb me niet vergist, in die tijd werd de s geschreven door een soort f, maar dan een f zonder het horizontale streepje in het midden...
Boksers waren er nog niet, dat waren dus vuistslagers... Heerlijk woord, moet ik onthouden !
 Wat die worper was, daar heb ik het raden naar, discuswerper ? Kogelstoter , speerwerper ? geen idee !

Ik heb er nog maar een klein beetje in gelezen, maar er staan prachtige verhalen in, over zijn ervaringen in het helen van kwetsuren aan het bekkeneel (lees schedelfracturen).
Een Duitse soldaat had een stuk schedel die ingedeukt was. Door een geneesheer werd het kapotte stuk er uitgelicht, en hij legde er een stuk schedel van een hond op ter bescherming van het gat in de schedel. De man genas voortreffelijk. Maar nu komt het...
Toen de kerk dat hoorde mocht de man niet meer binnen in de kerk, werd hij uitgesloten uit de gemeenschap (in den ban gedaen), en moest hij eerst dat stuk hondenbeen laten verwijderen vooraleer hij weer kon aanzien worden als kind van god...
Heerlijke literatuur, die veel verder gaat dan de geneeskonst...
Het is een beeld van een maatschappij...
Bij ieder kwetsuur aan het bekkeneel staat er ook een verhaal bij over wie het gaat, en hoe de kwetsuur is ontstaan.
Frans Hendrikszoon van West Reenen, Gouddraadtrekker, die een venster, op een bovenkamer, omdat het al te veel klemde, uit zijn duimen wilde lichten, wikte zijn lichaam in het venster (dat zeer wijd, hoog en groot was) te wichtig over: zo dat hij met het hoofd, en met het venster en al, tegen een blok en op de straat schoot: waar door hij een wond op het voorhoofdbeen, omtrent de kroonnaad, doch naar de linkerzijde wat hellende, met een zinkbreuk in het voornoemde been bekwam.... De zin is nog lang niet ten einde, maar ik wil het u niet aandoen... Ik heb het u al zo makkelijk mogelijk gemaakt en het weliswaar in zinsbouw behouden, maar in de ons gewone schrijfwijze neergepend... (Djudedju, mijn stijl wordt er door aangetast !)
Maar ik citeerde dit stukje, om u aan te tonen dat het hier meer is dan een boek over geneeskunst, het biedt een inzage in het dagelijkse leven. De beschreven man was gouddraadtrekker, wat dat ook moge zijn... Ik vermoed dat het inderdaad het trekken van draden uit goud was, die dan verwerkt werken in heel dure kledij. Job van Meekeren leefde van 1611 tot 1666... Het boek is een tweede druk van 1728 en het geheel werd in 1979 gereproduceerd... (Denk dus maar niet dat ik een origineel exemplaar bezit... ik wou dat het waar was, maar helaas, driewerf...)
Ik heb het meegebracht, omdat ik van die verhaaltjes hou... Ze vertellen ons dingen uit het leven van toen, die we uit geschiedenisboeken niet kunnen leren. Ik heb me al altijd vragen gesteld over de gewone mens in de geschiedenis. Ik kon uren luisteren naar ons moeder toen ze verhaalde over haar leven tijdens de oorlog (1940-1945), en hoe ze moesten leven, wat ze te eten hadden, hoe ze voedsel smokkelden en hoe ons vader kolen ging stelen uit een Duitse voorraad... Maar vooral die kleine dingen bleven me bij, het eten, hoe ze in de ruïne van hun huis nog enkele kerstballen terug vonden die niet gebroken waren...
Hoe de boeren wittebrood voerden aan de kalveren terwijl zij hongerden...
Dingen die het leven kleuren.
Dingen die echt belangrijk zijn.
Veel belangrijker dan ene Hitler en zijn politiek is het leven van de massa gewone mensen, maar je vindt er niets of heel weinig over... Maar wat is dan belangrijker? Het leven van miljoenen mensen, of het leven van die enkele politici ? We zien nu, vandaag de dag wat voor een oenen dat zijn. En dat klein beetje schuim zou dan de geschiedenis vormen van het geheel ?
Bizar...
Kijk, vandaag de dag probeert men steeds meer en meer, ook de geschiedenis van de gewone mensen vast te leggen, binnen de context van het geheel. Dat lukt ook steeds beter en beter, dank zij boeken, kranten en dergelijke meer. Ik hoop dat misschien ooit dit blogje een beetje inzicht geeft in de mens van nu.
Dan zou ik pas echt een bijdrage hebben geleverd tot het beeld van de mensheid, met al zijn grote en al zijn kleine kantjes...
Maar ook als mijn blog beperkt blijft tot u alleen, dan is dat niet erg, want dan doe ik u misschien een klein beetje anders kijken naar "Geschiedenis"... Het vak dat zo veel studenten verfoeien omdat ze slechte leraars hebben, die zwaaien met data in plaats van te tonen hoe de geschiedenis de mensen aan elkaar verbindt, hoe de mensheid is gegroeid door al die stormen van oorlogen, dictaturen en konkelarijen heen... Die je leren hoe de mensen leefden, en vooral hoe ze overleefden...
Ik heb het geluk gehad een paar dergelijke leerkrachten te hebben (tussen de vele soepkiekens door), en ik ben verliefd geworden op geschiedenis, omdat ik verliefd ben op het fenomeen "mens"...

Heerlijk... Geschiedenis is gluren door een gordijntje dat er allang niet meer is.

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: