zondag, oktober 16, 2011

Wieze

Temse: "Kaailopers" StatueImage by harry_nl via Flickr...wiezewiesbombom...
Vandaag was het rommelmarkt in Wieze, in de oktoberhallen. Groot ! En als je dan nog rekening houdt met de inspanningen van Vlaanderen-Toerisme, die je op de meest onverwachte ogenblikken een toeristisch baantje opsturen met van die verraderlijke bordjes: Omleiding..., dan ligt Wieze plots veel verder dan verwacht.
Maar allee, de markt was groot en mooi.
Buiten een droogvis en wat worstenbroodjes niets gekocht. Veel gekeken en gezien, en genoten van de sfeer. Gestopt op de middag om een kom soep te drinken en een belegd broodje te eten...
En dan weer huiswaarts, en zie, in het terugkeren alvast één grote omleiding kunnen ontwijken. Tot spijt van het Ministerie van Openbare Werken Hildeke Creveertdis...
Ik heb er niets tegen dat ze de wegen eindelijk eens herstellen, maar gaan ze nu weer vijftien jaren wachten dan alles in één jaar willen doen ? Ik hoop van niet.

Morgen gaan we winkelen in Leers (France), naar Auchan. Onze voorraad Franse producten is weer eens uitgeput. Hopelijk heb ik tegen dan wat minder pijn...

Straks ga ik wat tekenen... Ik heb eindelijk een vrijkaart gekregen om keramiek naar mijn zin te doen... En toen ik zei dat ik een reliëf wilde maken à la Vermeersch van Oostende, kende ze die. Toen ik zei dat ze het onderwerp Sinte Amelberga wel niet zou kennen, bleek dat ze van Temse was... en daar prijkt die Heilige ook !!! Ze komen ieder jaar van Temse met paarden voor de ruitersommegang te Mater...

Ik ga dus wel degelijk met alle attributen van de heilige moeten afkomen, want ze kent die ook... Je ziet, een mens mag nooit te zeker zijn hé... Maar het maken van een basreliëf trekt mij wel aan, en als Maternaar moet ik natuurlijk beginnen met onze bloedeigen dorpsheilige niewaar... Als het mij binnen een jaar of wat niet meer bevalt kan ik hem nog steeds verkopen in de parochie, want hier is die devotie nog wonderlijk groot ! Zelfs bij jonge mensen lijkt die band er nog te zijn, alhoewel die meer gaat naar de ruitersommegang en het nadien bezoeken van de "kapellekes"...

Ik ga stoppen... een beetje rusten in de zetel

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: